ארבעה ימי עליות רצופים בוול סטריט: S&P500 עלה 1.7%

החדשות מאירופה בדבר הזרמת הון לבנקים עודדו המשקיעים, והמדדים ננעלו בגבוה היומי ■ דויטשה בנק: "השווקים במצב שברירי" ■ התביעות השבועיות לדמי אבטלה - מעל לצפי ■ מדד המחירים לצרכן עלה 0.4% ■ הפסד של 2 מיליארד ד' ל-UBSמגעים לרכישת השליטה ביאהו

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בעליות שערים, לאחר שהתנהל במגמה חיובית למן הפתיחה - תוך שהמדדים המרכזיים בארה"ב משלימים יום רביעי ברציפות של עליות וננעלים בגבוה היומי, דווקא ביום השנה השלישי לנפילת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. המשקיעים התעודדו עם פתיחת המסחר, לאחר דיווח כי לראשונה מאז פריצת משבר החוב באירופה הבנק המרכזי האירופי (ECB) ישתף פעולה עם הפדרל ריזרב האמריקני (והבנקים המרכזיים של אנגליה, יפן ושוויץ) שילווה יתרות דולריות למספר בנקים בגוש האירו אשר זקוקים לאשראי. זירת המאקרו גם היא ריכזה היום עניין רב לאחר שפורסמו במהלך יום המסחר מספר נתונים חשובים, דוגמת התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, מדד המחירים לצרכן ומדד הייצוא התעשייתי. הדאו ג'ונס סיים את יום המסחר בעליות של 1.66%, בעוד הנאסד"ק עלה ב-1.34% וה-S&P500 ב-1.72%. בבורסת הסחורות, הגיב הזהב בירידות של 1.7% לעליות בשווקים, ונסחר ברמה של 1,792 דולר לאונקייה אחת, בעוד הנפט נסחר ביציבות ברמה של 89.21 דולר לחבית.

ברננקי וטרישה משלבים ידיים - ומחזיקים אצבעות

מעבר לים, כאמור, התפתחות דרמטית במהלך היום נתנה את הטון לאורך כל יום המסחר: הבנק המרכזי האירופי (ECB) ישתף פעולה עם הפדרל ריזרב כדי להלוות יתרות דולריות למספר בנקים בגוש האירו. מהבנק המרכזי האירופי נמסר כי ילווה לבנקים בגוש האירו אשר זקוקים לכך, הלוואות דולריות ב-3 הלוואות נפרדות למשך שלושה חודשים, כדי להגדיל את היתרות הדולריות של אותם בנקים במהלך השנה. (לסיפור המלא)

"דירקטוריון הבנק המרכזי האירופי החליט, בשיתוף פעולה מלה עם הפדרל ריזרב, והבנקים המרכזיים באיטליה, יפן ושוויץ', להעניק הלוואות דולריות למשך שלושה חודשים - כדי לכסות את היתרות הדולריות של הבנקים הנזקקים, עד סוף השנה", נכתב בהצהרה שפורסמה היום, אשר הובילה לנעילה בעליות שערים באירופה, ושלחה גם את המדדים המרכזיים בארה"ב לעליות בפתיחה.

עוד התעודדו היום המשקיעים מההצהרות שפורסמו אמש, לאחר שיחת הוועידה שהתקיימה בין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וראש ממשלת יוון גיאורג פפנדריאו. לאחר הפגישה פרסמו ממשלות גרמניה וצרפת הודעה משותפת, בה נכתב: "הבעת התמיכה שלנו בהצגת תוכנית חילוץ נוספת לכלכלה היוונית, היא הדרך הנכונה ביותר על מנת להחזיר את כלכלת יוון לדרך של צמיחה ארוכה ויציבה". נזכיר כי שיחת הוועידה התקיימה אתמול אחרי נעילת המסחר באירופה, אולם כבר במהלך השעות האחרונות של המסחר נפוצו שמועות לגבי תוכן השיחה, מה שגרם לעליות במסחר באירופה עד לסגירה, לאחר שבמהלך המסחר המגמה נראתה מעורבת. (לסיפור המלא)

קריימר: "אין משבר - תקשיבו לגייתנר"

"אם שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר מבטיח שלא יהיה משבר נוסף דוגמת זה שהתרחש לאחר קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס - כדאי להקשיב לו", אמר היום ג'ים קריימר, בריאיון ל-CNBC. לטענתו, המשקיעים אכן עשו כך, ושלחו את המדדים המרכזיים לעליות שערים בפתיחת המסחר בוול סטריט.

