דיווח: גרמניה תדון בפשרה להנפקת אג"ח כלל-אירופאיות

"בלומברג": בגרמניה עשויים להתפשר ולהסכים לתת ערבונות נוספים לחובות אירופה ■ אחד הפתרונות החלופיים לאירו-בונדס, לפי הדיווח: קרן מימון זמנית חדשה ■ מונטי: "ניתן לממש הפתרון בקרוב"; ייפגש עם מרקל, הולנד וראחוי

ממשלת גרמניה עשויה להתפשר על עמדתה בכל הקשור למתן ערבונות נוספים מצידה לחובות באירופה, ולאפשר הנפקתן של אירו-בונדס (אג"ח כלל-אירופאיות) תחת התניות ומסגרות מסוימות - כך לפי דיווח "בלומברג".

הקנצלרית הגרמנית מרקל, כזכור, הטילה וטו על הבחירה באירו-בונדס כפתרון זמני להרגעת משבר החוב בפגישת מנהיגי ה-G8 שנערכה ב-23 במאי בבריסל, וזאת למרות התמיכה מקיר לקיר לה הן זוכות בקרב שאר מנהיגי אירופה.

אירו-בונדס: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

"אירופה יכולה לאפשר אירו-בונדס בקרוב", אמר ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, בריאיון בשבוע החולף. "לגרמניה יש אינטרס להבטיח שאף מדינה לא תעזוב את גוש האירו. אירופה מאוחדת היא אינטרס גרמני. יהיו לנו אירו-בונדס אם גוש האירו ירצה בהן, כי אז גם בגרמניה ירצו בכך".

בינתיים, דיווחים בסוכנויות הזרות גורסים כי בגרמניה מנסים לגבש פתרונות חלופיים, דוגמת השקתה של קרן מימון נוספת באירופה (בנוסף על קרן החילוץ, ה-EFSF ומנגנון הייצוב, ה-ESM - הקיימים כבר), אשר תסייע למדינות אירופה למחזר את חובותיהן. היעד: הגעה לחוב ברמה של 60% תוצר. הפער: המדינות יתחייבו להמשך מדיניות הצנע, לה הציבור באירופה מתנגד מאד.

את הדיווח ב"בלומברג" מגבה דיווח נוסף מהעיתון הצרפתי "לה-פיגרו" אמש, לפיו ר"מ איטליה מונטי מנסה לתאם פסגה נוספת בין ארבעת מנהיגי הכלכלות הגדולות בגוש האירו - גרמניה, צרפת, איטליה וספרד.

לפי הדיווח, "המטרה היא להבהיר כמה נושאים" לפני פסגת מנהיגי האיחוד האירופי שתתקיים כשבוע לאחר מכן, אולם שמועות בדבר הסכמה משותפת על ערבונות נוספים של גרמניה וצרפת לחובות גוש האירו, כבר מפוזרות באוויר.

מנגד, לא כולם סבורים כי אירופה בסופו של דבר תנפיק את הפתרון, תרתי משמע, לו מצפה השוק: "אירו-בונדס יובילו ללחץ מאסיבי על הכלכלות החזקות באירופה", מסביר פטר בופינגר, פרופ' לכלכלה מגרמניה. "אפשר למצוא פתרונות חלופיים דוגמת קרן המימון, שהיא זמנית ומותנית ברפורמות פיסקאליות. אני לא יודע אם הקונספט הזה יאומץ, אבל שווה לשקול אותו".

"לא מצאנו תמיכה באירו-בונדס", אמר בשבוע שעבר ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג והעומד בראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו, לאחר שיצא מפגישה מרובעת בהשתתפות מונטי, מרקל ונשיא צרפת הטרי פרנסואה הולנד. "בצרפת יותר נלהבים מהרעיון, אבל בגרמניה, ובכן, לא ממש".