חשד: חברת נדל"ן ציבורית הלבינה הון ב-60 מ' ש' עבור יצחק אברג'יל

(עדכון) - לפי החשד, החברה העבירה כספים לחברות קבלניות פרטיות שמאחוריהן עומד לכאורה אברג'יל, זאת בין היתר במסגרת פרויקט בנייה באילת ■ מעצרם של ארבעת החשודים המרכזיים הוארך ■ עורכי דינם: "עורבא פרח"

חשד: בעלי חברה קבלנית ציבורית ומוכרת הלבינו 60 מיליון שקל עבור העבריין יצחק אברג'יל. המשטרה ורשות המסים התירו היום (ג') לפרסום כי הן מנהלות חקירה בחשד לביצוע עבירות מירמה, הלבנת הון ועבירות מס על-ידי מספר חשודים העוסקים בתחום הנדל"ן, בשיתוף עם יצחק אברג'יל שנחשב ראש ארגון פשע.

לפי החשד, החברה הציבורית העבירה כספים לחברות קבלניות פרטיות שמאחוריהן עומד לכאורה אברג'יל. זאת, בין היתר, במסגרת פרויקט בנייה בעיר אילת.

ארבעת החשודים המרכזיים בפרשה, בהם שני בעלי חברת הנדל"ן, נעצרו אתמול (ב') על-ידי המשטרה. הבוקר האריך שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, מנחם מזרחי את מעצר הארבעה ב-6 ימים.

בתוך כך עצרה המשטרה היום גם את אברג'יל בחשד למעורבות בפרשה, וגם מעצרו הוארך ב-6 ימים. בנוסף, המשטרה עיכבה חשודים נוספים לחקירה.

השופט מנחם מזרחי אסר על פרסום שמותיהם של בעלי החברה או כל מידע שעלול לזהות אותם ואת החברה. את איסור הפרסום נימק השופט בכך ש"מדובר בחקירה שדנה בחשדות בראשיתם, עניין אישי שהובא לידיעתי, והעובדה שהיחידה החוקרת השאירה זאת לשיקול בית המשפט".

עם זאת, הותר לפרסם כי שניים מהעצורים הם שמעון בלולו, הבעלים והמנהל בחברת "גן רווה"; וניסים פינס, שהוכרז כפושט-רגל אך שימש לכאורה בפועל כמנהל בחברה במסגרת ביצוע העבודות הקבלניות בפרויקט האילתי.

מדיוני הארכת המעצר של החשודים עולה עוד כי לפי החשד עיקר הפעילות הפלילית לכאורה בוצעה משנת 2007 ואילך.

בדיון הארכת המעצר של בעלי החברה טענה באת-כוחם, עו"ד רות דוד-בלום, כי הטענה שחברה ציבורית ומפוקחת דוגמת החברה החשודה יכולה להעלים 60 מיליון שקל היא בלתי אפשרית. "איך כספים דרך החברה יכולים היו להיות מועברים לגורמים לא רצויים, לאן נעלם הכסף הזה? הרי כל הפרויקט מלווה על-ידי הבנקים, לא משלמים אגורה אחת בלי ליווי שלהם, נוצרה כאן פנטזיה שאני לא יודעת איך להתחיל לנגוס בה כדי לשכנע את המשטרה ואת רשות המסים ואת בית המשפט שאין בה ממש".

לדברי עו"ד דוד-בלום, החקירה מתנהלת כבר שנתיים, ובעלי החברה המומים מהמעצר שבוצע אתמול. "אנו נמצאים כאן היום, כאשר אתמול בבום קולני החלו הליך מעצר, אספו אנשים מהבית. לקוחי לא מבין איך הדבר הזה נפל עליו".

עוד טענה עו"ד דוד-בלום כי יש לשחרר את מרשיה מהמעצר. "שניהם ראויים ומוסריים, מעולם לא התחמקו משאלה, כל שאלה שנשאלו ענו עליה", אמרה.

ואולם, השופט, כאמור, נענה לבקשת המשטרה והאריך את מעצרם, בכותבו כי "קיים חשד סביר לביצוע העבירות המיוחסות לחשודים, ואני נשען בעניין זה על האמור בדוח הסודי (שהציגה המשטרה. ח"מ)".

לדברי השופט, "קיימת עילה להארכת המעצר, והיא יסוד סביר לחשש ששחרור החשודים ישבש את מהלכי החקירה. את זה אני קובע לאור טיב החקירה ואופי הפעולות המתבקשות, בין השאר כאלה שדורשות לגבות את אמרותיהם של עדים רבים".

החקירה מתנהלת על-ידי היחידה הארצית לחקירת פשיעה בינלאומית במשטרה (היאחב"ל), בשיתוף עם יחידת יהלום ברשות המסים ובסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון.

יצוין כי אברג'יל חזר בחודש ינואר האחרון ארצה מארה"ב כדי להמשיך ולרצות את 10 שנות מאסר שנגזרו עליו בארה"ב בגין עבירות סמים ואלימות. אברג'יל נעצר ב-2008. הוא הוסגר לאמריקנים בינואר 2011 יחד עם אחיו מאיר וחשודים נוספים, ובמאי 2012 חתם על עסקת טיעון עם הרשויות בארצות-הברית. הוא ריצה 5.5 שנות מאסר בארה"ב, ואת שאר התקופה הוא מרצה, כאמור, בישראל.

סנגוריהם של שניים מן העצורים ושל חברת הנדל"ן, עורכי הדין רונאל פישר, רות דוד-בלום ונטלי שטרול ממשרד רונאל פישר, בלום-דוד, מסרו: "הואיל ואנחנו מלווים את החברה ואת בעליה שנים רבות ומקרוב מאוד, וכיוון שמדובר בחברה ציבורית אשר מפוקחת היטב על-כורחה, הטענות והחשדות הם עורבא פרח. הנזק העצום שנגרם לחברה ולבעליה הוא על ראשם של מי שבנו במוחם הקודח קונספירציה שמבוססת על ספקולציות בלבד, וחבל. הדברים בוודאי יתבהרו, אלא שאנחנו תקווה כי הדבר לא יהיה מאוחר מדי, אחרי שהחברה כבר לא תהיה".

סנגורו של ניסים פינס, עו"ד שחר חצרוני, מסר בתגובה: "מדובר במחזור חקירה מלפני שנתיים, כאשר לא ברור מה היה חלקו של החשוד בפרשייה. אני סמוך ובטוח כי ביום שני הקרוב הוא ישוחרר בחזרה לביתו".

בלולו מיוצג בידי עורכי הדין תמיר סננס ואסף קלייף.