מתקשים לשתף? פייסבוק מכניסה שינויים בעמוד הבית

בין השינויים: רולר מבזקים קצרים, גלילה נפרדת ל-News Feed, איחוד פוסטים בעל נושאים משותפים ומיון רשימת החברים בצ'ט ■ בינתיים השינויים גוררים תקלות בפעילות השוטפת

לא ברור אם זה הלחץ מהרשת החברתית של גוגל, שצברה תוך חודש 25 מיליון משתמשים, או מצד המפרסמים, אך פייסבוק מוציאה לדרך מספר שינויים מהותיים ב-News Feed שלה.

חלק מהשינויים כבר נכנסו לתוקף ומוטמעים בהדרגה בקרב המשתמשים בעולם ואף בישראל ואחרים צפויים להגיע בתקופה הקרובה. מפניות שהגיעו ל"גלובס" עולה כי רבים סובלים מבעיות בפעילות בפייסבוק כמו קושי בפרסום פוסטים ובעשיית לייקים, כמו גם חוסר יכולת להעלות אפליקציות מצד מפתחים שונים. ייתכן כי מקור הבעיה טמון בשינויים שמכניסה פייסבוק, מה שיוביל לפתרון הבעיות בימים הקרובים.

אחד השינויים המרכזיים, שכאמור נכנסים בהדרגה למשתמשי הרשת החברתית, הוא הכנסת רולר של מבזקים בצד ימין של המסך - המקום שבו מופיעות היום התראות על אירועים וימי הולדת. רולר המבזקים, שזכה בעבר לשם Happening Now, יציג עדכונים שנוגעים בעיקר לחברויות חדשות שנוצרו, לייקים ותיוגים שחברים עשו. לחיצה על העדכונים ברולר המבזקים תציג חלונית צפה על-גבי המסך עם התוכן הרלבנטי (תמונה, סרטון וכדומה).

המרוויחים העיקריים מהשינויים: המפרסמים

זרם החדשות העיקרי (News Feed) ירכז בתוכו את שאר הפעילות בפייסבוק, כשהרעיון הוא למקד שם את רוב הפעילות התוכנית - כמו סטטוסים חדשים וכדומה. בכך, הופך זרם החדשות לנקי הרבה יותר ועבור פייסבוק מדובר ביתרון כיוון שהמפרסמים, שמזרימים לחברה כסף, יוכלו ליהנות מבולטות גבוהה יותר בעמוד הבית, כיוון שהוא יהיה פחות עמוס בפוסטים ובעדכונים שונים.

בנוסף, מסבירה ענת בן בסט, מנכ"לית משותפת בחברת התוכן האינטרנטית Insite, שהשינויים כבר הוטמעו בחשבון הפייסבוק שלה, כי את רולר המבזקים ניתן לגלול בנפרד מה-News Feed. יתרה מזאת, מסבירה בן בסט, גם את זרם החדשות העיקרי ניתן לגלול בנפרד ולא כמו המצב עד היום שבו גלילה שלו הייתה מורידה את כל העמוד למטה. האינטרס של פייסבוק מאחורי הגלילה הנפרדת היא היכולת להמשיך ולהציג בפני המשתמשים את המודעות בצד ימין של המסך. כך, תגדל החשיפה והאפקטיביות של המודעות לשמחתם של המפרסמים ושל פייסבוק, שמרבית ההכנסות שלה מגיעות מפרסום.

שינוי נוסף שנכנס בימים האחרונים לפייסבוק יוצר אגרגציה של נושאי פוסטים דומים. עד היום נעשה איסוף של פוסטים תחת אותו עדכון במידה והפוסטים היו שיתוף של אותו לינק או כשמספר חברים כותבים על הקיר של חבר נוסף שחוגג יום הולדת. כעת, אם השינוי החדש, פייסבוק מזהה פוסטים על נושאים דומים - למשל אזכור של "הארי פוטר" - ומאחדת אותם בתוך זרם החדשות. יתרה מזאת ובדומה לטוויטר, הנושא המשותף הופך ללינק, שלחיצה עליו מעבירה את הגולש אל העמוד של אותו מותג.

שינוי זה עשוי להוביל לביקורת מצד ציבור הגולשים לאור העובדה שפייסבוק כביכול סורקת את תוכן הפוסטים כדי לחפש אחר נושאים משותפים. הדבר דומה לביקורת שהוטחה בגוגל בזמנו, כשהשיקה מודעות צמודות טקסט בתוך שירות הג'ימייל שלה, שהתבססו על מילות מפתח באמצעות סריקת המיילים של המשתמשים.

בשבוע שעבר דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" על שינוי נוסף שמתכננת פייסבוק בזרם החדשות שלה. השינוי יבוא לידי ביטוי ב"חדשות מובילות" (Top News), שצפוי להכיל את כלל החדשות והעדכונים (מלבד אלה שיוצגו בצד) ולא כפי שהוא מנוהל כיום על-ידי אלגוריתם שבורר ומציג רק חלק מהעדכונים. אפשרות זו תסייע למפרסמים לקבל ביטוי נרחב יותר בתוך זרם החדשות של הגולשים.

השינוי האחרון לבינתיים שצפוי בפייסבוק הוא בצ'ט המובנה ברשת החברתית. במסגרת השינוי, חברים שאיתם המשתמש נוהג לשוחח יותר יופיעו בראשית הרשימה, בעוד שאר החברים יופיעו מתחתיהם.