האחים אמיר יוצאים למסע קניות עם למעלה ממיליארד שקל בכיס, ושופרסל היא רק ההתחלה

מהלך פזיז או בלון ניסוי? יומיים בלבד חלפו מאז שהציעו האחים יוסי ושלומי אמיר לרכוש רבע ממניות רשת שופרסל ועד שביטלו את ההצעה, בשל ההתנגדות של חברת פז למהלך • עם זאת, ההערכות הן כי כ-1.5 מיליארד שקל שקיבלו האחים עבור הרשת שהצמיחו ממינימרקט בקריות, ימשיכו לחפש השקעה שתהפוך אותם שוב לבעלי שליטה

האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט
האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט

מכתב קצר ולקוני שנשלח ביום ד' בערב מטעם עורך דינם של האחים יוסי ושלומי אמיר  בישר על נסיגתם של השניים, כעבור יומיים בלבד, ממהלך שעשוי היה להוביל להשתלטות על רשת המזון הגדולה בישראל, שופרסל 

במכתב, שמוען לעורכי הדין של חברת פז  - שבתחילת השנה הנוכחית השלימה את רכישת רשת פרשמרקט מידי האחים אמיר - נכתב כי למרות שהללו משוכנעים כי לא היה בהצעתם לרכישת מניות שופרסל כדי לפגוע בפרשמרקט, הרי שלנוכח התנגדות פז הם נאלצים למשוך את ההצעה.

עוד קודם לכן גרמה הצעתם של האחים אמיר הפתעה רבה בשוק ההון ובענף הקמעונאות. במכתב לדירקטוריון שופרסל, המתנהלת כבר כמה שנים ללא גרעין שליטה,  הציעו השניים כי הרשת תקצה להם 24.9% ממניותיה, לפי מחיר המשקף פרמיה קטנה של 3% בלבד על מחיר השוק, ובתמורה שתעמוד על כ-2 מיליארד שקל בכפוף לדיבידנד גדול שתחלק שופרסל טרם הרכישה. עוד כללה ההצעה מינוי של 7 דירקטורים בשופרסל מטעם האחים.

על פניו נראה כי האחים אמיר מחפשים דרך לחזור ולהיות בעלי שליטה בענף קמעונאות המזון, לאחר שנפרדו בקיץ האחרון כאמור מרשת פרשמרקט שייסדו והובילו, אשר נמכרה לחברת האנרגיה והקמעונאות פז תמורת 2.1 מיליארד שקל.

המכירה לפז הותירה את האחים אמיר עם הון עצום (כ-1.4 מיליארד שקל שקיבלו עבור מניותיהם בפרשמרקט) וכעולה מהצעתם לשופרסל, עם רעב גדול להמשיך ולעשות עסקים.

אולם אליה וקוץ בה: בהסכם למכירת פרשמרקט התחייבו האחים לאי-תחרות לתקופה של 36 חודשים (עד ליום 1 בינואר 2025). בפז, בראשות היו"ר הראל לוקר, מיהרו לדרוש מהאחים להוריד את ההצעה לשופרסל מסדר היום, שכן היא מהווה לטענתם הפרה של ההתחייבות שנתנו השניים לאי-תחרות, כמו גם הפרה של חובותיהם על פי דין כנושאי משרה בפרשמרקט - שלומי אמיר ממשיך גם היום לכהן כמנכ״ל פרשמרקט, ואילו אחיו יוסי מכהן כיו"ר הדירקטוריון בחברה, הנמצאת בבעלותה המלאה של פז.

"דרך המלך - לדבר קודם עם בעלי המניות בשופרסל"

לנוכח ההתקפלות המהירה של האחים, מתקשים גורמים בשוק ההון להסביר את המהלך הנמהר שלהם בדיעבד. יש מי שמזכירים שאשתקד הגישו האחים הצעה לרכוש את מניות השליטה בפז (שכמו שופרסל גם היא מתנהלת ללא גרעין שליטה) בדרך של מיזוג. בסופו של דבר היוצרות התהפכו, ופז היא שרכשה את הבעלות בפרשמרקט, תמורת מזומן בעיקר, כשהיא מותירה את האחים עם הון רב בידם אך ללא שליטה.

