עשור להנפקת פייסבוק: השם התחלף, המנכ"ל והבעיות הישנות נשארו

בימים האחרונים מניות הטק הגדולות במגמת ירידה, זאת לאחר שחברת סנאפ הזהירה כי לא תצליח לעמוד בתחזיות ההכנסות והרווח בגלל המצב הכלכלי • מטא, פייסבוק לשעבר, חטפה בחודשים האחרונים ירידות קשות שנובעות מחוסר אמון של המשקיעים, מצב דומה לימי ההנפקה שלה לפני עשור

מארק צוקרברג מציג את המטא־וורס / צילום: Associated Press, Eric Risberg
מארק צוקרברג מציג את המטא־וורס / צילום: Associated Press, Eric Risberg

אם יש חברה שיכולה לגרום לרוחות להתלהט במהירות - זו חברת מטא, פייסבוק לשעבר. הביקורת הציבורית שהחברה חוטפת ברחבי העולם גורמת לאנשים להרגיש מחויבים הרבה יותר: האם הרשתות החברתיות של החברה באמת משפיעות לרעה על בנות נוער, עד כמה הרשת החברתית מעורבת פוליטית בתחומים שונים ועוד שאלות חשובות. הרשת החברתית חגגה החודש עשור להנפקה בנאסד"ק, ואפשר להגיד שאמנם יש שם חדש, אבל המנכ"ל הוא אותו המנכ"ל והבעיות נשארו דומות.

כמה הרוויח עד היום מי שהשקיע אלף דולר בהנפקת פייסבוק?

ב-18 במאי 2012, לפני עשור, פייסבוק הצהירה בתשקיף לנאסד"ק לפני ההנפקה שהייתה שהיא מעוניינת להזרים כסף ולהשקיע בחטיבת המובייל - כי להערכתה השימוש בסמארטפונים יראה אחרת ממה שהיה נהוג אז. צריך להזכיר כי פייסבוק לא יצרה שום הכנסה משמעותית אז. במבט לאחור אפשר כבר להגיד, ההנפקה הזו הייתה הגדולה ביותר עבור חברת טכנולוגיה אמריקאית - ההנפקה הייתה על 421,233,615 מניות לפי 38 דולר למניה, מה שאומר ששווי השוק של פייסבוק היה מעל ל-100 מיליארד דולר, וזה הפך אותה לאחת מחברות הטכנולוגיה עם השווי הגבוה ביותר בעולם. שנתיים לאחר מכן Alibaba שברה את השיא שלה, עם שווי שוק של 231 מיליארד דולר.

פייסבוק גייסה בהנפקה 16 מיליארד דולר, ההנפקה השלישית בגודלה בארה"ב אז, אחרי ויזה ב-2008 וג'נרל מוטורס ב-2010. כבר בהנפקה הרשת החברתית הייתה מותג חזק במיוחד, היו לה מעל ל-500 מיליון משתמשים יומיים פעילים והיו לה מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות. מורגן סטנלי הוביל את ההנפקה של פייסבוק, החברה העלתה את טווח המחירים לקראת ההנפקה, מה שהוביל בסוף לתביעה נגד פייסבוק ומורגן סטנלי על מניעת מידע מהותי.

זה היה נראה חלומי, אך תוך שלושה חודשים המניה איבדה כמחצית מערכה - כי המשקיעים נזהרו, לא היה מודל עסקי מוכח לפרסומות על המכשירים האישיים ולא היו בטוחים ששווה להשקיע בתחום שכזה. מניות פייסבוק לא התאוששו למחיר ההנפקה של 38 דולר עד אוגוסט 2013, יותר מ-14 חודשים לאחר שהונפקה לראשונה. אבל על המכשול הזה, פייסבוק הצליחה לגבור וגדלה בהכנסות שלה פי 25 ממה שדווח ב-2012, כשעד שנת 2018, מעל ל-90% מההכנסות המודעות הגיעו מהנייד.

מאז שהכריזו על המטא-וורס, המנייה רק צונחת

ובדומה לאז, גם עכשיו - המשקיעים מסתכלים על החברה באתה צורה: מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא, החליט שוב ללכת למחוזות שהציבור עדיין לא רואה קרוב, והפעם החברה הודיעה שתשקיע כ-10 מיליארד דולר במהלך השנה הבאה בפיתוח טכנולוגיות לבניית המטא-וורס, העולמות הווירטואליים, אליהם ניכנס בעזרת משקפי מציאות מדומה. בדומה להשקעה במובייל, גם כאן עדיין אין מודל עסקי מוכח וקיים, ואין באמת וודאות שצוקרברג ומטא יצליחו לממש את החזון שלהם. אנליסטים ברחבי העולם מסתכלים על ההזדמנות הזו בתור זהב טהור או המפלה הגדולה ביותר.

