פאניקה ביוון: הולכים לבחירות; הציבור מושך כספו מהבנקים

(עדכון) - יוון הקטנה ומוכת החובות מפילה את השווקים ■ מנהיגי יוון נכשלו בהקמת ממשלת אחדות ■ האם נסללת הדרך לפרישת יוון מגוש האירו? ■ כסף רב עוזב את הבנקים במדינה

הטלטלה שיוון גורמת לשווקים ממשיכה: לאחר שנודע כי השיחות בין מנהיגי יוון להרכבת ממשלת אחדות הסתיימו ללא תוצאות, הערב (ג') התבררו פרטים מהפגישה בין נשיא יוון לראשי המפלגות, במסגרתה אמר כי "אין סיבה לפאניקה, אך המערכת הבנקאית חלשה".

את הדברים אמר על רקע משיכה מסיבית של כספים מהמערכת הבקנאית היוונית, לאור חשש מיציאתה מגוש האירו. היוונים משכו היום כ-700 מיליון אירו מהבנקים, וכאשר סכום זה פורסם בתקשורת נפלו מדדי המניות בוול סרטיט בשעה האחרונה של יום המסחר.

במהלך היום, ביקש נשיא יוון קרולוס פאפוליאס מהפוליטיקאים ביוון להותיר את הקמתה של ממשלת טכנוקרטים בעוד המדינה מתקרבת לעבר חדלות פירעון, אולם נציגי מפלגות השמאל כבר דחו את ההצעה - והכינו את הקרקע לבחירות נוספות לפרלמנט במדינה.

לכל הכתבות על המשבר היווני:

וול סטריט בירידות שערים; יוון הולכת לבחירות

ביל גרוס: "אירופה היא כמו גידול שמתפשט ומסכן את העולם"

בורסות אירופה בירידות שערים על רקע יוון

ר"מ יוון לשעבר: "פרישה מגוש האירו - קטסטרופה"

לחץ בשווקים: האם יוון קרובה לפרוש מגוש האירו?

עם כן, יוון הקטנה ומוכת החובות ממשיכה להדאיג את המשקיעים עם תום הדיונים, אותם הוביל הנשיא פאפוליאס, כאשר כרגע עומדת על הפרק השאלה הבלתי נמנעת: האם המדינה המחזיקה בחובות של כ-350 מיליארד אירו, תפרוש מגוש האירו?

לפי סקרים שהתפרסמו באחרונה ביוון, עם כישלון הקמתה של הממשלה ביוון - גובר הסיכוי של מפלגת השמאל "סירציה" בראשות אלכסיי ציפרס, אשר מתנגדת בתקיפות לתוכניות הצנע - להיהפך למנצחת הגדולה בבחירות הבאות במדינה, שיתקיימו בחודש יוני.

קוסטאס סימיטיס, ראש ממשלת יוון לשעבר אמר היום כי פרישה של יוון מגוש האירו, בעקבות חוסר היציבות הפוליטית במדינה, תהיה קטסטרופה: "אין שום שאלה, אנו חייבים להיות שייכים לגוש האירו", אמר סימיטיס בפורום בבייג'ינג. "הרעיון לחזור לדראכמה הוא לא משהו שאנו יכולים לשאת אותו באופן פרקטי".

הלחץ סביב אי-היציבות הפוליטית ביוון מוביל לחשש קונקרטי כי תופסק מדיניות הצנע שהנהיגה הממשלה היוונית הקודמת, אשר כללה קיצוצים, הפרטות ופיטורי עובדים במגזר הציבור. תוכנית צנע זו, הינה הכרחית להמשך קבלת החילוץ החיצוני ממנו נהנית יוון - בהיקף של 130 מיליארד אירו.

עוד ביוון, היום הוא מועד פירעון של אגרות חוב בהיקף של 436 מיליון אירו, ועד עכשיו לא ברור אם הממשלה היוונית תעמוד בהתחייבויותיה, קל וחומר לאור הטלטלה הפוליטית אותה היא חווה. המשמעות: אם תוך 30 יום הממשלה היוונית - שכרגע משותקת בגלל הפלונטר הפוליטי במדינה - לא תמסור את חובחותיה, המדינה תהפוך לחדלת פירעון באופן רשמי.