נראית כמו טוויטר ולא מתנצלת: הרשת החברתית של טראמפ מובילה ברשימת האפליקציות החינמיות באפסטור

אחרי שנחסם בכל הרשתות החברתיות בשנה שעברה, נשיא ארה"ב לשעבר הבטיח שיקדם זירה בעצמו • השבוע הוא חשף את אפליקציית Truth Social למשתמשי אפל, ומאז היא בראש רשימת האפליקציות החינמיות • העיצוב דומה לטוויטר, רשימת ההמתנה בשמיים, ויש גם תקלות • איך עברו הימים הראשונים של הרשת החברתית מבית טראמפ?

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

כשנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, הבין שלא הזמינו אותו למסיבה - הוא החליט ליצור אחת משלו. הרשת החברתית של טראמפ, "Truth Social", מעודדת "שיחה גלובלית פתוחה, חופשית וכנה בלי אפליה על בסיס אידאולוגיה פוליטית". האפליקציה הפכה זמינה בחנות האפליקציות של אפל ורק בארה"ב, ועל-פי נתוני Apptopia, האפליקציה הורדה 170 אלף פעמים ביום הראשון. באופן טבעי, האפליקציה לא זמינה עדיין בישראל.

הרעיון הוא למשוך את המשתמשים שמרגישים מדוכאים מהזירות האחרות, לאפשר להם לפרסם את דעותיהם כפי שהם רוצים, בטענה כי בשאר המקומות לא נותנים להם להביע את דעותיהם, ולאפשר את מגוון הדעות השונות.

למעשה, מהרגע שהפכה להיות זמינה ביום שלישי, האפליקציה עלתה לראש רשימת האפליקציות החינמיות באפל ועדיין מחזיקה בדירוג הגבוה ביותר בחנות האפליקציות. כעת היא עובדת על להפוך את האפליקציה לזמינה במדינות נוספות.

משתמשים רבים התבקשו להצטרף לרשימת המתנה לאחר שנרשמו, כדי להצליח להתמודד עם העומסים. מי שנכנס לרשימת ההמתנה, קיבל הודעה: "תודה שהצטרפת! עקב ביקוש מסיבי, הכנסנו אותך לרשימת ההמתנה שלנו. אנחנו אוהבים אותך, ואתה לא סתם עוד מספר עבורנו. אבל מספרך ברשימת ההמתנה נמצא למטה". לפי דיווחים שונים, יש ברשימה הזו מאות אלפים. משתמשים אחרים סיפרו על תקלות בניסיון ליצור חשבונות, אבל זה משהו נפוץ באפליקציות בראשית דרכן.

דווין נונס, מנכ"ל קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ (TMTG), אמר כי הם מתכננים להיות פעילים באופן מלא עד סוף מרץ, לפחות בתוך ארה"ב. 

אפליקציית הרשת החברתית של דונלד טראמפ, Truth Social / צילום: Reuters, TJ Roth/Sipa USA
 אפליקציית הרשת החברתית של דונלד טראמפ, Truth Social / צילום: Reuters, TJ Roth/Sipa USA

לא ציוץ מחדש, "truth" מחדש

אחד הדברים שמשתקפים כשמסתכלים על האפליקציה החדשה, זה העיצוב שנראה מאוד דומה לטוויטר. הפוסטים השונים ייקראו "truths" ולאחר פרסומם, לא יהיה אפשר לערוך אותם.

אין ספק כי ההשראה לקוחה מטוויטר. אפשר לאהוב, להגיב ולפרסם מחדש, בעיצוב כמעט דומה. הפרופילים נראים בדיוק אותו דבר, כשתהיה אפשרות לשלוח הודעות ישירות, להירשם לקבל התראות על תוכן חדשותי וכמובן מדיניות אימות משתמשים (וי כחול). נראה שהם אפילו לא מנסים להסתיר את זה.

ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי מהמרכז הבינתחומי, מסבירה כי "בפסיכולוגיה ישנו 'מודל מנטלי'. המשתמשים השונים לא צריכים ללמוד מחדש מודל, והם גם לא אוהבים ללמוד מחדש. ברגע שאתה מאפשר למישהו לפעול על אוטומט כשהוא מכיר את כללי המשחק של טוויטר, יהיה הרבה יותר קל לך להשתרש ולהטמיע את מה שאתה רוצה לעשות, ואין ספק שזה משחק לטובתם".

ד''ר לירז מרגלית / צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי
 ד''ר לירז מרגלית / צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי

היא לא תצליח לא כי היא חדשה, אלא בגלל טראמפ

ד"ר מרגלית חושבת שהרשת החברתית הזו הולכת להצליח ובגדול: "יש אנשים רבים שרגישים שהם מוקצים וששמים אותם בשוליים בגלל דעותיהם. מתוך התפיסה הזו שלא נותנים להם מקום להשמיע את קולם, רשת חברתית אלטרנטיבית כזו יכולה לתפוס במיוחד, ולכן אני חושבת שזה הולך להצליח מאוד".

