קניה ווסט בעקבות אילון מאסק: רוכש את הרשת החברתית הימנית־ליברטריאנית פרלר

חברת־האם של פרלר מסרה כי הסכימה לעסקה עם המוזיקאי • הרכישה מתרחשת בזמן שווסט נמצא בליבן של שערוריות סביב התבטאויות אנטישמיות שלו בציבור וברשתות החברתיות, ולאחר שטוויטר נעלה את החשבון שלו • התנאים הפיננסיים של העסקה חסויים בינתיים

קניה ווסט / צילום: Reuters, RANDALL HILL
קניה ווסט / צילום: Reuters, RANDALL HILL

הרשת החברתית פרלר (Parler) מסרה כי קניה ווסט הסכים לקנות את הפלטפורמה, שיש לה פופולריות בקרב אנשים בעלי נטיות ליברטריאניות. המהלך נראה כצעד נוסף של הראפר במלחמתו על מה שהוא מגדיר כ"חופש הביטוי" בארה"ב.

חברת־האם של פרלר, Parlement Technologies, הודיעה אתמול (ב') כי נכנסה להסכם עקרוני עם ווסט, שכיום שמו הרשמי הוא "יה" (Ye), לרכוש את הפלטפורמה. התנאים הפיננסיים של העסקה, שצפויה להיות מושלמת בהמשך השנה, לא נחשפו.

"בעולם בו דעות שמרניות נחשבות לשנויות במחלוקת, אנחנו צריכים לוודא שיש לנו הזכות לבטא עצמנו בקלות", צוטט ווסט בהודעה לעיתונות שנמסרה על־ידי Parlement Technologies.

ההסכם לרכישת פרלר הוא האחרון בסדרת צעדים על־ידי אנשים בעלי נטיות ימניות לבניית יקום תקשורתי אלטרנטיבי לתומכי חופש הביטוי. אילון מאסק, האיש העשיר ביותר בעולם, מנהל פינג־פונג עם טוויטר לגבי רכישתה, בין היתר כדי להקל מעט בדרישות סינון התוכן ברשת. ביוני הודיע מאסק לעובדי טוויטר כי צריך להתיר לצייצנים לומר גם דברים שערורייתיים על גבי הפלטפורמה, כל עוד הם נמצאים במסגרת החוק.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שנחסם לצמיתות מטוויטר לאחר הפרעות בגבעת הקפיטול, השיק בפברואר רשת חברתית משלו בשם "Truth Social". במאי, פלטפורמת הסרטונים Rumble הודיעה כי היא מצפה להשקעה מצד קבוצת משקיעי הון סיכון בעלי דעות שמרניות, כולל פיטר תיל ומחבר הספר "Hillbilly Elegy", ג'יי די וואנס. 

"אלטרנטיבה לטוויטר" 

פרלר, שהושקה ב־2018, משכה מיליוני משתמשים על־ידי מיצוב עצמה כ"אלטרנטיבה לטוויטר שיש בה חופש ביטוי". כמה מהמשתמשים הבולטים בה נחסמו מרשתות חברתיות גדולות אחרות, כולל אלכס ג'ונס, מנחה תוכניות האירוח הימני קיצוני ותומך בתאוריות קונספירציה, וכן תומכים של הפראוד בויז, ארגון ניאו־נאצי.

ג'ורג' פארמר, מנכ"ל Parlement Technologies, מסר כי הרכישה "תשנה את האופן בו העולם חושב על חופש הביטוי". הרכישה מתרחשת בזמן שווסט נמצא בליבן של שערוריות סביב התבטאויות שלו בציבור וברשתות החברתיות.

בראיון, פארמר אמר כי דיוניו עם ווסט לגבי עסקה על פרלר החלו באופן אגבי, כשאשתו של פארמר, קנדס אוונס, סופרת ופובליציסטית שמרנית מוכרת, נכחה באחת מתצוגות האופנה של ווסט בפריז. גם ווסט וגם אוונס לבשו חולצות עם הכיתוב "White Lives Matter" באירוע. המשפט - היפוך של שמה של תנועת "Black Lives Matter", תנועה המבקשת בין היתר לצמצם את שימוש המשטרה בכוח ולהעביר מימון מהמשטרה לשירותים אחרים - נשמע לעתים קרובות בפיהן של קבוצות עליונות לבנה, על־פי הליגה נגד השמצה, ארגון העוקב אחר ביטויים ופעולות אנטישמיות בארה"ב. לאוונס הייתה שיחה עם ווסט לגבי הרשתות החברתיות, והרעיון של רכישת פרלר על־ידי ווסט צמח מתוך שיחה זו, אמר פארמר.

בנוסף, ווסט מתח ביקורת על חברות הרשתות החברתיות הגדולות מעמק הסיליקון. מוקדם יותר החודש, טוויטר נעלה את החשבון של ווסט לאחר שהעלה ציוץ אנטישמי.

גם חשבון האינסטגרם של ווסט ננעל בעקבות פוסט שהפר את מדיניות החברה, על־פי דובר של חברת־האם של אינסטגרם פלטפורמות מטא. גם לטוויטר וגם למטא יש מדיוניות האוסרות על פוסטים הכוללים שפה בוטה, ומגבלות אחרות.

