לחץ בשווקים: האם יוון קרובה לפרוש מגוש האירו?

(עדכון) - בלומברג: מובילי המדיניות הפיננסית באירופה שוקלים את האפשרות כי יוון תפרוש בקרוב בגוש האירו ■ שרי האוצר של האיחוד מתכנסים היום בבריסל לדון במצב

מובילי המדיניות הפיננסית באירופה שוקלים את האפשרות כי יוון תפרוש בקרוב בגוש האירו. זאת, על רקע הטלטלה הפוליטית במדינה, וחוסר יכולתם של הפוליטיקאים היווניים לכונן ממשלה יציבה שתמשיך במדיניות הצנע - הנדרשת כנגד קבלת סיוע חיצוני, במסגרת תוכנית החילוץ שלה.

היום יתכנסו שרי האוצר של האיחוד האירופי בבריסל כדי לדון בתוכנית הסיוע שאושרה ליוון על רקע המצב הפוליטי המסובך במדינה, בעוד הסיכויים להקמת ממשלה נראים קלושים והמפלגות הקיצוניות שהתחזקו בבחירות קוראות לבטל את הסכם החילוץ כדי להפסיק את תוכניות הצנע.

קרוגמן מזהיר: "יוון תפרוש מגוש האירו בחודש הבא"

מדינאי יוון צפויים להמשיך ולהתכנס היום, בראשותו של נשיא המדינה קארולוס פאפוליאס, בכדי לנסות ולכונן ממשלת אחדות. זאת, לאחר שמפלגת השמאל הקיצונית "סיריזה" דחתה את הצעתו של שר האוצר לשעבר, איוונגילוס ווניזילוס, להצטרף לממשלה בראשותו בסוף השבוע האחרון.

כאמור, הניסיון להקים ממשלת אחדות, היה הניסיון האחרון להקים קואליציה ולהימנע מבחירות נוספות. כעת, חוסר היציבות הפוליטית במדינה מעורר את חששות המשקיעים מחוסר יכולתה של יוון לדבוק במדיניות הצנע והרפורמות אותה קיימה בחודשים האחרונים. מדיניות, אשר הכרחית לקבלתה של תוכנית החילוץ היוונית, בשווי של כ-130 מיליארד אירו.

"זה (פרישה של יוון מגוש האירו) יהיה אירוע שיערער את היציבות באירופה" ומוטב להימנע ממנו, אמר אתמול פטריק הונאם, דירקטור בבנק המרכזי האירופי (ECB). אולם, האחרון הבהיר כי במידה והדבר יתרחש "לא מדובר באירוע קטסטרופלי, אולם בהחלט גם לא באירוע חיובי".