מבולבלים בפייסבוק? קבלו את כל השינויים האחרונים ברשת

מעדכון משמעותי לאפליקציית פייסבוק בסלולר ועד להעתקת הפיצ'רים הכי פופולריים מהרשתות החברתיות המתחרות - "גלובס" ליקט עבורכם את כל השינויים בפייסבוק

כולנו יודעים איזו השפעה הייתה לגוגל על שוק הסלולר והסמארטפונים ב-4 שנים האחרונות, בעיקר על האייפון של אפל שעליו היה נהוג לחשוב שאין לו מתחרים. אנדרואיד של גוגל הפכה פופולרית ונפוצה הרבה יותר מה-iOS של אפל, והשפעה דומה של גוגל פלוס בתחום הרשתות החברתיות, היא כנראה החשש הגדול ביותר של פייסבוק בחודשים האחרונים.

מדורי הטכנולוגיה, כמו גם הבלוג הרשמי של פייסבוק, מדווחים ללא הרף, כמעט בכל בוקר, על עוד איזה פיצ'ר חדש או שינוי כזה או אחר בפייסבוק. הכל לרווחת הגולשים ושיפור חוויית הגלישה, השיתוף ויצירת הקשרים

החברתיים. האמת היא שכבר קשה לעמוד בקצב של המפתחים והמתכנתים בפייסבוק, ולכן ערכנו עבורכם סקירה מתומצתת של כל החידושים שהכניסה פייסבוק לפרופיל שלכם בתקופה האחרונה.

כפתור 'הרשמה'

אחד הפיצ'רים הכי טריים בפרופיל שלכם, ולמעשה גם אחד הפיצ'רים הכי מוכרים מרשתות חברתיות אחרות: הכפתור החדש Subscribe (הרשמה). הפיצ'ר החדש יאפשר לכם לעקוב אחר פרסומים ועדכונים ציבוריים של גולשים שאינם חברים שלכם, מבלי שאלה יהיו צריכים לאשר זאת. נשמע מוכר? קוראים לזה טוויטר, וגם גוגל פלוס מאפשרת בדיוק את הפיצ'ר הזה כבר מיומה הראשון באוויר.

כפתור ה-Subscribe יאפשר לכם גם לשלוט בכמות ובסוג העדכונים שיופיעו על הקיר (Wall) שלכם, מהחברים שלכם. לדוגמה, תוכלו לבחור לראות רק את הפרסומים החשובים של חבר מסוים, ולחסום את העדכונים שלו הנוגעים לאפליקציות שהוא התקין.

רשימות חברים

פיצ'ר טרי נוסף שהוכרז יממה לפני כפתור ה-Subscribe, שואב גם הוא את השראתו מרשת חברתית מתחרה - רשימות החברים החדשות (Friends Lists). כך, פייסבוק יצרה באופן אוטומטי רשימות חברים חכמות (Smart Lists) המבוססות על מידע משותף ביניהם. לדוגמה, אם כמה מחבריכם (כולל אתם) למדתם באותה האוניברסיטה - אוטומטית תשויכו לאותה רשימת חברים הנושאת את שמה של האוניברסיטה.

לאחר הסידור האוטומטי הראשוני, תוכלו לערוך את הרשימות כאוות נפשכם ולהוסיף/להסיר חברים בחופשיות כך שמה שיפורסם ברשימות הללו, יישאר אך ורק למי שחבר בהן ולא יפורסם לעיני כל החברים שלכם. שוב נשמע מוכר, לא? קוראים לזה מעגלים (Circles) וזה נמצא בגוגל פלוס מיומה הראשון.

סוג נוסף של רשימות חברים חדשות בפייסבוק מתייחס לרשימת חברים קרובים ורשימת מכרים. גם כאן, כמו בגוגל פלוס, תוכלו לקטלג את החברים השונים שלכם (שלא נכנסו לרשימות החכמות) כדי לשלוט על רמת החשיפה שלכם אליהם ורמת החשיפה שלהם אליכם. לדוגמה, מאנשים שהם חברים שלכם, אך אינם קרובים אליכם כל כך, לא תקבלו כל עדכון סטטוס או פרסום שהם מעלים אלא רק דברים חשובים כמו מעבר דירה או שינוי סטטוס בזוגיות שלהם.

News Feed כפול?

