חברת השקעות למארק צוקרברג: תפטר עובדים ותקצץ עלויות

במכתב פתוח של Altimeter Capital נכתב כי נחוצה פעולה דרסטית של חברת הרשת החברתית כדי "להחזיר לעצמה את המוג'ו שלה" • עוד הומלץ כי מטא תקטין את השקעתה במטאוורס: "אנשים מבולבלים לגבי מה זה בכלל"

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Nick Wass
מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Nick Wass

חברת ההשקעות  Altimeter Capital כתבה אתמול (ב') במכתב פתוח למנכ"ל מטא מארק צוקרברג כי חברת פלטפורמות מטא צריכה לפטר עובדים ולצמצם את השאיפות שלה למטאוורס - איתות לאי־שביעות־רצון גובר אצל בעלי המניות.

מנכ"ל Altimeter Capital, בראד גרסטנר, כתב כי צוקרברג צריך לנקוט צעדים דרסטיים על־מנת לייעל את פעילות מטא ולהתייחס לירידה התלולה במחיר המניה.

שיא עונת הדוחות בוול סטריט: מה צפוי בתוצאות של ענקיות הטכנולוגיה?
שנה למהפך הגדול בפייסבוק: המניה התרסקה, אבל צוקרברג לא מוותר על המטאוורס 
צוקרברג "קיווה שהכלכלה תתייצב": מטא תקפיא גיוסים ותקצץ תקציבים 
עשור להנפקת פייסבוק: השם התחלף, המנכ"ל והבעיות הישנות נשארו 

"כמו חברות רבות אחרות בעולם של ריבית אפס, מטא גלשה לארץ ההגזמות - יותר מדי אנשים, יותר מדי רעיונות, מעט מדי תחושה של דחיפות", כתב במכתב גרסטנר. "מטא צריכה להחזיר לעצמה את המוג'ו שלה".

מניות מטא  (פייסבוק) ירדו ביותר מ־50% ב־18 החודשים האחרונים ו"גילחו" משווי השוק של החברה יותר מ־600 מיליארד דולר. מטא תדווח השבוע על רווחיה הרבעוניים לאחר תחילת המסחר ביום רביעי.

בחברה סירבו להגיב על המכתב. גם ב־Altimeter לא הגיבו מיד לבקשת תגובה.

"להתמקד ולהיכנס לכושר"

Altimeter מנהלת כ־18 מיליארד דולר בנכסים, והיו בבעלותה כ־2.5 מיליון מניות של מטא בסוף הרבעון השני, על־פי FactSet. ההחזקה הזו, המוערכת בכ־320 מיליון דולר, לא מדורגת בין 15 בעלי המניות המוסדיים הגדולים ביותר במטא.

גרסטנר אמר כי החברה שלו, המבוססת בבוסטון ויש לה משרדים במנלו פארק, קליפורניה, היא בעלת מניות במטא (לפני כן פייסבוק) מזה זמן רב, אבל כעת הוא מאמין שיש צורך "להתמקד ולהיכנס לכושר".

גרדטנר כתב כי מטא צריכה להוריד את ההוצאות על עובדים ב־20%, ובכך חזר על רעיונות של אחרים שטענו לאחרונה כי חברות הטכנולוגיה התנפחו, וכי יש להן יותר מדי עובדים לאחר שנים של התרחבות.

"זה סוד לא שמור בעמק הסיליקון שחברות החל מגוגל ועד מטא, טוויטר ואובר יכולות להגיע לאותה רמת הכנסה עם הרבה פחות אנשים", אמר.

במטא דיווחו על 83,553 עובדים נכון לסוף הרבעון השני, עלייה של 32% מהשנה הקודמת.

כמו חברות טכנולוגיה רבות, מטא נמצאת במוד קיצוץ הוצאות כבר חודשים, בזמן שהיא מתמודדת עם האטה בצמיחה ועם גדילה של התחרות. 

להקטין את ההשקעה במטאוורס

גרסטנר גם המליץ עח החברה תקטין את השקעתה במטאוורס, שצוקרברג הכריז עליו כעתיד החברה ואמר כי הנושא יצריך יותר מ־10 מיליארד דולר בהשקעות כל שנה. גרסטנר המליץ כי החברה תגביל את ההשקעה הזו ל־5 מיליארד דולר בשנה, ואמר כי המחויבות של מטא היא "עצומה ומפחידה אפילו בסטנדרטים של עמק הסיליקון".

למרות ההשקעה המשמעותית עד כה, מטא מפגרת בהשגת יעדיה למטאוורס, שהוא חוויה מקוונת שבה משתמשים יכולים לעבוד, לעשות קניות ולשחק. מוצר המטאוורס המוביל לצרכנים, הנקרא Horizon Worlds, מגיע לפחות מ־200 אלף משתמשים פעילים בחודש, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מוקדם יותר החודש.

"אנשים מבולבלים לגבי מה זו בכלל המשמעות של המטאוורס", כתב גרסטנר. הוא סיים המכתב באמירה שהוא לא מציב דרישות למטא וממשיך להאמין בעתידה של החברה.