"גייתנר נמצא בעניינים מספיק זמן כדי להבין שלא משתלם לו לשלול לחלוטין משבר נוסף, אם קיים הסיכוי הקטן ביותר שזה יתרחש", דברי קריימר, שמסביר כי גייתנר מסתמך בהצהרותיו על מגמה של "רפובליקנים בננות".

טון חיובי מאירופה

"אירופה משדרת טון חיובי זהיר", אמר ג'מס ברלי, מנהל ב-Baring Asset Management בלונדון. "אנו עדיין ממתינים לפרטים לגבי החוב של יוון ומידת חדלות הפירעון שתהיה הכרחית ואיך הבנקים יתמדדו עם זה, פרטים אלה הכרחיים כדי להיות חיוביים באופן משמעותי יותר".

עוד מסר מרגיע מכיוון אירופה הגיע השבוע, כאשר הפרלמנט באיטליה אישר אתמול את תוכנית הצנע שהציג ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני, בנסיון למנוע הידרדרות נוספת בכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו. מדובר בתוכנית בהיקף של 54 מיליארד אירו (74 מיליארד דולר), שבמסגרתה איטליה תגיע לתקציב מאוזן עד שנת 2013. כמו כן, נודע היום על הנפקה מוצלחת של אג"ח בספרד, כאשר המדינה גייסה כ-4 מיליארד אירו.

מנגד, לא כולם אופטימיים בדבר ההתפתחויות החיוביות: "ביום שבו מציינים את יום השנה השלישי לנפילת ליהמן ברדרס, נראה כי השווקים נמצאים בדיוק באותו מצב שברירי שבו היו בימים שהובילו לאירוע שגרר את כלכלת ארה"ב והכלכלה העולמית למיתון", אמר אסטרטג בדויטשה בנק.

מחר: פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי

מחר, צפויים להתכנס שרי האוצר של האיחוד האירופי לדיונים בני יומיים (ב-15-16 לספטמבר), אליהם יצטרף לראשונה גם שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר. גייתנר צפוי במהלך המפגש לדחוק בשרים לפעול לאיזון הכלכלה האירופאית, וכן (על פי דיווחים שונים) להציע הקמתה של קרן סיוע ממונפת. (לסיפור המלא)

הצעתו של גייתנר אינה מפתיעה, שכן כלכלנים רבים באירופה סוברים שקרן החילוץ האירופית (EFSF), אשר מחזיקה במזומנים בהיקף 440 מיליארד אירו, אינה יציבה מספיק כדי לספק אשראי בהיקף כזה, שיוביל לאפקט מאושש בשווקים במקרה של פשיטת רגל של אחת ממדינות הפריפריה.

האבטלה והאינפלציה בעלייה

בזירת המאקרו בארה"ב, פורסמו היום שלל נתוני מאקרו, אשר בראשם נתוני התעסוקה השבועיים של התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, אשר עלו מעל לציפיות - ל-428 אלף תביעות, הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף חודש יולי. נציין כי הצפי בשוק היה ל-410 תביעות שבועיות בשבוע שעבר, כאשר גם הנתון בשבוע הקודם לו - עודכן מ-414 תביעות שבועיות ל-417 תביעות.

האינפלציה ממשיכה לעלות; באותה השעה, פורסם גם מדד המחירים לצרכן בארה"ב שעלה ב-0.4% מעל לצפי. זאת, לעומת ציפיות האנליסטים בוול סטריט כי יעלה ב-0.2%לעומת עלייה של 0.5% בחודש החולף. נתון הליבה של המדד, אשר אינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה בשיעור נמוך יותר של 0.2%, בהתאם לצפי. אולם, יש לציין כי נתון הליבה עולה בשיעור זה (0.2%) מזה 12 חודשים רצופים - עדות להמשך עליית האינפלציה בארה"ב.

