ספרד גררה את אירופה לירידות; מדריד נפלה ביותר מ-2%

באירופה: גרמניה מוכנה לשקול הנפקת אירו-בונדס ■ סקרי הבחירות ביוון הצביעו על התחזקות המפלגות התומכות והמשך צעדי הצנע ■ ראש ממשלת ספרד במסרים סותרים: "קרן החילוץ צריכה לסייע לבנקים; הבנקים בספרד לא זקוקים לסיוע".

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') ביציבות עם נטייה לירידות שערים, על רקע המשך הטיפוס של התשואה על אג"ח ממשלת ספרד והחשש מהצורך בחילוץ נוסף לבנקים במדינה. בנוסף הושפע המסחר מידיעות כי גרמניה תיאלץ להתפשר וליישר קו עם צרפת ומדינות אחרות בגוש האירו בכל הנוגע לנקיטת צעדים מעודדי צמיחה ובמרכזן אג"ח משותפות לגוש האירו - האירו-בונדס. בנוסף, המשקיעים הגיבו לידיעות לפיהן הסקרים מוקדמים של הבחירות ביוון מראים כי המפלגות הגדולות התומכות בצעדי הצנע ובהישארותה של המדינה מוכת החובות בגוש האירו. נציין כי היום לא מתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום הזיכרון.

כאמור, "בלומברג" דיווח בסוף השבוע כי ממשלת גרמניה עשויה להתפשר על עמדתה בכל הקשור למתן ערבונות נוספים מצידה לחובות באירופה, ולאפשר הנפקתן של אירו-בונדס (אג"ח כלל-אירופאיות) תחת התניות ומסגרות מסוימות. "אירופה יכולה לאפשר אירו-בונדס בקרוב", אמר ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, בריאיון בשבוע החולף.

בנוסף לכך, המשקיעים הגיבו גם לסקרים המוקדמים שפורסמו בסוף השבוע, לקראת הבחירות ביוון שיערכו ב-17 ליוני, והצביעו על התחזקות המפלגה הדמוקרטית החדשה, התומכת בהישארותה של המדינה בגוש האירו ובהמשך תוכניות הצנע שנכפו עליה במסגרת חבילת החילוץ שהיא קיבלה.

ממשלת איטליה מכרה היום אג"ח לתקופה של שנתיים, בהיקף של 3.5 מיליארד דולר ובריבית אפסית.

על רקע החדשות המטרידות מכיוון ספרד, תשואות האג"ח הספרדיות נוסקות היום לרמה של 6.5%.

נציין את מניית הבנק הספרדי Bankia (סימול: BKIA) שצונח ב-27%, זאת לאחר שהודיע כי בכוונתו לבקש מהממשלה סיוע נוסף של עוד כ-15 מיליארד אירו, זאת לאחר שמוקדם יותר החודש הממשלה הלאימה את הבנק והזרימה לו 4.5 מיליארד אירו. בנוסף, סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של 5 בנקים ספרדים, ביניהם גם בנקייה, הנחשב לבנק הרביעי בגודלו.

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, אמר היום כי קרן החילוץ של גוש האירו צריכה לעקוף ממשלות ולהזרים הון לבנקים באופן ישיר, על אף שאמר כי הבנקים בספרד לא זקוקים לסיוע חיצוני.

אסיה סגרה בעליות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות, זאת לאחר שמוקדם יותר היום המדדים במזרח ירדו והתקרבו לשפל של כמעט חמישה חודשים, על רקע התגברות החששות מיציאתה של יוון מגוש האירו ונתוני מאקרו בסין שהעידו על האטה בחברות התעשייה.

אירופה תחילה, שם צפויות חדשות בדבר הבחירות ביוון (שצפויות להיערך ב-17 ביוני) לקבוע את הטון, כאמור.

"כל הפוקוס נמצא על יוון - לא תהיה פרישה שלה מגוש האירו", אמר בינאי צ'נדגוטיה, מנהל השקעות ב-Principal Global Investors. "אם היוונים ינקטו ברפורמות, הכל יסתדר בטווח הארוך. סין מדאיגה מעט, אבל גם שם ניתן לפעול לשינוי המדיניות, ולעודד בחזרה את הצמיחה".

רווחיהן של החברות התעשייתיות בסין צנחו באפריל בכ-2.2%, עדות נוספת להאטה בכלכלה הגדולה באסיה. בהודעה רשמית מהממשל הסיני נמסר כי הסיכונים להמשך ההאטה בסין גדלים, והממשלה תבצע "התאמות" במדיניותיה כנדרש, בכדי לטפל בסוגיה.

Esprit Holdings , חברת קמעונאות אשר 79% ממכירותיה מתבצעות באירופה, עלתה בכ-2%. חברת Renesas Electronics המייצרת שלטים למכוניות על שלט, נופלת במסחר לאחר שהודיעה על כוונתה לצאת בגיוס של כ-100 מיליארד ין (1.3 מיליארד דולר).

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]