קרוגמן מזהיר: "יוון תפרוש מגוש האירו בחודש הבא"

בפוסט האחרון שפורסם בידי הפרופ' פול קרוגמן, מביע האחרון חשש מהותי מפרישה של יוון מגוש האירו - ומשרטט רצף תרחישים לאחריה, שסופם לא בהכרח חיובי

בפוסט האחרון שפורסם בידי הפרופ' פול קרוגמן, מביע האחרון חשש מהותי מפרישה של יוון מגוש האירו - ממש בזמן הקרוב. לאחריו, צופה קרוגמן רצף תרחישים, שסופם לא בהכרח חיובי.

לדברי חתן פרס הנובל בכלכלה, המדינה הקטנה "כנראה תעזוב את הגוש בחודש הבא", מהלך אשר יוביל ל"בריחה" של המשקיעים מהבנקים באיטליה וספרד. דבר זה יוביל את הבנק האירופי (ECB) להעניק הלוואות מאסיביות כדי למנוע את קריסת הבנקים באירופה.

בשלב זה, מעריך קרוגמן, על כלכלת גרמניה החזקה תוטל הבחירה: להעניק הלוואות לגופים שספגו הפסדים על חשיפת לנכסים בספרד ואיטליה, או "לעזוב הכל". "אנו מדברים על חודשים, לא שנים, עד שהמהלך הזה יקרה", כתב קרוגמן.

ברקע, מדינאי יוון צפויים להמשיך ולהתכנס היום, בראשותו של נשיא המדינה קארולוס פאפוליאס, בכדי לנסות ולכונן ממשלת אחדות. זאת, לאחר שמפלגת השמאל הקיצונית "סיריזה" דחתה את הצעתו של שר האוצר לשעבר, איוונגילוס ווניזילוס, להצטרף לממשלה בראשותו בסוף השבוע האחרון.

כאמור, הניסיון להקים ממשלת אחדות, היה הניסיון האחרון להקים קואליציה ולהימנע מבחירות נוספות. כעת, חוסר היציבות הפוליטית במדינה מעורר את חששות המשקיעים מחוסר יכולתה של יוון לדבוק במדיניות הצנע והרפורמות אותה קיימה בחודשים האחרונים. מדיניות, אשר הכרחית לקבלתה של תוכנית החילוץ היוונית, בשווי של כ-130 מיליארד אירו.