סגירה חיובית בבורסה: מדד ת"א 35 הגיע לשיא של 3 שנים

מדד המניות המוביל של הבורסה עלה היום לרמה של 1,604 נקודות • תוצאות ניסוי בבריינסגייט העלו את מניית החברה האם אלרון ב-1% • מחר צפוי נתי סיידוף להשלים את רכישת השליטה בחברת התשתיות והבנייה שיכון ובינוי

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

המסחר בבורסה בתל-אביב נסגר היום (א'), יומו הראשון של שבוע המסחר, בעליות שערים. זאת לאחר נעילה שלילית ביום חמישי האחרון ונעילה חיובית בוול סטריט בסוף השבוע. מדד ת"א-35 , שהגיע לשיא של 3 שנים עם רמה של 1,604 נקודות, עלה ב-1.69%, ומדד ת"א-125  עלה ב-1.55%. בין המניות שבלטו במדד ת"א 35, נמצא מניית סודהסטרים .

 

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P פרסמה ביום ו' כי העלתה את דירוג האשראי של מדינת ישראל בדרגה אחת לרמה של AA מינוס עם תחזית 'יציבה'. מדובר בפעולת דירוג ראשונה מאז ביקורם השנתי של נציגי החברה בישראל, שהתקיים בחודש יולי האחרון. ההודעה של חברת הדירוג משלימה תקופה של שנה בה תחזית הדירוג עמדה על 'חיובית'. כזכור לפי כשבועיים חברת הדירוג Moody's עדכנה את תחזית הדירוג של המדינה ל'חיובית'.

"החלטנו על העלאת הדירוג כשראינו שהממשלה אינה חורגת ממסגרות התקציב ושקצב הצמיחה קצת גבוה מהתחזיות המקוריות שלנו" כך אומר ד"ר קארן ורטפטוב, האנליסט הבכיר בצוות הדירוג של מדינת ישראל ב- S&P, שבעקבות המלצתו הועלה הדירוג.

ההישג המרשים ביותר של ישראל שהביא להעלאת דירוג האשראי היה הורדת יחס החוב-תוצר במהלך העשור האחרון מ-70% ל-60%. לרטרפטוב חשוב להבהיר נקודה בהקשר הזה: "נקודות החוזק של המשק הישראלי הן התחרותיות, הצמיחה והעובדה שישראל היא היום מלווה ולא לווה מול העולם.

"נקודת חוזק נוספת היא האמינות הגבוהה בצורה יוצאת דופן של בנק ישראל, זה אחד המוסדות האמינים ביותר בעולם כיום, והוא מוביל מדיניות מוניטרית זהירה ואחראית. גובה החוב והביצועים פיסקאליים הם לא נקודת חוזק של הכלכלה הישראלית, אלא הם היו נקודות חולשה מסורתיות, וכיום הם פחות נקודת חולשה מבעבר".

איש העסקים נתי סיידוף צפוי להשלים מחר בבוקר את רכישת השליטה בחברת התשתיות והבנייה שיכון ובינוי  מידי שרי אריסון - כך נודע ל"גלובס". העסקה תושלם לפי המחיר עליו סוכם בין הצדדים - 1.1 מיליארד שקל עבור ההחזקה של אריסון בקבוצה (46.9% מההון), עסקה ששיקפה בזמן החתימה על ההסכם באמצע חודש יוני דיסקאונט של 14% על מחיר השוק. העסקה, חשוב להזכיר, נחתמה מבלי שסיידוף ביצע בדיקת נאותות לשו"ב. מאז ההסכם רשמה מניית שו"ב עלייה של כ-3% ושווייה של החברה בבורסה הגיע לכ-2.8 מיליארד שקל כך ששווי ההחזקה של אריסון עומד על כ-1.3 מיליארד שקל.

בעלי השליטה בבנק אגוד  ובמזרחי טפחות  לא מרימים ידיים: על אף שרשות ההגבלים העסקיים פסלה את המיזוג, הצדדים חתמו על הסכם עדכני שיהיה תקף עד אוגוסט 2019, בציפייה שעד אז יסתיים הליך הערעור על פסילת המיזוג. היום הודיעו הצדדים כי גיבשו הסכם חדש המחליף את ההסכם הקודם, ובמסגרתו גם בוצעה התאמה במחיר העסקה. נזכיר כי במקור מדובר בעסקת מניות המתבססת על שווי של מכפיל הון 0.6 על בנק אגוד, קרי משקפת לו שווי של כ-1.5 מיליארד שקל. שוויו של בנק אגוד במיזוג נותר כמו שהוא גם בגרסה החדשה של העסקה.

חברת התרופות טבע עקפה את תחזיות הרווח ברבעון השני, והעלתה, כפי שרבים ציפו ממנה, את התחזית השנתית שלה.

