הבודק החיצוני של דורי בניה נמנע ממסקנות אישיות

הדוח של רו"ח מיכאל ארד, שמונה לבדוק את השערורייה החשבונאית שהתגלתה בחברה במהלך 2014, מצביע בין היתר על הכרה בהכנסות בניגוד לכללי החשבונאות, חולשה בבקרת איכות וחוסר אינטגרציה בין מערכות

חיים כצמן, דורי סגל / צלם: תמר מצפי
חיים כצמן, דורי סגל / צלם: תמר מצפי

ההכרה בהכנסות בניגוד לכללי החשבונאות, יעדי חיסכון לא ריאליים, עלויות בלתי צפויות, חולשה בבקרת איכות וחוסר אינטגרציה בין מערכות - אלה הן רק חלק מהבעיות שחושף דוח של רואה החשבון מיכאל ארד, שמונה לפני כחצי שנה לבודק חיצוני לבחינת השערורייה החשבונאית שהתגלתה בחברת דורי בניה במהלך 2014.

שערורייה זו באה לידי ביטוי בהפסד ענק של יותר מ-420 מיליון שקל שהציגה אתשתקד דורי בניה, במה שהתחיל בעדכון במהלך הרבעון השלישי אודות "סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים בביצועה של החברה, לעומת האומדנים שהיו קיימים בידיה עד כה". דורי בניה עוסקת בניהול וביצוע עבודות בנייה, ונמצאת בשליטת קבוצת דורי של ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב.

במהלך עבודתו קיבל לידיו ארד מסמכים שונים הנוגעים לפעילות החברה, וקיים יחד עם הצוות שסייע לו עשרות פגישות וראיונות עם עובדי החברה. בפתח דבריו ארד כותב כי הצוות שלו והוא נמנעו "מהסקת מסקנות בעלות אופי אישי וממתן המלצות הנוגעות לגופם של בעלי התפקידים השונים, בשל ההבנה כי הבדיקה שנעשתה על ידינו נועדה לאתר ליקויים וכשלים מערכתיים".

אחד מהממצאים המרכזיים בנושא העלויות בדוח של ארד, נוגע לתשלומים לקבלני משנה וספקים. מסוף 2012 החלה דורי בניה להציג תזרימי מזומנים שליליים במרבית הזמן - עניין שגרר דחייה והפסקת תשלומים לקבלני משנה וספקים, והוביל להפסקה והאטת עבודות בפרויקטים ולעצירה של אספקת חומרים לפרויקטים.

ארד מציין כי מצב זה גרר פעולות לזירוז והאצת לוחות הזמנים, "תוך ספיגת עלויות גבוהות מהמצופה. על פי ניתוח שנעשה בחברה, בדבר פערי האומדנים שהביאו להצגה מחדש, מגיע היקף ההוצאות הנוספות שנגרמו מכך לסך העולה על 100 מיליון שקל". עוד הוא מוסיף כי הנושא "לא הוצג, במידה ראויה ובאופן מסודר, על ידי ההנהלה בישיבות הדירקטוריון ובוועדת ביקורת ומאזן".

בנושא ההכרה בהכנסות, ארד מתייחס בדוח לשינויים ותוספות שנעשו בחוזים מול לקוחות. לדבריו, בניגוד לכללי החשבונאות, בדורי בניה הכירו בהכנסות "גם במקרים שבהם המו"מ עם מזמין העבודה היה בשלב מקדמי (אם בכלל). כלומר, בעת שלא היה בסיס סביר לצפות שהלקוח יאשר הן את השינוי והן את הסכום עבורו".

לגבי יעדי החיסכון שהגדירו בחברה, ארד מציין כי "להערכת גורמים מסוימים בחברה כיום, אלו היו בחלקם לא ריאליים. הכללת יעדי חיסכון אלו באומדנים הקטינה את אומדן העלויות הצפויות, ובכך עיוותה את התוצאות הכספיות החזויות".