כיום, מטא מחזיקה בשווי שוק של 523 מיליארד דולר, ובשיא השווי שלה לפני כמה חודשים אף חצתה את רף טריליון הדולר.

אפשר להעריך כי ביצועי המנייה בתקופה האחרונה היו כה חלשים בגלל העתיד הלא-וודאי של המטא-וורס. ברבעון הראשון דיווחה מטא על הפסדים של כמעט 3 מיליארד דולר, לצד 700 מיליון הכנסות בעיקר ממשקפי המציאות המדומה שלה. מניית החברה ירדה ב-47% מאז שהגיעה לשיא בספטמבר, הביצועים הגרועים ביותר מבין שש חברות הטכנולוגיה האמריקאיות בעלות הערך הרב ביותר בתקופה הזו. חוץ מהמטא-וורס, ברבעון הרביעי פייסבוק דיווחה בפעם הראשונה על ירידה במשתמשים, מה שגרם למשקיעים עוד יותר לדאוג.

רן פרדס, מנהל מסחר מניות חו"ל ב-IBI בית השקעות, מסביר כי הירידה הגדולה מצביעה על כך שפעילות הליבה של פייסבוק לא צומחת, ואז הגיע צפי ההשקעה הגדולה במטא-וורס, וברור שזה ישחוק את שורת הרווח של החברה. כעת אפשר לראות כי פייסבוק אומרת שהיא לא עוזבת את זה לגמרי, אבל בדוחות האחרונים היא אמרה שרוב ההשקעה שלה תהיה בפעילות הליבה שלה, פייסבוק, אינטסגרם ו-וואטסאפ. "בדוחות האחרונים השוק ציפה לתחזיות ולתוצאות הרבה יותר גרועות, וזה לא קרה", הסביר פרדס.

לא רק חוסר וודאות, החברה רשמה בשנים האחרונות כמה אירועים שקשה למחוק מהתיעוד: ראשית, פרשת קיימברידג' אנליטיקה שמאירה לרעה את החברה: מידע על 87 מיליון משתמשי פייסבוק הגיע לידי חברת הייעוץ במטרה להשפיע על הבחירות בארה"ב. בימים האחרונים דווח כי התובע הכללי של וושינגטון די סי, קארל רסין, תובע גם את מארק צוקרברג בגין הפרה של חוק הגנת הצרכן.

הדלפת המסמכים הפנימיים ושינוי הפרטיות של אפל גם פגעו בפייסבוק

לצד כל אלו, החברה חטפה פגיעה קשה במוניטין שלה לאחר שעובדת לשעבר, פרנסיס האוגן, הדליפה מסמכים פנימיים שמראים שפייסבוק מודעת לנזק שהמוצרים שלה גורמים למשתמשים, בדגש על בני נוער, ואיך היא לא עשתה שום דבר כדי לטפל בזה. בעקבות העדויות שלה וההדלפה שלה לרשות ניירות הערך האמריקאית, מטא נכנסה לסחרור של שימועים וחקירות שנועדו לבחון את הטענות העולות מהמסמכים. רגולטורים ברחבי העולם התעוררו, אולי מאוחר מדי, כדי להסתכל על מה החברה עושה ועד כמה הכוח שלה בשוק חזק מדי.

אירוע נוסף שהחברה הייתה רוצה שיתנהל אחרת, זה שינוי במדיניות הפרטיות של אפל שפגעו ביכולות הטרגוט של פייסבוק. לפני כשנה, אפל הכניסה לתוקף את הפיצ'ר החדש App Tracking Transparency - בעלי מכשירי אייפון יקבלו הודעה קופצת שאומרת שהאפליקציה שהם משתמשים בה מעוניינת לנטר את המידע שלהם ולהשתמש בנתונים לשימושים שונים. פייסבוק נלחמה בשינוי הזה תודעתית, אך חטפה פגיעה קשה - הפסדים של 10 מיליארד דולר כתוצאה מהשינוי. עם זאת, פייסבוק היא עדיין מספר 2 בפרסום דיגיטלי בארה"ב, לפי ההערכות היא צפויה להתרחב עוד יותר.

האם זה הסוף של מטא?