רכישת פרלר "הייתה פתרון מאוד אטרקטיבי לעניין הזה שצנזרו את ווסט", אמר פארמר.  

לאחרונה החסויות התאגידיות של ווסט היו נתונות לביקורת. אדידס הודיעה כי החליטה לבחון את השותפות שלה עם ווסט, והטילה בספק את ההסדר שהביא את קולקציית נעלי ייזי הפופולרית לעולם.

בחודש שעבר, גאפ הודיעה כי היא מצמצמת את השותפות שלה עם ווסט, ואמרה כי הוא והחברה "לא מתואמים" לגבי האופן בו הם עובדים יחד, כך נכתב במזכר שנצפה על־ידי ה"וול סטריט ג'ורנל". 

רשת חברתית במחלוקת

לגבי פרלר, הפלטפורמה ניצבה מול ביקורת ב־2021 בגלל שהייתה המרכז בו נאספו האנשים לכאורה ארגנו את הניסיון לחדור ב־6 בינואר לגבעת הקפיטול בוושינגטון והשתתפו בפרעות.

אחרי האירועים, אפל וחברת־האם של גוגל אלפאבית הסירו את פרלר מחנויות האפליקציות, ואמזון הפסיקה לספק לפרלר שירותי הוסטינג, מה שגרם לסגירת הרשת לגמרי במשך כמה שבועות. חברת הטכנולוגיה הגדולות מסרו אז כי פרלר הפרה את הכללים שלהן, בגלל שאין לה מערכת סינון תוכן מספקת.

פרלר תבעה את אמזון בבית משפט פדרלי בסיאטל, וטענה כי חברת שירותי הענן של אמזון (AWS) העיפה את פרלר משרתי הענן שלה מסיבות פוליטיות ואנטי־תחרותיות. באמזון טענו כי פרלר הושעתה בגלל שלא הסירה תוכן אלים המפר את תנאי השירות של AWS. המשפט עדיין מתנהל.

פרלר חזרה לפעילות על־ידי הירשמות לחברת שירותי ענן אחרת. היא הוחזרה לחנות האפליקציות של אפל במאי 2021, לאחר שהסכימה להוסיף טכנולוגיה המגלה תוכן אלים או הסתות לאלימות. הרשת חזרה לחנות של גוגל בחודש שעבר, לאחר שהסכימה לשנות חלק ממדיניות סינון התוכן והאכיפה שלה.

נכון ל־16 באוקטובר, היו בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל 8.5 מיליון הורדות של פרלר מאז השקתה, ו־6.2 מיליון מתוכן היו בארה"ב, על־פי חברת הנתונים data.ai.

במחצית הראשונה של השנה, היו לפרלר כ־983 אלף משתמשים פעילים בחודש, ירידה מ־6 מיליון במחצית הראשונה של 2021, על־פי נתוני החברה. 

"ניסיון להשיג תשומת־לב תקשורתית" 

מחקר שנעשה מוקדם יותר החודש מצא כי פחות מאחד מכל 10 אמריקאים מסתכלים על אתרי רשתות חברתיות חלופיים כמקור לחדשות. במסגרת המחקר של מכון פיו, מכון מחקר לא מפלגתי מוושינגטון, נערך סקר בקרב מבוגרים אמריקאים שכלל בדיקה של שימוש ברשתות Bitchute, Gab, Gettr, פרלר, ראמבל, טלגרם ו־Truth Social.

כ־6% מהאמריקאים מקבלים חדשות מלפחות אחד משבעה האתרים שהוזכרו, ואף אתר בודד אינו משמש יותר מ־2% האמריקאים המבוגרים כמקור לחדשות, כך נכתב במחקר. פרלר הוא המוכר מבין שבעה האתרים ששמם הוזכר בסקר, ו־38% מהמבוגרים אמרו כי הם מכירים אותו.

בעוד שרבים מהמשתמשים מציינים את חופש הביטוי כסיבה שהם פונים לרשתות כמו פרלר, ד"ר שנון מקגרגור, עוזרת מחקר מאוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אל היל שחקרה רשתות חברתיות, אמרה כי ווסט ודמויות ציבוריות אחרות רוכשים את הרשתות החברתיות מסיבות שונות.

"אני חושבת שכל שלושה המקרים האלה - אלון וטוויטר, טראמפ ו־Truth Social וקנייה עם פרלר - עוסקים באופן בסיסי בניסיון להשיג תשומת־לב תקשורתית לעצמם וזה שיהיה להם מכשיר לעשות זאת", אמרה.

החברה Parlement מנאשוויל, טנסי, תמשיך לספק לפרלר שירותי הוסטינג ושירותים אחרים. לאחרונה סיימה החברה גיוס הון בגובה 16 מיליון דולר והביאה את הסכום הכולל שגייסה ל־56 מיליון דולר. כמו כן, Parlement רכשה לאחרונה את Dynascale, ספקית שירותי ענן שיש לה כ־4,645 מ"ר בשטחי דאטה סנטר בארה"ב.

פארמר מסר כי העסקה "ממשיכה לקדם את היעד של Parlement להפוך לצנרת של האינטרנט".

ג'ינג'ר אדמס אוטיס השתתפה בהכנת הכתבה.