בדיקת "גלובס": להתקין צלחת לוויין או לשלם ל-yes והוט?

האם כדאי לזנוח את שידורי הטלוויזיה המסורתיים של הוט ו-yes? צלחת לוויין כבר לא מיועדת רק לחובבי טכנולוגיה, היא מתאימה למי שמאס בחברות הכבלים והלוויין, או לצרכנים שרוצים מבחר ערוצים בשפות זרות שונות מרחבי העולם

בתחילת יוני החשיכה הוט את שידורי הערוץ הטורקי, הכלול בחבילת הערוצים המשולמים מדי חודש, בזמן משחקי היורו, כאשר הסיבה לכך היא חברת צ'רלטון, שרכשה את זכויות השידור למשחקים והקרינה אותם בערוץ "ספורט 1" בתשלום נוסף.

בעוד הלקוחות של הוט נותרו ממורמרים בזמן השידור, מי שמחזיק בבית צלחת לוויין פרטית הצליח לחמוק מהשקופית הסטטית על המסך.

צפייה בשידורי טלוויזיה רב-ערוציים דרך לוויינים פרטיים היא כבר לא שיגעון רק לחובבי טכנולוגיה שרוצים לצפות בערוצים מכל העולם. שיטת השידור הזו מתאימה למי שמאס בחברות הכבלים והלוויין או לצרכנים שרוצים מבחר ערוצים בשפות זרות שונות, מרחבי העולם.

אך מרבית הצרכנים אינם מודעים כלל לאפשרות הזאת, ומשלמים להוט ול-yes מאות שקלים בחודש על חבילה שכוללת עשרות ערוצים שהם אינם צופים בהם. לעלויות האלה מתווספים תשלומים עבור שירותי VOD ועלות ממירים, שפירטנו בהרחבה במדור זה בשבוע שעבר.

צופים שמבקשים להוזיל עלויות באמצעות חיבור לממיר הדיגיטלי עידן פלוס מוצאים מענה חלקי בלבד בתקופות כגון אלה, של שידורי היורו.

"מי שרצה לצפות באמצעות עידן פלוס במשחקי היורו ששודרו החודש, התקשה לעשות זאת, מכיוון שבתחילת המשחקים לא הוצעו שידורים בערוצים 10 או 1 אלא בערוץ 9 שלא נקלט בממיר הזה", אומר אהרון פרגון, בעלים של חברת GML העוסקת בהתקנה ובשירות לצלחות לוויין פרטיות. "בלוויינים, לעומת זאת, הצופים יכולים לקלוט את המשחקים חינם".

אנשי מקצוע

על-פי הערכות, בישראל יש כמה עשרות אלפי אזרחים שכבר התקינו צלחות לוויין פרטיות בבית - דבר שמאפשר להם חופש מתשלום חודשי קבוע של מאות שקלים בחודש להוט או ל-yes. אולם בעוד חברות הכבלים והלוויין מספקות שירות מסודר בו הלקוח יודע מה הוא מקבל, שוק שידורי הלוויין הפרטי לא עובד בצורה מסודרת מבחינת חברות המציעות את השירותים והוא מופעל בעיקר על-ידי ספקים פרטיים, דבר המחייב את הלקוח לבדוק את מידת האמינות שלהם, בדיוק כמו כל הזמנת איש מקצוע אחר.

איפה מתחילים?

צפייה בשידורים באמצעות צלחת לוויין מסובכת במקצת, לעומת הצטרפות לשידורי טלוויזיה רגילים. בדומה ל-yes, רכישה של צלחת לוויין פרטית דורשת התקנה שלה על גג הבית וממיר המאפשר את קליטת השידורים. כדאי לדעת שהיום אין צורך באישור מהדיירים הנוספים בבניין לצורך התקנת אנטנה, מה שחוסך ביורוקרטיה מעצבנת.

הצפייה בשידורים מתבצעת באמצעות שלושה לוויינים פופולריים: הלוויין הישראלי עמוס מאפשר קליטה של ערוץ 1, ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 99, ערוץ 33 וגם האזנה למגוון ערוצי רדיו. HotBird הוא לוויין לקליטת שידורים מאירופה וארצות ערב. הוא כולל כ-500 ערוצים כמו יורו ניוז, BBC וורלד, תחנות צרפתיות, גרמניות, איטלקיות, פולניות, רומניות, הונגריות, ארצות ערב וספורט, אופנה ומוזיקה. הלוויין NileSat כולל בעיקר ערוצים בערבית, אבל הוא גם מציע ערוצים באנגלית של סרטים, כמו פוקס Movies וילדים.

העלויות נעות סביב 2,000 שקל לצלחת לוויין, התקנה וממיר סטנדרטי. מי שמעוניין בממיר הקולט שידורי HD, צריך להוסיף עוד כ-700 שקל. מלבד זה, יש תוספת של כ-600 שקל על ממיר נוסף המציע אופציה להקלטה. חשוב לזכור שכל טלוויזיה בבית דורשת רכישה של ממיר.

בנוסף, מי שרוצה לקלוט ערוצים ייעודים לספורט, סרטים ותוכניות טלוויזיה שלא נמצאים בשידורים הפתוחים, צריך לרכוש כרטיסי הצפנה מיוחדים (בדומה לאלו שנמצאים בהוט וב-yes), הכוללים גישה לתכנים המבוקשים. המחיר מתחיל מאזור ה-400 שקל לשנה ויכול להגיע גם ל-4,000 שקל, תלוי בתיאבון של המנויי לכמות הערוצים והדרישה לשידורי HD. את הרכישה לחבילות האלו ניתן לבצע דרך אתרים שונים באינטרנט או בחלק מהמקרים דרך הספק שמתקין את האנטנה.

ללא דיבוב

אלפי הערוצים שנמצאים באוויר ומחכים להיקלט חינם אולי קורצים מאוד, אבל כדאי לדעת שלא הכל ורוד בעסקי הלוויינים. החיסרון הגדול הוא שאין תרגום לעברית בתכנים המשודרים, ולא כל אחד יהיה מעוניין לצפות בסדרה בלי תרגום. גם תכנים לילדים לא כוללים דיבוב, מה שיקשה מאוד לצפייה על הקהל הזה. בצפייה במשחקי ספורט או בערוצי מוזיקה הבעיה רלוונטית פחות.

מלבד זה, כדאי לדעת שהפקות המקור של הוט ו-yes משודרות ברוב המקרים בערוצים שלהן באופן בלעדי והן מגיעות רק לעתים רחוקות לערוצים 10 או 2. לכן מי שאוהב לצפות בתכנים ישראליים, צריך לדעת שברוב המקרים לא תהיה לו גישה חופשית לסדרות אלה.

צלחות לוויין
 צלחות לוויין