היא מסבירה כי טראמפ עלה לשלטון כשהוא מייצג תרבות שמתנגדת לפוליטיקלי קורקט ולא מפחד להשמיע דעות שיכולות להיתפס כבעייתיות. "הסיבה שהרשת החברתית הזו תצליח בין מאפשרויות אחרות שקיימות בשוק היא בגלל טראמפ. הרשת החברתית לא תצליח כי רשת חברתית, אלא כי זה טראמפ, וזה מה שהוא מייצג. הוא לא מסנן את עצמו ולא מפלטר את עצמו. ההקצנה והאלימות המילולית שלו זו ההגדרה מבחינתו לחופש ביטוי.

"מנקודת מבט פסיכולוגית, אנשים מונעים מאגרסיות שהם כל היום פועלים לא לעורר אותן. יש פה רשת שמאפשרת להתבטא איך שרוצים. זה מהר מאוד יגלוש לאלימות שאנשים אוהבים. היא מעוררת רגש, היא מעוררת אצלנו גירוי. השילוב הזה, כל מה שטראמפ מייצג ואלטרנטיבה כרשת חברתית, זה בהחלט מתכון מנצח", היא אומרת.

טראמפ בונה את עצמו מחדש

ההשקה השבוע מגיעה לאחר שטראמפ נחסם מהרשתות החברתיות האחרות בינואר 2021. טראמפ הואשם בכך ששלהב את הרוחות ועודד את המפגינים שעלו לקפיטול וחוללו את המהומות. כבר אז הוא הבטיח כי יציב אלטרנטיבה לרשתות החברתיות הקיימות כיום.

ד"ר מרגלית מצביעה על כך שזה נראה מהלך שמאפשר לטראמפ למצוא זירה שהוא יכול להתבטא בה, אבל זה הרבה יותר עמוק. "טראמפ איבד אז את ערוץ התקשורת הישיר שלו. ברגע שהוא עושה את המהלך של רשת חברתית חדשה, הוא מאפשר לעצמו לצמוח מחדש, כך הוא בונה את עצמו מחדש. הוא יוצר את הערוץ המחודש עם העוקבים שלו בצורה הזו כדי להתכונן לתוכניות העתידיות ששלו", היא חותמת.

אחת הרשתות החברתיות שהיו בעין הסערה זו פרלר - רשת חברתית שהוקמה בשנת 2018 והיוותה מענה למשתמשים שמרנים שצונזרו ונחסמו ברשתות החברתיות האחרות. פרלר חרטה על דגלה חופש ביטוי רחב יותר, ושמרנים רבים עברו להשתמש בה. אחרי המהומות בקפיטול בינואר 2021, גוגל ואפל החליטו להסיר את האפליקציה של הרשת החברתית, בטענה כי פרלר לא הסירה תכנים המקדמים אלימות ואת אירועי הקפיטול. אין טבעי מזה שבאירוע הראשון שיתאפשר, יצפו מהן להגיב על מה שיכול לקרות בזירה החדשה הזו. 

המיזוג עם Digital World Acquisition Corp

החברה של טראמפ, TMTG, מתכננת מיזוג עם חברת ה-SPAC, Digital World Acquisition Corp בשווי שוק של יותר מ-3 מיליארד דולר. TMTG תקבל 293 מיליון דולר במזומן מ-DWAC - וזו בהנחה שאף בעל מניות לא יפדה את המניות שלו.

בדצמבר האחרון שתי החברות הודיעו כי חתמו על הסכמו לגיוס כמיליארד דולר ממשקיעים שונים, אבל הכספים האלה יהיו זמינים רק כשייסגר המיזוג. למעשה, העסקה תיחתם בסך של 1.25 מיליארד דולר.

רגולטורים פיננסיים בוול סטריט הודיעו כי יחקרו את העסקה הזו. רשות ניירות הערך בארה"ב (SEC) והרשות הרגולטורית של התעשייה הפיננסית (FINRA) בודקות את הרכישה הזו - כך עולה מתוך מסמכים שהוגשו על-ידי Digital World Acquisition Corp. שתי הרשויות ביקשו לקבל מסמכים הנוגעים לתקשורת בין החברות.

על-פי דיווחים, הסנאטורית האמריקאית אליזבת וורן ביקשה מה-SEC לחקור את המיזוג האפשרי בשל הפרות אפשרויות של החוק - בין היתר סביב המועד בו החלו המגעים בין החברות.