הכאוס הפיננסי בדורי בנייה: רשות ני"ע פשטה על משרדי החברה

החוקרים אספו מסמכים וחומרי מחשב הקשורים לדיווחי החברה וכן גבו עדויות ממספר עובדים בכירים, בהם המנכ"ל היוצא אסף מור, במטרה להבין כיצד התרחשה הקטסטרופה הפיננסית חסרת התקדים שהתגלתה בדוחותיה הכספיים

עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי
עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי

הכאוס הפיננסי חסר התקדים שהתגלה בחברת דורי בנייה ב-2014, שיוחס לסטייה באומדני עלויות והכנסות צפויות של פרויקטים בביצוע החברה, ממשיך לסבך את החברה ואת בכיריה עם רשות ניירות ערך.

בחודשים האחרונים חוקרים ברשות ניירות ערך את הפרשה לעומק, במישור המינהלי, תוך בחינה האם יש להעביר את הבדיקה למישור הפלילי. במסגרת הבדיקה כבר פשטו חוקרי הרשות על משרדי החברה, אספו מסמכים וחומרי מחשב הקשורים לדיווחים של החברה וכן גבו עדויות ממספר עובדים בכירים בחברה, בהם המנכ"ל היוצא אסף מור, במטרה להבין כיצד התרחשה הקטסטרופה הפיננסית חסרת התקדים שהתגלתה בדוחותיה הכספיים במהלך 2014.

התסבוכת שאליה נקלעה דורי בנייה נולדה בעקבות כשלים חמורים שנמצאו בהערכת העלות העתידית של פרויקטים שמקימה דורי עבור יזמי נדל"ן ברחבי הארץ. כשלים אלה גררו את החברה להפסדי-עתק של מאות מיליוני שקלים, ורק תמיכה אגרסיבית של בעלת השליטה הקודמת בחברה, גזית גלוב - הן בדורי בנייה והן בחברה האם-שלה, קבוצת דורי, בהיקף המגיע כבר ל-750 מיליון שקל - מנעה את קריסתן של שתי החברות. 

בדיקת רשות ניירות ערך וחיפוש האחראים בפרשה החלה טרם חילופי הבעלים בחברה, אך הבעלים הטרי של קבוצת א. דורי, עמוס לוזון - שרכש את השליטה רק בחודש שעבר, והוא אינו האיש שדירדר אותה למצבה הנוכחי - ייאלץ להתמודד עם המשך הבדיקה וההשלכות שיהיו לה על החברה, אם היא תעבור למישור הפלילי.

 

נזכיר כי דורי בנייה סיכמה את 2014 בהפסד ענק של 383 מיליון שקל, שהצטרף להפסד שנתי של 132 מיליון שקל ב-2013, וזאת בעקבות אותו כאוס פיננסי חסר תקדים, שהחל בהודעת החברה על "סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים בביצועה, לעומת האומדנים שהיו בידיה", אשר בסופו של דבר התברר כי נגעו לפרויקטים בהיקף כולל של כ-5 מיליארד שקל, וכי היקף הסטייה הגיע לסכום-עתק של כ-440 מיליון שקל.

הקטסטרופה החשבונאית גררה את דורי בנייה לסכם את 2014 עם גירעון של 252 מיליון שקל בהון העצמי, גירעון של 67 מיליון שקל בהון החוזר ותזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך 379 מיליון שקל, מול סך התחייבויות של כ-940 מיליון שקל - מהן 620 מיליון שקל התחייבויות שוטפות. בקופת החברה נותרו אז מזומנים והשקעות לזמן קצר בהיקף נמוך מ-100 מיליון שקל.

ההידרדרות הדרמטית במצבה הפיננסי של דורי בנייה באה לידי ביטוי גם בביצועי מנייתה, שצנחה ב-65% תוך שנה ושיקפה לחברה שווי של כ-40 מיליון שקל בלבד בתום 2014. מניית קבוצת דורי קרסה באותה תקופה ביותר מ-80%.

במארס 2015 פורסם דוח הבודק החיצוני שמונה לבחינת הנושא וחשף שלל בעיות שאפיינו את פעילותה של דורי בנייה, בהן הכרה בהכנסות בניגוד לכללי החשבונאות, יעדי חיסכון לא ריאליים, עלויות בלתי צפויות, חולשה בבקרת איכות וחוסר אינטגרציה בין מערכות.

הבודקים נמנעו, כלשונם, "מהסקת מסקנות בעלות אופי אישי וממתן המלצות הנוגעות לגופם של בעלי התפקידים השונים". ואולם, רשות ניירות ערך, כפי הנראה, אינה מסתפקת בסימון כשלי החברה מבלי להצביע על האשמים - מקבלי ההחלטות שהובילו אותה למצבה. 

נזכיר כי במסגרת הזעזועים שחוותה החברה בתקופה האחרונה, לפני כחודש וחצי עדכנה חברת א. דורי על התפטרות המנכ"ל אסף מור. בדורי לא פירטו לגבי סיבות ההתפטרות וציינו כי מור צפוי להשלים קדנציה של שנתיים בתפקיד ולהיפרד מהחברה בעוד פחות מחצי שנה, בחודש יולי הקרוב. מור חזר לעמוד בראשות דורי בנייה ביולי 2014, אחרי שכבר ניהל את החברה בין השנים 2008-2011. בעת מינויו בקבוצה הביעו תקווה כי כמי שליווה את מייסד קבוצת דורי, אורי דורי, עוד מתחילת שנות ה-90, הוא יוכל לסייע בהצלת החברה ובהתמודדותה עם הכאוס הפיננסי והניהולי שהתגלה בה.

ההתפטרות של מור הגיעה ימים ספורים לאחר שדורי בנייה הודיעה על התפטרות אבי ורטהיים מתפקידו כיו"ר החברה ומינוי אריה מינטקביץ' במקומו, צעד שגרם להתפטרות הדירקטור שמואל סלבין מתפקידו כדירקטור חיצוני. עוד עדכנה דורי על מינויו של אריה עובדיה כדירקטור בלתי תלוי בחברה.

מחברת דורי בנייה נמסר בתגובה: "כל זמן שרשות ניירות ערך חוקרת, אין לנו על מה להגיב".