האטה בפעילות היצרנית; מדד האמפייר סטייט הבודק את הפעילות היצרנית בניו-יורק ובפלדלפיה, ירד לרמה של מינוס 8.8 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2010, המצביעה על המשך ההאטה בפעילות היצרנית בארה"ב - כאשר הוא נשאר בטריטוריה השלילית מזה החודש הרביעי ברציפות. שפע נתוני מאקרו היום, מחלקת העבודה תפרסם בשעה 15:30 את נתוני התעסוקה השבועיים של תביעות ראשונות לדמי אבטלה. צפי לתביעות של 410 אלף בשבוע שעבר לעומת 414 אלף בשבוע הקודם.

בשעה 16:15, פורסם מדד הייצוא התעשייתי, שעלה ב-0.2% באוגוסט לאחר עלייה של 0.9% בחודש יולי, המייצגת עלייה מזה החודש הרביעי ברציפות.

בתוך כך, פורסם גם מדד הפילי פד המודד את פעילות הייצור בפילדלפיה, המדד ממשיך לאכזבומצביע על מינוס 17.5 בספטמבר, הקריאה השלילית רצופה בארבעת חודשים האחרונים. תחזיות הכלכלנים עמדו על קריאה של מינוס 13.4 במדד זה.

הבנקים ומניות הטכנולוגיה ריכזו עניין

הבנק השוויצרי UBS הודיע היום כי ספג הפסד של 2 מיליארד דולר בעקבות מסחר לא מורשה של אחד הסוחרים שלו. הדובר של הבנק פירסם לפני פתיחת המסחר הודעה ובה נאמר שהסוחר "הסורר" נעצר על ידי המשטרה בלונדון.

מניות הבנקים המשיכו לרכז עניין מדי יום, כאשר נציין את בנק אוף אמריקה , ג'י פי מורגן , סיטיגרופ וגולדמן זאקס . כמו כן, נודע היום כי ג'ון מאק (John Mack), יו"ר מורגן סטנלי , צפוי לעזוב את הבנק בסוף השנה. המנכ"ל הנוכחי של הבנק, ג'יימס גורמן (James Gorman), צפוי להחליף את מאק בתפקידו.

Netflix ריכזה עניין רב לאחר שהחברה הורידה את תחזית הצמיחה לרבעון השלישי, מה ששלח את המנייה לירידות חדות במהלך המסחר.

גוגל ריכזה היום עניין לאחר שרכשה 1,023 פטנטים מחברת IBM במטרה להגן על עצמה מפני תביעות על הפרת פטנטים במערכת ההפעלה של אנדרואיד.

גם חברת יאהו משכה תשומת לב על רקע דיווח "וול סטריט ג'ורנל", כי גורם או גורמים אנונימיים נמצאים במגעים לרכישת השליטה בחברה - חלקה או כולה.

חברת פרולור הישראלית, דיווחה הערב על תוצאות חיוביות מניסוי השוואתי של הגרסה ארוכת הטווח של התרופה להמופיליה פקטור VIIa, בעכברים המופילים אשר חסרים פקטור VIIa.

גם פאנדטק ריכזה עניין על רקע הצעת הרכש של GTCR (קרן פרייווט אקוויטי) לחברה. במסגרת הצעת הרכש, נזכיר, תרכוש GTCR את מניות פאנדטק במחיר של 23.33 דולר למניה, המשקף פרמיה של כ-33% על מחיר הסגירה של המניה אתמול בוול סטריט (לפי שווי של כ-388 מיליון דולר לפאנדטק).

טבע ריכזה עניין לאחר שחתמה על הסכם עם חברת קוקריסטל דיסקברי, לשיתוף פעולה במחקר ופיתוח עם אופציה לקבלת רשיון למסחור ורכישת מניות, במסגרתו תשקיע טבע 7.5 מיליון דולר. אם תחליט טבע לממש את מלוא זכויותה להשקעות, יהיו לטבע עד 23% ממניות קוקריסטל. (לסיפור המלא)

בתוך כך, נודע כי ענקית התרופות הישראלית צפויה גם להקים קרן הון סיכון תאגידית שתהווה מעין זרוע השקעות חיצונית, ותוביל את כל נושא ההשקעות של החברה בחברות ביומד מקומיות.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]