סוכנות הדירוג S&P חתכה דירוג האשראי של 5 בנקים בספרד

מוקדם יותר היום דווח כי בנקייה, הבנק הרביעי בגודלו בספרד, מתכוון לבקש מהממשלה הספרדית עוד כ-15 מיליארד אירו, בנוסף ל-4.5 מיליארד אירו שכבר הוזרמו לו ■ "הבהלה גברה, וזה לא משנה מה הממשלה הספרדית עושה"

סוכנות הדירוג S&P חתכה את דירוג האשראי של 5 בנקים בספרד, ביניהם בנקייה ובנקו פופלר לרמה של זבל.

הודעתה של סוכנות הדירוג מגיעה לאחר שמוקדם היום דווח כי בנקיה, אחד הבנקים הגדולים ביותר בספרד שגם זכה להורדת הדירוג, מתכוון לבקש מהממשלה סיוע נוסף בהיקף של 15 מיליארד אירו ובכך מסמל את מורכבותו ועומקו של המשבר הכלכלי בספרד, כך לפי דיווח של ה-CNBC.

אנליסטים וכלכלנים טוענים כי הירידה החדה בהון של הבנק, הנחשב לרביעי בגודלו בספרד, יעודד את הממשלה לבקש סיוע חיצוני ממוסדות בינלאומיים, עניין שהיא דחתה עד כה על הסף, ובכך היא תגביר עוד יותר את חוסר הוודאות ואת היציבות של גוש האירו.

לאחר שלא הצליח להתמודד עם הפסדי הענק שנגרמו לו ב-2008, הממשלה הספרדית הלאימה לפני כשבועיים את בנקייה, בנסיון למנוע ממנו לקרוס ולגרור תגובת שרשרשת שתעורר בהלה.

במסגרת העסקה שהעניקה למדינה החזקות של כ-45% בבנק, השתלטה הממשלה על חברת האם של הבנק, BFA, בתמורהלסכום של 4.5 מיליארד אירו שנתנה הממשלה לחברה מוקדם יותר. כעת, מתברר שסכום זה לא הספיק והממשלה תצטרך להזרים לו סכום נוסף שמוערך בכ-15 מיליארד אירו.

"הפעולות שהממשלה הספרדית נקטה בכל הנוגע להלאמת בנקייה, עוררו בהלה, זאת למרות שהיו מוצלחות", אומר אנליסט בחברת פיננסים מלונדון. "זה לא משנה מה הממשלה מצהירה, אנשים תמיד יחשבו שזה לא מספיק".

מוקדם יותר השבוע הכריז שר האוצר הספרדי לואיס דה גואינדוס, כי הממשלה תזרים לבנקייה עוד כ-9 מיליארד אירו כדי שיוכל להתמודד עם קשיי הנזילות שלו ולכסות את חובות הענק שצבר. אולם, כעת נראה שחבילת החילוץ הכוללת שהממשלה תזרים לבנקיה תעמוד על כ-20 מיליארד אירו.