לא פיצ'ר רשמי, אך כן משהו שחלק נרחב מהגולשים בפייסבוק נתקלו בו לפרק זמן קצר כחלק מהניסויים שעושה פייסבוק עם פיצ'רים חדשים שהיא בוחנת. לפי דיווחים שהתקבלו לפני קצת יותר מחודש, פייסבוק בודקת אפשרות לפיד (Feed) נוסף של מבזקים, בצד ימין של המסך (היכן שמופיעות ההתראות על אירועים וימי הולדת).

הפיד החדש, שנקרא Happening Now, יציג בעיקר פרסומים ועדכונים פחות משמעותיים אודות הפעילות של החברים שלנו בפייסבוק, לדוגמה: חברויות חדשות, לייקים וכד'. המטרה, כך נראה, היא לפנות יותר מקום ולנקות את ה- News Feed ('ניוז פיד') הראשי כך שבו יופיעו הפרסומים היותר משמעותיים וחשובים.

מונה שיתופים

פיצ'ר חדש דנדש שטרם הגיע אל כל המשתמשים, מאפשר לגולשים בפייסבוק לראות כמה פעמים שותף הפרסום שלהם על-ידי החברים שלהם. לדוגמה, אם פרסמתם איזושהי תמונה או כתבה, תוכלו לראות כמה פעמים הפרסום שלכם שותף הלאה על-ידי החברים שלכם במונה קטנטן באותה השורה שבה נמצאים כפתורי ה- Like וה- Share.

עדכון מקיף לאפליקציה הרשמית

עדכונים לאפליקציה הרשמית של פייסבוק (לאייפון ולאנדרואיד) הם לא דבר חדש, אך עדכון מקיף וגדול כגון זה ששוחרר לפני כשבועיים טרם נראה באפליקציה הזו. בין היתר, האפליקציה החדשה (גרסה 3.5) כוללת בתוכה את עדכוני הפרטיות החדשים ששוחררו קודם לכן לגרסת הדפדפן (בהמשך), והיא מאפשרת לקבוע מי יהיה חשוף לפרסומי הסטטוס שלנו באמצעות כפתור ייעודי בסמוך לתיבת הטקסט באפליקציה.

בנוסף, ניתן לתייג את המיקום שלנו (ואת המיקום המקושר לסטטוס שלנו) בצורה קלה יותר, וכן לצלם תמונה באמצעות כפתור ייעודי שגם הוא נמצא בסמוך לתיבת הטקסט באפליקציה. שינויים נוספים באפליקציה כוללים אפשרות לפתוח קישורים שפורסמו על-ידי החברים שלכם בדפדפן המובנה שבסמארטפון שלכם, תיקוני באגים ושיפור מהירות הניווט בה.

תמונות גדולות יותר

הגולשים בפייסבוק ידועים בתור מי שיכולים להזיז ולשנות דבר או שניים ברשת החברתית ברגע שהם מתלוננים על איזשהו פיצ'ר שלא מוצא חן בעיניהם. אחד מהם הוא תצוגת התמונות באלבומים. פייסבוק השיקה בתחילת החודש תצוגת אלבומים חדשה שבין היתר כוללת תצוגת תמונות ברזולוציה גבוהה יותר (960x720 פיקסלים), וכן זמן טעינה מהיר פי 2. בנוסף, חלונית התצוגה גדלה אף היא וגם הרקע של התמונה הוחלף משחור ללבן בכדי שרוב תשומת הלב יופנה לתמונה.

מחזירים את הפרטיות

אחד השינויים המאסיביים ביותר שנעשו בפייסבוק, ולא מבחינת ממשק או עיצוב - אלא מבחינה אידיאולוגית: הגדרות הפרטיות שלנו. פייסבוק ואבטחת פרטיות תמיד היו סוג של אוקסימורון, אך הפיצ'ר החדש שהשיקה הרשת החברתית בסוף אוגוסט עשה כמה צעדים גדולים לקראת המשתמשים.

באמצעותו ניתן לשלוט על רמת החשיפה של כל פרסום שאנו מתכננים להעלות לפייסבוק, כך שנוכל להחליט מה יהיה חשוף לציבור כולו (Public), מה יוכלו לראות רק החברים שלנו (Friends) ובכלל ליצור לנו הגדרות מותאמות אישית לכל פרסום. ואם גם זה נשמע מוכר, אז אתם לא מדמיינים. זהו עוד פיצ'ר שהכרנו לראשונה בגוגל פלוס.

