סקרים מעודדים ביוון: המפלגה התומכת בצנע - מובילה

קבוצת סקרים שנערכו ביוון, מראים כי רוב הקולות בבחירות הקרובות ילכו למפלגה הדמוקרטית החדשה - התומכת במתווה הצנע הנוכחי ■ אולם, במקום השני: מפלגת סיריצה, המתנגדת הבולטת ביותר למדיניות הנוכחית

קבוצת סקרים שנערכו בקרב אזרחי יוון בימים האחרונים, מציירים תמונה מעניינת לקראת הבחירות שיתקיימו במדינה לא לפני ה-17 ביוני - כאשר נראה כי המפלגה הדמוקרטית החדשה, התומכת בהמשך מדיניות הצנע ביוון, זוכה לתמיכה המירבית במדינה ועוקפת רק במעט את מפלגת השמאל הקיצונית סיריצה, שמתנגדת לפתרון הנוכחי למשבר.

לפי קבוצה של חמישה סקרים שבוצעו באחרונה ביוון, המפלגה הדמוקרטית החדשה זוכה לפער חיובי של 0.5% ועד 5.7% על מפלגת סיריצה, אולם במכוני הסקרים מבהירים כי מדובר בנתונים זמניים ולא סופיים, שאינם מהווים בהכרח מדגם מייצג לאשר יתרחש בבחירות.

אולם זוהי עדיין נקודה מעניינת, כיוון שמפלגת סיריצה, הפופולרית מאד בקרב הציבור היווני, מתנגדת באופן נחרץ למדיניות הצנע היוונית - אשר הובילה לקיצוצים, העלאות מסים ופיטורים במגזר הציבורי ביוון בהיקף של עשרות מיליארדי אירו - ומעוניינת להפסיקה.

אולם, אי-התמדתה של יוון במדיניות זו עלולה לעלות לה בהפסקת הסיוע החיצוני לו היא זכאית מהמוסדות הפיננסיים הבינלאומיים והאיחוד האירופי, שמעוניינים כי אזרחי יוון "יחיו בהתאם ליכולתם" כנגד מתן סיוע כספי. הממשלה היוונית, מיותר לציין, זקוקה נאושות להמשך הסיוע, בכדי לפרוע חובות בסך של 350 מיליארד אירו.

הפסקת הסיוע עלולה להוביל, הלכה למעשה, להכרזתה של יוון כחדלות פירעון ולפרישתה מגוש האירו - קרי, "חזרה לדראכמה", וכניסתה של הכלכלה היוונית למיתון כבד ולסחרור אינפלציוני (עקב הצפי כי "הדראכמה החדשה" ביוון תהא מטבע חלש מאד). את ההשלכות של מהלך זה, מנסים כלכלנים ואנליסטים רבים לצפות כבר כעת, בעוד האפשרות המטרידה עומדת על הפרק.

ולסיום, בחזרה לסקרים. בסך-הכל, צפויה המפלגה הדמוקרטית החדשה לזכות בכ-25.6-27.7% מקולות הבוחרים לפי אגד הנתונים, בעוד סיריציה תזכה לכ-20.1-26% מהקולות. אולם, מספרים וודאיים נוכל לראות, כאמור, לא לפני ה-17 ביוני.