מחר ב-18:00: דוח המבקר על הדיור; כחלון: "לא רלוונטי"

(עדכון) - המבקר בדק את התמודדות הממשלה עם משבר הדיור בחודשים פברואר עד דצמבר 2013 ■ בדיקות השלמה ועדכונים נעשו באוגוסט עד ינואר 2014

יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור

מבקר המדינה, יוסף שפירא, צפוי לפרסם מחר (ד') בשעה 18:00 בערב את הדוח המיוחד על משבר הדיור. זאת, בעקבות הפרסום הבלעדי בשבוע שעבר ב"גלובס" בנוגע להתלבטות המבקר לגבי מועד פרסום הדוח.

בכך יירדו מהפרק השמועות על כניעה ללחצים לפרסם את הדוח רק לאחר הבחירות לכנסת. זאת משום שלאחר פרסום הידיעה ב"גלובס" החלו לחצים מצד התקשורת ומגורמים פוליטיים לפרסם את הדוח מיידית, והמבקר החליט להקדים את מועד הפרסום המקורי שנקבע ל-3.3, בין השאר כדי לא לתת פיתחון-פה לתיאוריית הקונספירציה לפיה הפרסום נקבע דווקא ליום נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס, מה שיוביל לכך שהדיווחים על הדוח "ייבלעו" בדיווחים סביב האירוע בוושינגטון.

כפי שפורסם ב"גלובס" בעבר, בדוח ישנה ביקורת חריפה על פעולות הממשלה, אולם אין בו עניינים שעולה מהם צורך בחקירה בעלת אופי פלילי. התקופה הנסקרת בדוח היא שלהי ממשלת אהוד אולמרט בשנת 2008 בעקבות המשבר הפיננסי העולמי, ובעיקר מחדלי שתי הממשלות בראשות נתניהו.

הנושאים העיקריים שבהם יעסוק הדוח, הכולל 291 עמודים, הם: האיכות הירודה של הנתונים והמידע בתחום הנדל"ן - נושא שטופל ב"גלובס" פעמים אחדות; המדיניות הממשלתית מול התפרצות מחירי הדירות, והאופן שבו טיפל מינהל התכנון במשרד הפנים בהיערכות לבעיה.

פרק עיקרי יעסוק ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ובכשלים בשיווקי הקרקע כמרכיב מרכזי במחדל צד ההיצע, וזאת לאחר שהרפורמה שנתניהו יזם ברמ"י ("פטיש 5 קילו") לא יושמה כראוי. תהיה בדוח גם סקירה על פעולות בנק ישראל והשפעת הריבית הנמוכה על מחירי הדירות, וכן צעדי המיסוי שיזמה הממשלה בתקווה למתן את הביקושים.

פרק מיוחד בדוח יעסוק במחדלי הממשלה בתחום של דיור בר-השגה, בעיקר בהמשך למחאת קיץ 2011, והביקורת הציבורית שהושמעה על שר השיכון והבינוי אריאל אטיאס (בממשלת נתניהו הקודמת) ואופן הפעלת הפרויקטים של "מחיר למשתכן". נושא זה, ובעיקר הוויכוח על היעדר הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות ותעדוף החרדים בזכות הקריטריון של "ותק בנישואים", עמד בליבו של מאבק ציבורי בעניין הקריטריונים לזכאות.

יש לציין כי המבקר עיכב את פרסום הדוח מהמועד שתוכנן בתחילה לחודש נובמבר על מנת להאריך את התקופה הנסקרת בדוח. זאת, כדי להתייחס ליוזמות הממשלתיות שהועלו במסגרת קבינט הדיור, כמו דיור להשכרה לטווח ארוך, תוכנית מע"מ אפס של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד ומחיר המטרה של שר הבינוי אורי אריאל.

המבקר רק מזכיר את היוזמות האלה אך אינו סוקר את יישומן והשפעתן, אולם בעצם האזכור הוא "ממתיק" את המוטו המרכזי של הדוח על שתי ממשלות נתניהו, שהגיבו מאוחר אל מול הזינוק במחירי הדיור ופעלו באופן כללי ללא מדיניות, ללא מטרות, ללא יעדים וללא בקרה על החלטותיהן שלהן.

שינויים ריאליים במחירי הדירות
 שינויים ריאליים במחירי הדירות

שיעורי שינוי
 שיעורי שינוי