וכיצד רואים בשוק ההון את המהלך? האמת היא שהאירוע התרחש כל כך מהר, עד כדי כך שהגופים מוסדיים המחזיקים במניות שופרסל לא הספיקו אפילו לגבש דעה בעניין. יחד עם זאת, יש הטוענים כי "דרך המלך היא שגורם המעוניין בשליטה בשופרסל, ידבר  קודם עם בעלי המניות וישכנע אותם שהוא יוכל להביא לאפסייד בחברה". שהרי, כפי שאומרים גורמים בגופים המוסדיים, "השוק הפך להיות מאתגר יותר, הרשת קצת איבדה כיוון, כך שגורם בעל ניסיון מוכח שייכנס לשליטה, יוכל לעשות לשופרסל טוב".

גורם המקורב לאחים אמיר יודע לספר שהם צפו את ההתנגדות של פז, כך שהצעתם לא מלמדת על אי קריאת המפה, כפי שרואים זאת אחרים, אלא שמדובר במהלך מחושב. "אני יכול להגיד רק שהם מאוד מתוחכמים", רומז הגורם לכך שאולי טרם נאמרה המילה האחרונה מצידם בעניין שופרסל.

"אנשי עבודה ש'חיידק הקמעונאות דבק בהם כילדים'" 

יוסי (54) ושלומי (52) אמיר גדלו בנשר למשפחה בת חמישה אחים. אביהם, דוד עמר ז"ל, כיהן כ-20 שנה כראש מועצת נשר מטעם הליכוד. בחלוקת התפקידים ביניהם יוסי, היושב בגליל ים, אחראי על הצד הפיננסי בעסקיהם, ואילו שלומי, הפועל מחולון, אחראי על הסחר. שניהם, מספרים מכרים, אנשי עבודה, ואת שלומי אפשר למצוא עד היום במשרדו גם בימי שישי ובערבי חג.

מקורביהם אוהבים לספר שחיידק הקמעונאות דבק בהם כילדים ב"מכולת שמעון", שאותה ניהל סבא שלהם, שבה עזרו כילדים אחרי שעות בית הספר. המסלול העסקי של השניים  החל עם שחרורם מהצבא. אז הקימו מסעדה באזור מגוריהם, שאותה מכרו לאחר ארבע שנים לטובת כניסה לעסקי הקמעונאות, באמצעות רכישת סופרמרקט קטן בקריית ביאליק. בשנת  2004 רכשו את פרשמרקט שהפעילה שני סניפים, בגליל ים ובהרצליה, ובהמשך צמחו בעיקר באמצעות רכישות.

נכון להיום פועלות תחת פרשמרקט 42 חנויות סופרמרקט שכונתיות בפריסה ארצית, וזאת תחת שישה מותגים (פרשמרקט, מחסני מזון, סופר דוש, מחסני להב, טיפ טוב והיפר דודו). מרבית פעילות הרשת מרוכזת בתוך שכונות מגורים ובמרכזי הערים, ולא במקרה: באזורים אלו יש קהל לקוחות נאמן, אפילו שבוי, מה שאיפשר לרשת לגבות מחירים גבוהים יחסית עבור מוצריה. פרשמרקט מתנהלת ללא מרכז לוגיסטי וללא מכירות אונליין, ומבדלת את עצמה באמצעות הזמינות והנוחות.

בענף המזון מספרים שהאחים אמיר דאגו לשמור על יחסים חמים עם הספקים, והללו מתארחים באירועים החברתיים שהאחים עורכים אחת לחודש, שם אפשר לראות לצד גורמים בענף הקמעונאות, גם פוליטיקאים, בכירי משק, אנשי צבא, פקידי מדינה בכירים ואף אנשי תקשורת.

בתחילה התקיימו האירועים ברמת השרון, שם בנו האחים בית מפואר ששימש אותם ואת משפחותיהם. לפני מספר שנים עבר שלומי לסביון, ומאז האירועים הללו מתקיימים בעיקר בביתו.

