השנה שתהיה בנדל"ן: הציבור יתערב יותר בהליכי התכנון

ההבנה שאפשר וצריך להשפיע על סביבת החיים מחלחלת לציבור, ומודעות הזו רק תלך ותתגבר •  כתבי "גלובס" בתחזית לשנה הקרובה

בניה למגורים בכפר יונה ש/ צילום: איל יצהר
בניה למגורים בכפר יונה ש/ צילום: איל יצהר

בשנה הקרובה יש לא מעט נושאים הקשורים לתחום הדיור שיעמדו למבחן. מה יעלה בגורלה של מחיר למשתכן, האם היקף העסקאות ימשיך במגמת ירידה, ועד מתי, האם המשקיעים ישובו לרכוש דירות, מה יהיה על הריבית ובמקביל - מה יקרה למחירי הדירות שהתחילו להעיד על ירידה אבל כזו שבינתיים נעצרה.

לחזות מה תהיה התשובה לכל השאלות הללו יהיה בגדר ניחוש ולא יותר מכך. אבל יש דבר אחד שאפשר להגיד בוודאות שימשיך ללוות את ענף הנדל"ן גם בשנה הקרובה. מדובר במודעות שהולכת ועולה בקרב הציבור לכל נושא התכנון והתשתיות המקומיות (ביוב, חניה, תנועה ועוד). זה מתבטא במעורבות של הציבור במחאות מחד גיסא, ובהליכי התכנון וההתנגדויות מאידך גיסא. לציבור מחלחלת ההבנה שאפשר וצריך להשפיע על סביבת החיים, וכמה שיותר מוקדם כך יותר טוב.

הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות בחודש הבא יחדדו את המאבקים המקומיים, והבחירות הכלליות רק יעמיקו את הנושא. הציבור כבר לא יושב בשקט, ההתנגדויות רק יתחזקו, ולנבחרי הציבור לא תהיה ברירה אלא להתייחס אליהן בכבוד הראוי. חלפו הימים ששיתוף הציבור נעשה רק כדי לסמן וי ולהמשיך הלאה.

באותה הנשימה צריך גם להזכיר את המחיר. ויהיה מחיר. העובדה שלעתים העיקרון אולי מוצדק, אבל הבנת הפרטים המקצועיים לוקה בחסר, עשויה להוביל לעיכובים ולהגדיל את אי הוודאות ואת הסחבת הביורוקרטית עוד יותר. בשורה התחתונה כל הצדדים צריכים גם להיות נאמנים למציאות ולאילוצים ולמצוא את דרך המלך, ולא פשוט לתקוע את כל התוכניות לתקופה בלי מוגבלת. 

לתחזיות הנוספות בפרויקט:

השנה שתהיה בחינוך: עמרי זרחוביץ' חושב שיהיו שיפורים ותיקונים, אך לא שינוי אמיתי

השנה שתהיה בכלכלה: עמירם ברקת חושב שתהיה התרופפות תקציבית והעלאת ריבית

השנה שתהיה בהייטק: דור צח חושב שהמהפכות הטכנולוגיות יתבהרו

השנה שתהיה בפוליטיקה: טל שניידר חושבת שהכול יהיה אפילו יותר פוליטי

השנה שתהיה בתחבורה: סוניה גורודיסקי חושבת שבשנה הבאה יהיה פקוק מהרגיל

השנה שתהיה במשפט: חן מענית חושב שזו תהיה שנה גורלית לראש הממשלה

השנה שתהיה בתעופה: מיכל רז חיימוביץ' חושבת שיהיו יותר טיסות ויותר לואו-קוסט