הסוף לתיוגים

במסגרת אותו שינוי בהגדרות הפרטיות שביצעה פייסבוק, היא גם שיפרה מקצה לקצה את מנגנון התיוג שלה. עד אז, בכל פעם שמישהו היה מתייג את שמכם בתמונה כלשהי או במקום מסוים - הפרסום היה מופיע באופן אוטומטי גם על הקיר שלכם. אז לפני שחבר עושה לכם פאדיחות עם תיוג שלכם באיזה מועדון חשפנות - תקבלו הודעה על התיוג שנעשה לכם ותתבקשו לאשר אותו, בטרם עלתה התמונה או התפרסם התיוג על הקיר שלכם. בנוסף, תוכלו להסיר בקלות תכנים מתויגים מהפרופיל שלכם וכן לשלוח בקשה למשתמש אחר שתייג אתכם, ללא הסכמתכם, ולבקש ממנו להסיר את התיוג שלכם.

קוסמטיקה קלה

שינויים קוסמטיים בפייסבוק הם לא דבר שבשגרה כיוון שהדבר הגרוע ביותר עבור פייסבוק זה שבוקר אחד הגולשים יצטרכו להתמודד עם משהו אחר ממה שהם מכירים. לכן, השינויים הקוסמטיים שפייסבוק עושה לרוב יהיו מאוד מינימליים. שינוי כזה נכנס לתוקף לפני כחודש בו פייסבוק עשתה קצת סדר בסרגל הקטגוריות (מצד שמאל). מאז, הקטגוריות מחולקות למועדפים (Favorites), דפים (Pages), קבוצות (Groups) ויישומים (Apps).

שינוי קוסמטי נוסף מתייחס לעמוד המשחקים בפייסבוק, שם פייסבוק איפשרה גישה נוחה ומהירה יותר לאפליקציות ולמשחקים הפופולריים שבהם אתם נוהגים לשחק, וכן סרגל ייעודי בו תוכלו לראות ולהתעדכן בפעילות של החברים שלכם באותן המשחקים והאפליקציות.

איחוד הסטטוסים

פיצ'ר מקיף ומשמעותי שפייסבוק הכריזה עליו לפני כחודש נוגע לאופן שבו יופיעו פרסומים של חברים שונים, אשר נוגעים לאותו נושא. פייסבוק החליטה שבכדי לעשות יותר סדר בתצוגת הפרסומים שעל הקיר שלנו, כדאי לצמצם רווחים ולאחד סטטוסים שבהם מוזכר אותו נושא. כך, לדוגמה, אם מספר חברים שלכם יכתבו סטטוס שבו נכתבה המילה אפל (Apple) - יופיע בפניכם שירשור חדש שבראש הכותרת שלו תופיע המילה Apple, עם קישור לדף הפייסבוק שלה (אם קיים), ומתחת לכותרת הזו ישורשרו הסטטוסים והתגובות של החברים שלכם.

הבעיה הכי גדולה עם הפיצ'ר החדש הזה הוא קידום של דפי מותג וחברות על גבי הסטטוסים של הגולשים. בכל פעם שכמה חברים ידברו על אותו נושא, הסטטוסים שלהם יאפשרו קישור מהיר לדפי המותג של הנושא.

עוד מסמר לארונו של ה- SMS

פייסבוק עושה כל מה שהיא יכולה בשביל שאת כל התקשורת שלנו עם חברינו נעשה באמצעות הרשת החברתית שלה, ולכן היא השיקה לפני יותר מחודש את אפליקציית המסנג'ר (Messenger) החדשה שלה. למעשה, אין באפליקציה הזו שום דבר חדש שלא ניתן לעשותו באמצעות אפליקציית הפייסבוק הרשמית בסמארטפון שלכם, אך היא מאפשרת גישה מהירה ונוחה יותר לתיבת ההודעות שלכם בפייסבוק. יש מי שרואה בזה סוג של Whatsapp, רק בפרופיל הפייסבוק שלכם.

עוד לא נולד וכבר מופיע בפרופיל

ואחרי שסקרנו לא מעט שינויים וחידושים משמעותיים ופרקטיים בפייסבוק, יש גם מקום למשהו קצת הזוי. לפני קצת יותר מחודש פייסבוק החליטו לאפשר לגולשים המצפים בקרוב לתינוק חדש, להוסיף אותו כבר לפרופיל שלהם תחת קטגוריית המשפחה כך שהוא יופיע עם תגית של "תינוק בדרך" (Expected: Child). יותר מזה, ניתן כבר באותו המעמד להכריז על השם המיועד לו.