ניסיון ההנפקה הראשון לא צלח

בדומה למתחרותיה בענף קמעונאות המזון, משבר הקורונה עשה טוב גם לתוצאותיה של פרשמרקט, שנהנתה מהגידול בצריכה. בשנת 2020 צמחו מכירות החברה בכמעט 40% ל-1.6 מיליארד שקל, והרווח הנקי שלה הוכפל ל־116 מיליון שקל.

היום קצת קשה להאמין שביולי 2018, בעת שניסו להנפיק את פרשמרקט בפעם הראשונה, נאלצו האחים אמיר לבטל את המהלך שלא זכה להיענות גבוהה, הגם שתוכנן לפי שווי של כ-750 מיליון שקל - כשליש מהשווי שבו נמכרה הרשת לפז כעבור כשלוש שנים בלבד.

 

שנה לאחר מכן, במאי 2019, הם כבר הגיעו מוכנים יותר, מצוידים בהתחייבויות לרכישה, והשלימו את ההנפקה בהצלחה. גילעד אלטשולר, בעליו של בית ההשקעות אלטשולר שחם, סיפר לגלובס באותה עת כי בניסיון ההנפקה הראשון הוא נרתע מאחר שלא הכיר את האנשים, אך לאחר שהכירם יותר לעומק, ושמע את סיפורה של החברה, שוכנע. "אני אוהב את הסיפורים האלה, של חברה שצמחה ממינימרקט קטן", הסביר.

מיד לאחר ההנפקה חילקה פרשמרקט דיבידנד נכבד לבעלי המניות, בהיקף כ-220 מיליון שקל, שרובו זרם לכיסי האחים, ובהמשך ועד למכירתה חילקה מאות מיליוני שקלים נוספים מרווחיה לבעלי המניות. בד בבד, הכפילה מניית החברה את ערכה לאחר ההנפקה, והאחים ניצלו זאת כדי לממש נתחים מהחזקותיהם. מבדיקת גלובס לאחר מכירת החברה עלה כי בסך הכול ייצרו לעצמם האחים אמיר הון של כ-1.87 מיליארד שקל ממכירת מניות, דיבידנדים ודמי הניהול שמשכו מהחברה בתקופתה בבורסה.

"בדיקת המים" לקראת עסקה עתידית?

כמו בעת היציאה של פרשמרקט להנפקה בבורסה, שהצליחה להקפיץ את האחים אמיר מדרגה ולמקם אותם במגרש של הגדולים, המהלכים שניסו להוביל מאז מעידים שהתיאבון שלהם רק גדל. זה התחיל עם ההצעה לרכוש את השליטה בפז, שנועדה להגדיל את כוחם בשוק הקמעונאות, ונמשך כעת עם ההצעה לרכישת נתח מהותי ממניות שופרסל.

רשת הקמעונאות המובילה בישראל ספגה לאחרונה מכה עם עזיבתו של המנכ"ל הדומיננטי שלה, איציק אברכהן. לכך יש להוסיף את התחרות הקרבה עם ענקית המזון הצרפתית קארפור, שצפויה להגיע לישראל ולפרוס את חסותה על הרשתות יינות ביתן ומגה. כל אלו מעידים כי שופרסל ניצבת בפתחה של תקופה מאתגרת במיוחד.

סניף של רשת שופרסל. מתנהלת ללא גרעין שליטה / צילום: איל יצהר
 סניף של רשת שופרסל. מתנהלת ללא גרעין שליטה / צילום: איל יצהר

"אנחנו לא פוסלים על הסף שיבוא גורם בעל ניסיון מוכח וינווט את הספינה", אומרים  גורמים מקרב המוסדיים המחזיקים במניות שופרסל, "אבל השקעתו צריכה להתבצע בפרמיה מתאימה. העובדה שמאז ההצעה של האחים (שהציעה פרמיה של 3% בלבד על מחיר השוק כאמור, ה"מ), המניה עלתה בשיעור גבוה יותר, מראה שזו הייתה נמוכה מדי", לדבריהם.

לא מן הנמנע כי במהלך הפזיז לכאורה בו נקטו האחים הם קיוו לזרוק אבן לבריכה, שתעשה גלים, ותכין את הקרקע לעסקה עתידית שבה כבר יזכו אולי לתמיכת השוק. את היכולת שלהם להוביל בהצלחה רשת מזון הם הרי כבר הוכיחו.