האירועים האלו הובילו לפגיעה קשה לבעלי המניות של מטא בחודש פברואר האחרון. המניה צנחה ב-26% בעקבות תחזית הכנסות חלשה והפגיעה משינויי הפרטיות של אפל. כעת, מטא עומדת בפניי איומים נוספים כמו אינפלציה, המלחמה באוקראינה וגם המתחרה שגונבת לה משתמשים ומאיימת לשנות את חוקי הרשתות החברתיות - הרשת החברתית הצעירה טיקטוק.

אנליסטים ברחבי העולם דנים לגבי מניית מטא, האם הגיע הזמן להספיד או שהחברה תתגבר גם על זה. פרדס מציב את עצמו בצד של המספידים, אבל עושה חלוקה בין הטווח הקצר לטווח הארוך. "בטווח הקצר, מטא תצליח לפתור את בעיות המונטיזיציה שנקלעה אליהם (הניסיון ליצור כסף מפיצ'ר רילס שלה, המתחרה של טיקטוק - נ.ט). אבל בטווח הארוך, יש לפייסבוק בעיות מבניות שהם יצטרכו לפתור כדי להצליח עם המטא-וורס", מסביר.

לדבריו, ישנם שלוש דרישות שהם צריכים לפתור: הראשונה, חומרה מוצלחת. שיעורי החדירה של משקפי המציאות המדומה של החברה היו מאוד נמוכים. לכך אפשר להוסיף גם את תחושת הבחילה שהיו לאנשים כשהם השתמשו לאורך זמן במכשירים האלו. שנית, פייסבוק היא לא חברה חדשנית, והרבה דברים שהיא ניסתה לפתח בתוך הבית נכשלו - כמו Facebook Phone או Facebook HomeApp. "עיקר הנכסים ששווים אצלה כסף זה אינסטגרם ו-וואטסאפ. מה פייסבוק כן עושה מצוין? הרכישות שהיו. היא הבינה את מי צריך לרכוש וככה לרתום את הכוח שלהן אצלה. אבל הרגולטור לא יאפשר לה עוד רכישות, כי לפייסבוק חסר את האמון הרגולטורי הזה", פירט פרדס.

שלישית, זה אמון. "לכאורה, אם באמת המטא-וורס יתפתח ואנחנו נבלה יותר זמן במערכת הזו, אנחנו צריכים להעביר לשם אפיקי חיים משמעותיים וזה אומר שמי שישלוט על זה יהיה לו כוח עצום בידיים. לפייסבוק אין את האמון הזה בציבור, היא הוכיחה פעם אחר פעם שהיא מזלזלת בפרטיות האזרחים ומנצלת לרעה את המידע למטרות רווח", אמר פרדס.

סנאפ דרדרה את השוק למטה, גם מטא נפגעה

בימים האחרונים, חברת סנאפ , בבעלותה המדיה החברתית סנאפצ'אט, הזהירה שבגלל המצב הנוכחי בכלכלה (המושפע מאינפלציה, המלחמה באוקראינה ועוד), היא לא תצליח לעמוד בתחזיות ההכנסות והרווח שדיווחה. המנייה שלה צנחה ב-43%, אך משכה איתה גם ענקיות טכנולוגיה אחרות - בהן גם מטא , שירדה ב-8%. כמובן שזה מביע את דעותיהם של המשקיעים שמרימים גבה על המצב של שאר החברות.

צריך להזכיר כי המטא-וורס זה רעיון שלא היה כמו פעם. "בחסות הקורונה והעובדה שהיינו בבתים, פעם חלמנו יותר. לפני כשנה, השוק היה מוכן לשלם על חלומות ועל אפיקי צמיחה. כיום, השוק הוא לא כזה. הפערים האלו מאוד משמעותיים. והחלום של המטא-וורס שווה הרבה פחות כסף ממה שהיה שווה לפני שנה, ואנחנו רואים את זה בעוד חברות חוץ ממטא", חתם פרדס.

אמנם פייסבוק כבר לא, אלא מטא - ומארק צוקרברג עדיין המנכ"ל בעודו בן 38, ויד ימינו שריל סנדברג עדיין איתו בחברה. המנכ"ל עדיין בראש, המשקיעים מרימים גבה עדיין על החזון ועל המהלכים של צוקרברג וחבריו. החברה כבר בדרך למחוזות חדשים כמו המטא-וורס עם הזדמנויות שנראות דמיוניות כרגע, והאנליסטים ברחבי העולם דנים על עתידה של החברה, והאם האתגר הנוכחי שלה יפיל אותה או שלא.