האחים אמיר נסוגים מההצעה לרכישת 25% משופרסל

ביום שני השבוע ביקשו האחים שלומי ויוסי אמיר לרכוש 24.9% ממניות שופרסל לפי 2.5 מיליארד שקל • כעת הם נסגו מהעסקה בעקבות התנגדות קבוצת פז

האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט
האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט

האחים יוסי ושלומי אמיר נסוגים מהצעתם לרכישת 24.9% ממניות שופרסל ב-2.5 מיליארד שקל, שהוגשה לפני יומיים בלבד. זאת בעקבות התנגדות קבוצת פז לעסקה.

במכתב שהועבר היום לבא-כוחה של שופרסל, כתב בא-כוחם של האחים אמיר כי על אף שהיו בטוחים כי לא היה בהצעתם לשופרסל כדי לפגוע בפרשמרקט (חברה בת של פז שנרכשה מידיהם של האחים אמיר), הרי שהצעה זו הותנתה מראש בהסכמת פז ופרשמרקט, הסכמה אשר לאור מכתבה של פז לשופרסל ומכתב בעל תוכן דומה שהתקבל אצל יוסי ושלומי אמיר, נראה שלא תינתן.

לפיכך, "נאלצים האחים אמיר למשוך את הצעתם" כותב עו"ד יצחק כהן-יהונתן, ממשרד שיבולת במכתבו לבא-כוחה של שופרסל, עו"ד דורון סגל ממשרד גולדפרב זליגמן.

מוקדם יותר השבוע העבירו האחים אמיר הצעה לדירקטוריון שופרסל, במסגרתה יזרימו לחברה 2.464 מיליארד שקל כנגד הקצאה של 88 מיליון מניות (24.9% מהחברה לאחר ההקצאה) ולפי מחיר של 28 שקל למניה. עם זאת, ההצעה כללה גם מהלך מקדים, במסגרתו תחלק שופרסל דיבידנד של 1.2 מיליארד שקל טרם ההקצאה, כך שבפועל היו האחים אמיר אמורים להזרים לשופרסל סכום 2.066 מיליארד שקל כנגד 24.9% ממניות החברה.

פז: הפרה של הסכם אי-תחרות

כחלק מההצעה, דרשו האחים אמיר כי ימונו מטעם שבעה דירקטורים לדירקטוריון שופרסל, וזאת בנוסף לשמונת הדירקטורים המכהנים בחברה כיום. בתגובה להצעה, משופרסל נמסר כי דירקטוריון החברה טרם דן בהצעה, ובכוונתו לקיים בה דיון.

בחברת פז התנגדו להצעה וטענו כי היא מהווה הפרה להסכם אי-תחרות עליו חתמו האחים אמיר בעת מכירת פרשמרקט לפז בתחילת ינואר. לפי ההסכם, השניים התחייבו בהסכם מכירת פרשמקט, לאי תחרות לתקופה של 36 חודשים ממועד השלמת המיזוג (עד ליום 1 בינואר 2025). הנהלת פז הדגישה כי מדובר גם בהפרה של חובותיהם על-פי דין של האחים אמיר כנושאי משרה בפרשמרקט.

בהתאם להסכם הרכישה ממשיך כיום שלומי אמיר לכהן כמנכ"ל פרשמרקט ואילו אחיו יוסי מכהן כיו"ר הדירקטוריום של פרשמרקט, שמוגדרת כחברה בת בבעלות מלאה של פז. לאור זאת, הודיעה קבוצת פז לאחים אמיר כי עליהם למשוך את הצעתם לרכישת מניות שופרסל.

ההצעה לרכישת שופרסל הפתיעה אמנם את המשקיעים, אולם בעיקר בגלל הזמן הקצר שעבר מאז מכירת פרשמרקט לפז, ולא בגלל רצונם של האחים אמיר להרחיב את השפעתם במגזר הקמעונאי בישראל ולהפוך לשחקנים מרכזיים בו. כזכור, עוד בטרם מכרו השניים את פרמרקט לפז, הציעה פרשמרקט עצמה להתמזג עם פז בעסקת מניות, שהייתה הופכת את האחים אמיר לבעלי השליטה בפז עם החזקה ב-36% ממניותיה.

עם זאת, בהנהלת פז ובדירקטוריון שלה העדיפו אז לשמור את פז ללא גרעין שליטה, והגישו הצעה נגדית לרכישת פרשמרקט בעסקה שעיקר התמורה בה שולם במזומן. בתום משא ומתן בין הצדדים נקבע כי פז תרכוש את פרשמרקט תמורת כ-2.1 מיליארד שקל, בכפוף להתאמות, כאשר 80% מהתמורה תשולם במזומן והיתרה במניות.

בסופו של דבר קיבלו בעלי מניות פרשמרקט מפז 1.563 מיליארד שקל במזומן ועוד 1.09 מיליון מניות. וזאת, לאחר שקיבלו מפרשמרקט עצמה דיבידנד של 149 מיליון שקל.

במועד השלמת העסקה, החזיקו האחים אמיר יחדיו ב-64.8% ממניות רשת פרשמרקט, כך שמכירת הרשת הניבה להם במשותף, סכום של 1.1 מיליארד שקל במזומן ועוד 6.64% ממניות פז בעלות שווי שוק נוכחי של כ-330 מיליון שקל.

פרשמרקט היא רשת מרכולים הכוללת 42 סניפים בפריסה ארצית, בעוד שופרסל  היא רשת ענק של כ-400 חנויות מסוגים שונים בפריסה ארצית עם שווי שוק שטיפס היום לכ-7.6 מיליארד שקל.