הבורסה סגרה בירידות; קמטק טסה 80%, פריורטק 15%

בנק ישראל יפרסם את החלטת הריבית לחודש דצמבר לאחר המסחר, כשמרבית כלכלני המאקרו מעריכים כי הריבית תישאר ללא שינוי ■ עליות במדדי אירופה ■ מחזור המסחר מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל

המסחר בבורסה באחד העם נחתם היום (ב') בירידות שערים קלות. זאת על רקע מגמה חיובית בבורסות אירופה ויציבות בוול סטריט. מדד המעו"ף, שסיים את המסחר בירידות של 0.2%, עדיין נסחר ברמות שיא, סביב 1,350 נקודות. לאחר סיום המסחר יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש דצמבר, כשמרבית כלכלני המאקרו מעריכים כי הריבית תישאר ללא שינוי. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

לנוכח נתון הצמיחה הנמוך שהתפרסם לפני שבוע העומד על 2.2% כשהצפי עמד על 3% ולעובדה שאין לחצים אינפלציוניים לא סביר שבנק ישראל יעלה את הריבית באופק הנראה לעין. כך מסר היום צחי ליבוביץ', מנהל ההשקעות הראשי באימפקט בית השקעות מקבוצת בנק איגוד. לדבריו, עפ"י הנתונים שהתפרסמו לאחרונה נתוני הצריכה הצביעו כצפוי על גידול בצריכה הפרטית, כאשר הירידה קיימת רק במקום אחד בנתוני היצוא. ליתר דיוק , מסביר ליבוביץ', הירידה בנתוני הייצוא נובעת מקיטון בפדיון מהיצוא ולאו דווקא מקיטון בהיקפי הייצוא וזאת כתוצאה משער דולר נמוך. שער דולר נמוך פוגע ביצוא ומשפיע לרעה על הצמיחה ולכן הציפייה היא להורדת ריבית כבר החודש. העלאת הריבית פירושה תמיכה בדולר חלש והמשך הפגיעה ביצוא.

באופן היסטורי, דצמבר הוא החודש החזק ביותר בשנה בשוקי המניות. מאז 1929 התשואה הממוצעת של מדד S&P 500 בדצמבר היא 1.5% ושל הדאו ג'ונס היא כ-1.3% בין 1910 ל-2010. בהראל פיננסים מציינים כי השנה, אחרי עלייה של כ-30% ב-S&P וכמעט 25% בדאו ג'ונס סביר שבחמשת ימי המסחר האחרונים של חודש נובמבר נשמע שוב ושוב את הטיעונים כי השוק כבר עלה מהר מדי השנה והמימוש קרוב. גם אם כן, "לאור סביבת הריביות הנמוכה ולאור העובדה שהדיונים בפד מתרכזים כרגע בדרך הטובה ביותר לסגת ממדיניות הרכישות תוך הבטחה על שמירת ריבית נמוכה, נראה כי שוקי המניות ימשיכו להיות המקום שימשיך למשוך משקיעים המבקשים להגדיל סיכון - ותשואה".

חיים נתן כותב ל"גלובס" כי הזינוק בשוק החל מ-2009 הביא את החזקות הציבור במניות שוב לרמה של 27% בדצמבר 2010. רק שהפעם ההקצאה לחו"ל הייתה גבוהה יותר. נכון לאוגוסט 2013 עמדה חשיפת הציבור בישראל למניות על 22.4% מסך נכסיו. אם נניח שבעקבות העלייה בשוק בחודשים ספטמבר ואוקטובר היא עלתה בעוד כ-1%, הרי שזו מסתכמת כיום בכ-24% - מרחק של 3%-4% מהשיא שנרשם בפעמים הקודמות.

