בורסות אירופה ננעלו בשפל של 2012 על רקע החשש מיוון

מפלגות השמאל במדינה השיגו את מבוקשן, והמדינה הולכת לבחירות ■ נסיון של הרגע האחרון להקמת ממשלת טכנוקרט נכשל ■ בצרפת נכנס היום לתפקידו פרנסואה הולנד - ומטוסו נפגע מברק בדרך לפגישה עם אנגלה מרקל

המסחר באירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים לאור כישלון המאמצים להרכבת ממשלה ביוון, אשר תלך לבחירות חוזרות בחודש הבא. נשיא צרפת החדש, פרנסואה הולנד, נכנס היום לתפקידו, ומטוסו נפגע מברק בדרך לפגישה עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מה שהכריח אותו לחזור על עקבותיו. גרמניה רשמה צמיחה של 0.5% בתמ"ג ברבעון הראשון של 2012, כאשר הצפי היה לצמיחה של 0.1%.

החדשות המרכזיות של היום הינן כישלון המאמצים להרכבת ממשלה ביוון. לאחר דיונים מרתוניים שנמשכו 9 ימים מאז פרסום תוצאות הבחירות שהובילו לפלונטר פוליטי, הודיעו היום המפלגות השונות על כישלון המגעים. במאמץ אחרון למנוע בחירות חדשות במדינה הציע נשיא יוון קרולוס פאפוליאס להקים ממשלת טכנוקרט בדומה לממשלה שקיימת היום ביוון.

עוד לפני קיום הישיבה בנושא הודיעו מפלגות השמאל על דחיית היוזמה של הנשיא, מה שבעצם הכשיל את הפגישה עוד בטרם קיומה. על פי סקרים שנערכו בימים האחרונים ביוון עולה שמפלגת "סירציה" בראשות אלכסיי ציפרס, שמתנגדת בחריפות לצעדי הצנע שנוקטת הממשלה הנוכחית, יחד עם גוש השמאל ביוון הם המנצחים הגדולים במידה ויתקיימו בחירות חדשות.

עדות לקיפאון שבו נמצאת יוון ניתן למצוא בעניין הבא: היום יגיע מועד פירעון של אגרות חוב בהיקף של 436 מיליון אירו, ועד עכשיו לא ברור אם הממשלה היוונית תעמוד בהתחייבות שלה מה שאומר שאם תוך 30 יום הממשלה היוונית - שכרגע משותקת בגלל הפלונטר הפוליטי במדינה - המדינה תהפוך לחדלת פירעון באופן רשמי. אולם בדקות האחרונות הודיעה הממשלה שהיא תישלם את הסכום על מנת להימנע מחדלות פרעון.

יוון חייבת להיות חלק מגוש האירו, ופרישה שלה מגוש המדינות האירופאיות תהיה "קטסטרופה", כך סבור ראש ממשלת יוון לשעבר קוסטאס סימיטיס. "אין שום שאלה, אנו חייבים להיות שייכים לגוש האירו", אמר סימיטיס בפורום בבייג'ינג. "הרעיון לחזור לדראכמה הוא לא משהו שאנו יכולים לשאת אותו באופן פרקטי".

נתוני התמ"ג שפורסמו נתנו בתחילת היום אופטימיות, אולם החדשות שהגיעו מיוון טרפו את הקלפים. גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו הציגה צמיחה מעל לצפי בתוצר המקומי הגולמי שלה ברבעון הראשון של 2012. התמ"ג הגרמני צמח ב-0.5% לעומת צפי לצמיחה של 0.1%. מדובר בתואצות חיוביות במיוחד לאחר שברבעון הרביעי של 2011 נרשמה התכווצות של 0.2%.

בצרפת לעומת זאת נרשם קיפאון בתמ"ג ברבעון הראשון של 2012 מה שמעלה את החשש שהכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו תגלוש למיתון לאחר שברבעון הרביעי של 2011 נרשמה צמיחה מזערית של 0.1%.

