איך דווקא ישראל הפכה למעצמת קריפטו ומה ההסבר לשווי המשוגע של וויז?

בורסת קוינבייס וחברת הפינטק פייפאל רכשו במאות מיליוני דולרים סטארט-אפים להגנת מטבעות קריפטו, איך זה שדווקא ישראל מצטיינת בתחום זה? • וגם: מי נמצא ברשימת אנשי השנה בהייטק של גלובס • השבוע שהיה בהייטק ובמדע

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: איל יצהר
אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: איל יצהר

השבוע החולף עמד אצלנו בסימן ועידת ישראל לעסקים של גלובס, שחזרה להתקיים לאחר שנה של פגרת קורונה. הוועידה, שנערכה ביום שלישי האחרון, כללה מושב עמוס אורחים מתחום ההייטק. בין השאר באה להתארח שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן שחשפה כי תעשיית ההייטק תרמה השנה 18 מיליארד שקל להכנסות ממסים - פי שלושה משנה רגילה. "הממשלה צריכה להבין שההייטק הוא תחום אסטרטגי, תחום שצריך להיות קשוב לצרכים שלו", אמרה פרקש-הכהן.

מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין הציג נבואה קודרת למדי למדינת ישראל: "בעוד כמה עשורים האוכלוסייה תצמח ב-80%, עם מיליון וחצי רכבים. כנראה שאנחנו נחיה בסיוט". לפי בין, אפשר להימנע מעתיד מדאיג זה באמצעות שימוש בטכנולוגיות חכמות. לצדם הופיעו בוועידה גם משקיעים ויזמים מהשורה הראשונה (ראו בהמשך).

כחלק מהוועידה, חשף גלובס את רשימת 100 אנשי השנה בקטגוריות השונות. במקום הראשון בקטגוריית ההייטק נבחר לא איש אחד אלא עשרות אלפי המיליונרים חדשים שייצרה התעשייה בשנת השיא החולפת. אחריהם אפשר למצוא ברשימה גם את אסף רפפורט, מנכ"ל ומייסד סטארט-אפ אבטחת הענן וויז, ושלו חוליו, מנכ"ל חברת הסייבר ההתקפי NSO, שהייתה ללא ספק הסיפור הכי חם שייצר ההייטק הישראלי בעולם השנה, לא ממש מסיבות טובות. הרשימה המלאה של 100 אנשי השנה נמצאת פה.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. בואו נתחיל.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. השיא שיהיה קשה לשבור

שנת 2021 הייתה שנת שיא עבור ההייטק הישראלי עם גיוסי הון לסטארט-אפים בהיקף של למעלה מ-25 מיליארד דולר, יותר מפי שניים בהשוואה לאשתקד. אבל מה צפוי ב-2022? אבי אייל, שותף מייסד בקרן אנטרי קפיטל, העריך בוועידת ישראל לעסקים כי לא ניתן יהיה לשחזר את השיא. "בתחילת השנה הקרובה נמשיך באותו הקצב, אבל לאורך 2022 נראה ירידה בשווי וגם במספר העסקאות", אמר אייל.

לעומת זאת, עו"ד יאיר גבע, ראש מחלקת ההייטק בהרצוג פוקס נאמן, אמר כי התיאבון להשקעות בהייטק עדיין גדול. "יש גם הרבה מאוד כסף חדש שלא שיחק בעבר בשוק ההייטק ונכנס בשנה האחרונה", אמר גבע.

2. מהאקדמיה לאקזיטים במאות מיליונים

בחודשים האחרונים רכשו שתי ענקיות פינטק בינלאומיות, קוינבייס (בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב) ופייפאל, סטארט-אפים ישראלים העוסקים בהגנה על קריפטו במאות מיליוני דולרים. סטארט-אפ ישראלי נוסף שמגן על קריפטו, פיירבלוקס, כבר הפך לחד-קרן השווה מיליארדים.

ההצלחה המסחרית הזאת בתחום הגנת הקריפטו בנויה על שנים של מחקר שביצעו חוקרים ישראלים, כדוגמת עודד גולדרייך (שזכייתו בפרס ישראל בוטלה על ידי שר החינוך לשעבר יואב גלנט), בעולם של חישוב רב משתתפים בטוח (בקיצור: MPC). היישום העיקרי של חישוב רב משתתפים בטוח כיום הוא הגנת קריפטו.

3. מה עומד מאחורי השווי המשוגע של וויז

סטארט-אפ אבטחת הענן וויז הוקם במרץ 2020 ותוך שנה בדיוק הפך לחד-קרן עם שווי של מעל מיליארד דולר. באוקטובר הוא כבר זינק לשווי משוגע של 6 מיליארד דולר. בראיון בוועידת ישראל לעסקים הסבירו אסף רפפורט, המנכ"ל ושותף-מייסד, וגילי רענן, המשקיע הראשון, את השווי יוצא הדופן. "ראיתי את פאלו אלטו נטוורקס ואת סניק בשנה-שנתיים הראשונות שלהן - וויז צומחת בקצב הרבה יותר גבוה מהן", אמר רענן. "בכל הפורטפוליו שלי בסייברסטארטס ועוד קודם לכן בסקויה - זו החברה שקצב המכירות שלה עולה בקצב המהיר ביותר אי פעם".

4. ראיון ראשון אחרי הפוסט

נועם ברדין פרש בינואר מהובלת ווייז (Waze) אחרי 11 שנה. זו לא הייתה פרישה שקטה, כאשר ברדין פרסם פוסט ארוך וביקורתי על התרבות הארגונית בגוגל, הבעלים של ווייז. השבוע התפרסם אצלנו בגלובס ראיון ראשון עם ברדין מאז. "בתאגיד יש התנהלות מסוימת שהיא חזקה מכל פרט, וזו הייתה נאיביות מבחינתי לחשוב שאני יכול לשנות את זה", מעיד ברדין על העבודה בגוגל. "גוגל נתנו לנו את כל הגמישות שיכולנו לבקש. כך שזה בסוף שאלה אישית - של מה כל אחד אוהב. לי אישית זה לא היה נכון, בדיעבד".

5. כשענקיות הטק משלבות ידיים

אפל, גוגל, מיקרוספט, אינטל, קיידנס ואנבידיה מתחרות אחת בשנייה בימים רגילים, אך כעת הן גם משתפות פעולה בתוכנית שנועדה להתמודד עם מחסור חמור של אלפי מהנדסי שבבים בישראל.

6. לא רק פיסת נייר

האנתרופולוג פרופ' איתן וילף כתב מאמר על "דבקיות" - Post-it notes - ריבועי הנייר הצבעוניים שניתן לכתוב עליהן רעיונות. הדבקיות אמורות לעודד סיעור מוחין ולקדם חדשנות אך הן גם יוצרות עמימות.

7. סופסוף שותף ישראלי

קרן אינסייט פרטנרס היא כיום המשקיעה הדומיננטית ביותר בהייטק הישראלי וביצעה יותר מ-35 השקעות בארץ השנה. כעת היא ממנה לראשונה שותף ישראלי. פרופיל מקיף על אינסייט אפשר לקרוא כאן.

8. הגל השני

החברות הישראליות שנכנסו השנה לוול סטריט לא בדיוק מככבות, אך הגל שני כבר מתדפק על שערי הבורסה בניו יורק: חברת התחבורה ויה כבר הגישה תשקיף חסוי ובפורטר מתחממים על הקווים.