אירו-בונדס: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

הקונספט של אג"ח כלל-אירופאיות, "אירו-בונדס", עלה מחדש לכותרות השבוע ■ כל מה שצריך לדעת על הפתרון, יתרונותיו, חסרונותיו - והסיכויים שייצא לבסוף לפועל

הקונספט של אג"ח כלל-אירופאיות ("אירו-בונדס") כאחד הכלים לפתרון משבר החוב באירופה, עלה מחדש לכותרות השבוע. אולם, בעוד משקיעים וכלכלנים עוקבים אחר החדשות בנושא חשוב, קודם כל, להבין מהי משמעות הפתרון.

הרציונאל של הפתרון, הוא להותיר באירופה הנפקה של איגרות חוב בערבון משותף של כלל הכלכלות בגוש, בתקווה כי הריבית אשר האיגרות ישאו תהיה נמוכה יותר (לאור ערבון מצד כלכלות איתנות דוגמת גרמניה וצרפת), ויאפשר לכלכלות ה"חייבות" למחזר חובות בעלות נמוכה.

כך למשל, ממשלות של מדינות "חייבות" באירופה, דוגמת יוון, איטליה וספרד, יוכלו לפנות למשקיעים בבקשה לגייס הון בעלות נמוכה - ולמעשה להפוך את חובותיהן לברי הכלה ואפשריים למיחזור, בעוד היום הדבר מוטל בספק (לאור תשואות אג"ח ל-10 שנים של מעל 5% ו-6% לספרד ואיטליה בהתאמה).

היתרון של המהלך, עם כן, ברור. אולם, לקראת הוצאת המהלך לפועל אירופה תצטרך לעבור לא מעט מכשולים: בגרמניה דוחה הציבור את הרעיון, שמשמעותו ערבונות נוספים של הציבור בגרמניה, הכלכלה הגדולה והחזקה באירופה, לחובות של כלכלות היבשת.

הדבר נעשה בעייתי במיוחד ככל שהולך וקרב מועד הבחירות בגרמניה, בעוד הקנצלרית אנגלה מרקל ממשיכה לאבד מומנטום במדינה - לאור אי-שביעות רצונם של הבוחרים מהמתווה הפיסקאלי בו בחרה - במסגרתו גרמניה "מגבה" את חובותיהן של מדינות כמו יוון, אירלנד ופורטוגל, כנגד התחייבות למדיניות צנע מצידן.

בינתיים, מנהיגי גרמניה ממשיכה לדחות בפומבי את הרעיון להנפקת אירו-בונדס - בנימוק כי לפני שהממשלה הגרמנית תסכים לשקוע עמוק עוד יותר בבוץ הטובעני של החובות באירופה, על שאר המדינות להסכים להקמתו של איחוד פסיקאלי הדוק - אשר יכלול פיקוח על גרעונות המדינות, וכן תנאי סף לגבי אם ומתי תוכל מדינה להנפיק אג"ח כלל-אירופאיות.

כך למשל, אחת ההצעות שעלו על השולחן ומהוות כיוון מועדף כרגע, גורסת כי מדינה שמחזיקה בחובות בשיעור של 60% מהתוצר ויותר - תיאלץ "להתבודד" ולהנפיק אג"ח עצמאית, כך שהשוק יתמחר את חובותיה בהתאם לערבונות שהיא עצמה מסוגלת לתת. רק מדינות שיוכלו לשמור על חובות מרוסנים, ברמה של 60% תוצר ופחות, תוכלנה לקבל את גיבויין של שאר כלכלות אירופה - ולהנפיק אירו-בונדס בעצמן.

אולם בינתיים, מתגברת התמיכה של מנהיגי אירופה - ביניהם נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש ממשלת איטליה מריו מונטי - באירו-בונדס כפתרון, מה שמגדיל הסיכויים כי מהלך זה עשוי בסופו של דבר לצאת לפועל. ברקע, מנהיגי אירופה צפויים להתכנס (שוב) בסוף השבוע הקרוב, ולדון בפתרונות אפשריים למשבר - כאשר בין היתר, גם האירו-בונדס יונחו כפתרון "על השולחן". אולם, המהלך יקרה לבסוף? נחיה ונראה.