גם התמ"ג של גוש האירו פורסם היום ואפשר להגיד שהפתיע לטובה שכן לא נרשמה צמיחה בתמ"ג עם 0% לעומת צפי להתכווצות של 0.2%. ברבעון הרביעי של 2011 התמ"ג של גוש האירו התכווץ ב-0.3%.

בצרפת, התקיים היום טקס ההשבעה של פרנסואה הולנד לתפקיד נשיא צרפת. הערב עלה הולנד על טיסה לברלין שם היה אמור לפגוש את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפגישת העבודה הראשונה של הולנד בתור נשיא צרפת, אולם במה שמסתמן כבדיחה אירונית של הקוסמוס, מטוסו נפגע מסופת ברקים והוא נאלץ לחזור על עקבותיו. כך לפי דיווח של רויטרס. הפגישה הצפויה מביכה במקצת, שכן מרקל תמכה באופן פומבי ואקטיבי בנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי במהלך תקופת הבחירות לאחר שהולנד התבטא מספר פעמים נגד האמנה הפיסקאלית האירופית.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר באסיה ננעל היום במגמה מעורבת לאחר סגירה שלילית בניו-יורק אמש. המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בירידות שערים, על רקע הירידות החדות בבורסות אירופה, עקב חוסר הוודאות הפוליטית והכלכלית ביוון. ביוון נכשל אתמול עוד נסיון לכונן ממשלת אחדות, והשיח לגבי יציאתה של המדינה מגוש האירו הופך גלוי יותר ויותר. היום ייפגשו בפעם האחרונה המפלגות במדינה וינסו להגיע להסכמה, כאשר האפשרות הסבירה היא כי יתקיימו בחודש יוני בחירות חוזרות.

"אם יוון תעזוב את גוש האירו, זה עלול להיות אסון - זה עלול להיות כמו ליהמן ברדרס על סטרואידים", אמר ארט קאשין, מנהל ב-UBS. "זה יהיה תהליך, אבל מהיר. זה יתחיל ביוון אבל יעבור במהירות למדינות השכנות".

כאמור, אירופה ממשיכה להיות במרכז העניינים גם השבוע, זאת כאשר חוסר הוודאות הפוליטית והכלכלית ביוון התגבר, לאחר שמנהיגי המפלגות הגדולות לא הצליחו לגשר על חילוקי הדיעות ביניהן ולהרכיב ממשלת אחדות שתמנע בחירות חדשות. אתמול כינס נשיא המדינה את מנהיגי המפלגות הגדולות בניסיון אחרון לשכנעם להקים קואליציה, אולם ללא הצלחה.

לאחר שפוליטיקאים בגרמניה התבטאו לגבי יציאתה של יוון מגוש האירו, כעת מצטרפים למקהלה גם בנקאים מהבנק המרכזי האירופאי. יו"ר הבנק המרכזי של בלגיה אמר כי "גירושים ידידותיים, אם נצטרך כאלה, הם משהו אפשרי, אך אני מקווה שלא נגיע לזה".

עוד באירופה, אתמול התכנסו שרי האוצר של גוש האירו בבריסל כדי לדון בתוכנית החילוץ שאושרה ליוון ובהשלכות של חוסר הוודאות הפוליטית השורר במדינה. כמו כן, שרי האוצר ידונו במצב של ספרד, לאחר שזו ניסתה בשבוע שעבר "לנקות" את מערכת הבנקאות כאשר הלאימה את אחד הבנקים המרכזיים.

בגרמניה, אנגלה מרקל ספגה כישלון בניסיון לבסס את שליטתה, כאשר מפלגתה הפסידה בבחירות המקומיות, במחוז הגדול ביותר במדינה. אירוע זה מגביר את החשש כי ייתכן ומרקל לא תזכה בבחירות הקרובות בגרמניה, מה שמעמיד בספק את המשך המדיניות שהובילה הקנצלרית לטיפול במשבר החוב.

בחזרה לאסיה. "אף אחד לא יודע מה יקרה אם יוון תצא מגוש האירו, מה שברור הוא שייגרם נזק. מה שלא ברור הוא עוצמת הנזק שייגרם לכלכלה ולשווקים", אמר לבלומברג ראסל ג'ונס, אסטרטג אג"ח בטוקיו.