נקודה נוספת שמזכיר ארד נוגעת לעלויות בלתי צפויות מראש, ובעניין זה הוא כותב כי בפרויקטים מסוימים ביטלו או הקטינו עלויות אלה, למרות שהיו פרויקטים שבשלבים הסופיים שלהם "נוצרו עלויות מהותיות נוספות שלא תוכננו או נצפו". בהמשך הוא מתייחס גם לנושא התמריצים בחברה, ומציין כי "החברה לקחה בחשבון בונוסים בגין עמידה בלוחות זמנים, עוד בשלבים ראשונים של הפרויקט, וגם כשלדעתנו, הייתה אי ודאות לגבי העמידה בלוחות הזמנים".

ארד גם מתייחס להתנהלות החברה בסוגיה הנוגעת לתביעות וקנסות, ומציין כי היו מקרים בהם לא לקחו בחשבון בדורי עלויות והפרשות בגין תביעות, קנסות ואיחורים בביצוע פרויקטים. זאת, על בסיס התפיסה לפיה "בסיום הפרויקט החברה ומזמין העבודה יגיעו לפשרה בקשר לכך".

"תחלופת עובדים גבוהה יצרה נזקים"

עוד מציין ארד את העובדים הרבים שהגיעו והלכו מהחברה וממנה בשנים האחרונות. לדבריו, תחלופה גבוהה של מנהלי פרויקטים בדורי בניה "גרמה לנזקים הן ביצירת עלויות נוספות, הן בפגיעה ביכולת לגבות הכנסות בגין שינויים, תוספות, ותביעות מלקוח שסוכמו בעל פה, והן בעמידה בלוחות הזמנים".

תחלופה גבוהה נרשמה גם בקרב הנהלתה של דורי בניה, ולפי הבודק "במרבית המקרים, היא לא הייתה מלווה בחפיפה ראויה ומספקת בין בעלי התפקיד. תופעת תחלופה זו בעייתית כשלעצמה, ומעוררת קושי בניהול התקין של החברה". בנוסף, הוא מציין כי בדורי בניה היה מחסור באינטגרציה בין המערכת הפיננסית לתפעולית, וכי עניין זה "מנע שקיפות מלאה של הנתונים האמיתיים וגרם להיעדר הכללת הנתונים הנכונים בזמן הנכון ובחתך הנכון".

כאמור, ארד גם מזכיר בדוח חולשה בבקרת האיכות, שלטענתו הובילה לזיהוי ליקויים הנדסיים מהותיים רק בשלבים הסופיים של פרויקטים, גררה עלויות משמעותיות וגם גרמה לדיווחים אופטימיים מדי בנוגע לתוצאות של פרויקטים. הוא מציין התנהלות בעייתית בסוגיות רבות נוספות, כשבין אלה הוא נוגע בבקרה התקציבית השוטפת, שלא נתנה ביטוי עדכני לתוצאות הפרויקטים, כמו גם היעדר בקרה תקציבית ראויה בשלבי סיום פרויקטים ומחסור בישיבות בטרם השקת הפרויקט ובסיומו.

בדורי בניה ציינו כי דירקטוריון החברה החליט "למנות את ועדת הביקורת לפקח ולעקוב אחר אופן יישום המלצותיו של הבודק, וכן לקיים דיונים ולהמליץ לדירקטוריון ביחס לחלק מהמלצות הבודק, אשר דורשות בחינה נוספת וגיבוש עמדה של החברה בנושא".

ממצאים מרכזיים בדוח הבודק

■ עלויות גבוהות מהצפוי עקב דחיית תשלומים לקבלני משנה וספקים

■ הכרה בהכנסות בניגוד לכללי החשבונאות

■ יעדי חיסכון לא ריאליים

■ תחלופת עובדים גבוהה

■ חולשה בבקרת איכות

מניית דורי בנייה
 מניית דורי בנייה