מטא (META) | פרשנות

מהתחרות מול טיקטוק ועד ההשקעה חסרת הרווח במטא-וורס: משבר הזהות של פייסבוק

ברחבי העולם מנסים להגביל את כוחה את מטא ואת האפליקציות שברשותה • ענקית הטכנולוגיה אפל ביצעה החלטה שהשפיעה רבות על ההצלחה בפרסום לפייסבוק • ההשקעה במטא-וורס שלא מניבה רווחים • מטא התרסקה במסחר המאוחר ומתמודדת עם תהליך ארוך של שינוי כיוון • מה עובר על ענקית הטכנולוגיה הגדולה?

מארק צוקרברג, מנכ''ל פייסבוק וחברת מטא / צילום: צילום מסך
מארק צוקרברג, מנכ''ל פייסבוק וחברת מטא / צילום: צילום מסך

הדוחות הכספיים של מטא, החברה שאתם מכירים כפייסבוק, שמסכמים את הרבעון הרביעי של 2021 ואת השנה האחרונה, לצד תחזיות לרבעון הראשון של 2022 - הציגו תמונה מתסכלת במיוחד עבור המשקיעים. ההכנסות של החברה היו קצת מעל לתחזיות ורווח למנייה היה נמוך מהתחזיות. מה גם שההכנסות מתחום הפרסום גברו על התחזיות, אבל לא משמעותית כמו שהיה אפשר אם אפל לא הייתה מגבילה עם מדיניות חדשה. מניית החברה התרסקה ב-22% במסגרת המסחר המאוחר מה שבעיקר הראה עד כמה מטא באמת בתהליך של כיוון חדש וחיפוש זהות.

לפני מספר חודשים, החברה שינתה השנה את שמה מ"פייסבוק" ל"מטא" כדי להראות את הפיבוט שלה בהשקעה במטא-וורס - בעולמות הווירטואליים המתפתחים. וזו לא הפתעה שמטא תדווח על הפסדים עצומים כאלו. המייסד והבעלים מארק צוקרברג הכין אותנו לאירוע שכזה, בשנה שעברה הוא אמר שהוא מצפה להשקיע אך אין ספק שלא תהיה הצלחה מיידית. מה גם שההפסדים צפויים רק לגדול - סמנכ"ל הכספים במטא אמר בשיחת רווחים שהוא צופה שההפסדים התפעוליים "יגדלו באופן משמעותי בשנת 2022". אין ספק שזה לא מושך את המשקיעים לשים את הכסף שלהם.

אבל מרכיב נוסף שאפשר להצביע עליו שמוביל את מטא לעשות חישוב מסלול מחדש, זו התחרות מול טיקטוק. באופן חריג החברה מדווחת על מספר המשתמשים היומי שלא מתפתח, התמהיל מסתבך יותר. מספר המשתמשים היומיים הפעילים של פייסבוק עמד ברבעון האחרון על 1.93 מיליארד - מתחת לתחזיות ל-1.95 מיליארד. אחת המתחרות המובילות של מטא בהיבט הזה, היא טיקטוק. מכניסתה של טיקטוק לחיים, בני נוער וצעירים צורכים את ההנאה בפורמט סרטוני טיקטוק והרבה נמצאים באפליקציה המתחרה במקום בפלטפורמות "המבוגרות" של מטא. עד עכשיו פייסבוק הייתה הפלטפורמה למבוגרים, השאלה שצריך לשאול כעת אם אינסטגרם נצבעת בצבע מבוגר יותר ביחס למתחרה.

כי צריך להזכיר, מטא הבינה כשטיקטוק התחילה לצמוח שיש פה שינוי תפיסה, ולכן החליטה להציב תחרות עם כלי מתחרה בשם Reels באינסטגרם, שתכלול פורמט דומה לחלוטין עם פיצ'רים בהתאם לכך. הבעיה בכך שמדובר בכלי שלא מוקסם מבחינת המוניטיזציה, כלי שמייצר פחות כסף מאשר השירותים האחרים באינסטגרם כמו הפיד הרגיל או הסטוריז המוכרים. יכול להיות שמדובר בעניין של זמן עד שגם זה יקרה, אבל כרגע זה הסיפור. חשוב להזכיר שגם מתחרות אחרות כמו יוטיוב השיקו כלים מהמשפחה הזו, כמו Shorts , שמתפקד בדיוק באותה צורה.

הבשורה הגדולה ביותר של פייסבוק הייתה ההכנסות מהפרסום. בסוף, מטא ידעה להציג יכולות פרסום מרשימות וכל עסק שהיה רוצה להיות מוכר, היה חייב לעבור אצלה בשירות בצורה כזו או אחרת. ובגלל שינוי המדיניות של אפל שאפשר למשתמשים להיות יותר מודעים על מעקב מחוץ לאפליקציות, מטא מתמודדת עם קשיים רבים לטרגט פרסומות. משקיעים שידעו שהם מקבלים מכונה משומנת של פרסום, כרגע צומחת בצורה נמוכה יותר בגלל השינויים של אפל והפגיעה במכשירי האייפון. טרגוט המשתמשים בעלי מכשירי אנדרואיד נשאר דומה במידה רבה, אבל אין ספק שזה משפיע על זהותה של החברה.

וכמובן, אם מסתכלים על מטא, אפשר לראות שהאתגר המרכזי שלה יכול להגיע דווקא מרגולטור עקשן במיוחד. לצד הרבה מהלכים ברחבי העולם על ידי רגולטורים על הפרות פרטיות או תחרות, מטא מתמודדת עם בחינה מחודשת של ה- FTC לגבי רכישות וואטסאפ ואינסטגרם, שיכולה אולי לגרום לפירוק החברות או לסנקציות מסוימות. אז האם מנסים רק להגביל את הכוח שלה או לפצל אותו? זה חלק ממה שמשפיע על זהותה של החברה.

למרות שהסיפור של מטא הוא ייחודי ויש פה הרבה מרכיבים שלא מופיעים במקומות אחרים, כבר ראינו נפילות משמעותית וצמיחה מחודשת. רק לאחרונה מניית נטפליקס התמודדה עם תנודות שכאלו: במהלך החודש האחרון, מניית נטפליקס איבדה 30%, עם זאת בשבוע האחרון היא המנייה עלתה בכ-13%.