פז השלימה את רכישת פרשמרקט והגישה תשקיף לפיצול בית הזיקוק באשדוד

לדברי פז, פיצול בית הזיקוק כפוף עדיין לאישור והחלטות על-פי דין, ובין היתר להחלטה סופית של דירקטוריון פז לחלוקת הדיבידנד בעין

ניר שטרן / צילום: סיון פרג'
ניר שטרן / צילום: סיון פרג'

חברת תחנות הדלק פז השלימה את רכישת רשת המרכולים פרשמרקט ומתקדמת לקראת פיצול בית הזיקוק אשדוד שבבעלותה. היום דיווחה פז, כי הגישה לרשות ניירות ערך טיוטה ראשונה של תשקיף לחלוקת מניות בית הזיקוק באשדוד (פז"א) כדיבידנד בעין לבעלי מניות פז, ורישום למסחר בבורסה של מניות בית הזיקוק באשדוד.

לדברי פז, הפיצול כפוף עדיין לאישור והחלטות על-פי דין, ובין היתר להחלטה סופית של דירקטוריון פז לחלוקת הדיבידנד בעין. החלטות אלו טרם התקבלו, כך שהשלמת הפיצול אינה ודאית עדיין.

במקביל, דיווחה פרשמרקט  כי המיזוג שלה עם פז נרשם ברשם החברות. בעקבות ההודעה

הפסיקה הבורסה לניירות ערך את המסחר במניות פרשמרקט הודיעה כי היום הקובע להשלמת המיזוג נקבע ליום ב' (3 בינואר). יום לאחר מכן תעביר פז את התשלום לבעלי מניות פרשמרקט באמצעות המסלקה וחברי הבורסה.

פרשמרקט מפעילה כיום 42 מרכולים שכונתיים בפריסה ארצית, ורכישתה מצטרפת לרכישת רשת המרכולים סופר יודה שהשלימה פז אשתקד. בתמורה לרכישת מלוא הבעלות על פרשמרקט יקבלו בעלי מניותיה סכום של 1.986 מיליארד שקל בעסקת מזומן ומניות, וזאת בהמשך לדיבידנד של 149 מיליון שקל, ששולם להם באחרונה.

רכישת שתי רשתות המרכולים נועדה להפוך את פז לחברת קמעונאות הפועלת בתחומי הדלקים והמזון. כמהלך משלים, פועלת כאמור החברה לנתק עצמה מפעילות בית הזיקוק באשדוד, שנרכש על ידה ב-2006. יש לציין, כי במקרה שבו שווי המניות המחולקות לציבור יהיה גבוהה יותר מיתרת הרווחים הראויים לחלוקה של פז במועד החלוקה, יהיה דורש אישור מטעם של בית המשפט המחוזי למהלך.

פעילות פז"א מופיעה בדוחות פז  תחת מגזר הזיקוק. בתשעת החודשים הראשונים של 2021 הציג מגזר הזיקוק של פז עלייה של 44% בהכנסות ל-5.57 מיליארד שקל, בזכות עליית מחיר הנפט וגידול בכמויות המכירה.

במקביל, הצטמצם ההפסד התפעולי שהציג מגזר הזיקוק של פז בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ב-49% ל-151 מיליון שקל. את הקיטון בהפסד הסבירה החברה בעלייה במרווח זיקוק הנפט, אשר קוזזה בחלקה בירידת שער הדולר ובעליית הוצאות הזיקוק.

ההפסד התפעולי המתואם של מגזר הזיקוק, אשר מנטרל את השפעות מחירי הנפט בעולם על שווי המלאים שבידי החברה, היה גבוה יותר והסתכם בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ב-195 מיליון שקל, לעומת 235 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020.