טבע  רשמה ברבעון השני הכנסות של 4.7 מיליארד דולר - מעט נמוך מתחזיות האנליסטים וירידה של 1.5% ביחס לרבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP (בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים), היא הציגה רווח נקי של 794 מיליון דולר, שהם 78 סנט למניה - 14 סנט מעל תחזיות השוק. עם זאת, לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע אינה רווחית - וסיימה את הרבעון עם הפסד של 241 מיליון דולר. הפער בין ההפסד GAAP לרווח הנקי Non-GAAP מוסבר, בין השאר, בעוד מחיקות מוניטין של 668 מיליון דולר, שקשורות לעסקי אקטביס שנרכשו ב-,2016 ולפעילות במקסיקו, שמבוססת על חברת Rimsa שנרכשה באותה שנה. המניה נסחרה בעליות היום לאחר שצנחה ביום ה' ב-8% לאחר פרסום הדוחות. 

חברת בריינסגייט המפתחת מכשיר רפואי לטיפול בשבץ, המוחזקת ב-30% על ידי אלרון הבורסאית, הודיעה היום על קבלת התוצאות בניסוי שלב III שלה במכשיר רפואי בטיפול בשבץ. בניסוי היו שני יעדים עיקריים, ולא הושגה מובהקות באף אחד מהם. היעד הראשון היה שיפור השבץ כלל החולים, ובו לא הושג אפקט משמעותי. היעד השני היה שיפור השבץ בחולים הקשים יותר (חולים "קורטיקליים", כלומר שהפגיעה היא באזור במוח שנקרא הקורטקס). גם בחולים אלה האפקט לא היה מובהק, אולם ועדת הביקורת המדעית של הניסוי ציינה כי נצפתה "מגמת יעילות חזקה". הועדה סיכמה את התוצאות כמעידות על תועלת לנפגעי שבץ. מניית אלרון  נסחרה במגמה חיובית והחברה נסחרת לפי שווי של 546 מיליון שקל.

למעלה מחצי מיליארד דולר נוספו שלשום לשווי השוק של סודהסטרים  כשמנייתה זינקה ב-26% במחזור מסחר עצום בנאסד"ק לאחר פרסום דוחות הרבעון השני. ביום ו' ננעלה המניה בניו-יורק בשיא של מעל 110 דולר, שמשקף לחברה שווי של 2.5 מיליארד דולר.

חברת פטרוכימיים  תקבל 5 מיליון דולר מקרן את'מבה בעקבות השלמת עסקת המכירה של יצרנית הבדים הלא ארוגים אבגול  לחברת אינדורמה ונצ'רס. זאת בעקבות הסכם פשרה שנחתם בין הצדדים.

אפריקה נכסים דיווחה בשבוע לבורסה כי היא עשויה להציג ברבעון השני של השנה רווחי שערוך נכסים וכי היא נמצאת במו"מ למימון מחדש של קניון בבוקרשט.

מזור רובוטיקה פרסמה גם היא ביום ה' את הדו"ח שלה לרבעון השני של 2018, ובו הכנסות של 13.2 מיליון דולר - ירידה של 15% לעומת התקופה המקבילה. הירידה היא על רקע המעבר לשלב השני של הסכם השיווק עם חברת מדטרוניק האמריקאית, שבו התאגיד האמריקאי לוקח על עמו באופן בלעדי את שיווק המערכות של מזור, והחברות מתחלקות בהכנסות. כתוצאה מכך, מספר המערכות הנמכרות אמורה לצמוח משמעותית, אך ההכנסה של מזור מכל מכשיר יורדת. נראה כי הצמיחה במספר המערכות הנמכרות עדיין לא התרחשה בקצב שיפצה על ההכנסות הנמוכות יותר.

חברת התרופות רדהיל  אשר פרסמה בשבוע שעבר את תוצאות ניסוי שלב III במוצר שלה לטיפול במחלת קרוהן, שהוא המוצר המוביל של החברה, פרסמה לקראת סוף השבוע "הבהרה לתוצאות". זהו מהלך חריג יחסית בחברות ביומד, בעיקר כאשר התוצאות עומדות ביעדי הניסוי.

בהבהרה ביקשה החברה לענות על שאלות משקיעים אשר הובילו לירידה של 19% במחיר המניה שלשום . נזכיר כי רדהיל עמדה ביעד הניסוי העיקרי - מספר הנבדקים שלא היו בהתקף 26 שבועות (חצי שנה) אחרי הטיפול. מספר זה היה גבוה באופן מובהק בקבוצת הניסוי לעומת קבוצת הביקורת. עם זאת, לא הושגה מובהקות במדד משני שהיה - מספר החולים שאינם בהתקף בשבוע 52.