נכון, לא מדובר על ניתוח מדעי, וברור שמאז שנת 2007 השתנתה רבות סביבת ההשקעות. הריבית למשל נמצאת בשפל כזה, ש"אין ברירה" אלא להשקיע במניות. אבל כל מי שמשקיע בשוק זמן רב מכיר את הדינמיקה של "המאחרים" להצטרף לרכבת. אלו שמגיעים לשוק לאחר שמרבית העליות כבר מוצו. הניתוח הגס הזה מראה שכנראה יש עוד מקום לעליות בשוק, וגם למצטרפים האחרונים, למרות השיא, יש עוד מקום, כותב נתן.

המסחר בבורסה באחד העם נחתם כאמור אתמול (א') בעליות ומדד המעו"ף ננעל בשיא חדש לאור השיאים החדשים שנקבעו בוול סטריט בסוף השבוע, כמו גם ההסכם שהושג בין מעצמות המערב לאיראן סביב תוכנית הגרעין שלה. מחזור המסחר נותר נמוך בסיום והסתכם בכ- 764 מיליון שקל.

התאוששות באלווריון

מניית קמטק מזנקת, לאחר שאתמול החברה הכחישה דיווחים שפורסמו בסוף השבוע בארה"ב הנוגעים לאפשרות של הצעת רכש לחברה. "החברה מבקשת להבהיר כי אין כל בסיס לשמועות בדבר הצעת הרכש כלשהי מטעם החברה לרכישת מניות חברת הבת", נמסר.

עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי מגיעה לשיאה היום ובימים הקרובים, עת יפרסמו דוחות החברה לישראל, הבנקים לאומי , הפועלים ודיסקונט ושאר החברות הגדולות שעדיין לא פרסמו את תוצאותיהן. הבנקים נמצאים לאחרונה במומנטום חיובי במקביל לעליות במניות הסקטור בוול סטריט.

חברת טבע הכחישה מכל וכל את הדיווחים הבוקר בכלי תקשורת בנוגע לתחזית לטווח ארוך של החברה, לפיהם צפויה צניחה של 42% ברווחים מתרופת הקופקסון ב-2014. "המידע שהופג בדיווחים הוא מיושן ולא עדכני, לא שלם ולא מציג את הניתוח המלא של החברה בנוגע לתוצאות הכספיות בשנים הבאות. החברה מתכוונת לחקור ולבדוק כיצד הוצג המידע לציבור, שיכול לגרום להטעיה ונזק", נאמר בהודעה של טבע.

הסדר החוב המתגבש בימים אלה בחברת הספנות צים, מבהיר כי הסדר החוב הראשון שנחתם בחברה היווה לא יותר מפלסטר, שהחזיק מעמד כארבע שנים. המפסידה העיקרית מהמהלך הזה היא בעלת השליטה - החברה לישראל, אותה חברה בבעלות עידן עופר לגביה היו מי שטענו בעבר כי עשתה "שקשוקה" ממדינת ישראל, כשרכשה את חלקה בצים. (לסיפור המלא)

סימנים של התאוששות בחברת ציוד התקשורת אלווריון . אחרי תקופה קשה, ששיאה בכינוס נכסים, ולאחר שהשליטה בה נמכרה לואלי טלקום, אלווריון מגייסת בימים אלה עובדים וממנה מנכ"ל חדש. ל"גלובס" נודע כי המנכ"ל המיועד הוא גיורא לוי, סגן נשיא לתפעול בחברת נס טכנולוגיות. בעבר כיהן לוי בתפקידי רכש ולוגיסטיקה בחברות נס, superDimension וקומברס. (לסיפור המלא)

חברת המזון אסם דיווחה אתמול על רווח נקי של 105 מיליון שקל ברבעון השלישי, גידול של 4.3%, בנטרול הוצאת מס חד-פעמית.

חברת קרסו מוטורס דיווחה הבוקר כי הכנסותיה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-705 מיליון שקל, לעומת כ-654 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-8% . הגידול בהכנסות בא לידי ביטוי גם בשורת הרווח הנקי של קרסו, שצמח ברבעון בכ-75% והסתכם בכ-35.4 מיליון שקל בהשוואה לכ-20.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.