מטא (META) | פרשנות

שנה למהפך הגדול בפייסבוק: המניה התרסקה, אבל צוקרברג לא מוותר על המטא-וורס

באירוע ההשקעה אמש, הציגה פייסבוק את הטכנולוגיות הבאות בחזון מטא-וורס • למרות המתחרות, נפילת המנייה, וחוסר האמון של המשקיעים, צוקרברג עדיין מאמין שהמטא-וורס הוא עתיד האינטרנט

צוקרברג לא מוותר על חזון המטאוורס / צילום: מטא
צוקרברג לא מוותר על חזון המטאוורס / צילום: מטא

מדי שנה, מטא (פייסבוק לשעבר) מקיימת את אירוע ההכרזה השנתי שלה, Connect. בשנה שעברה, מארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל נעמד מול המצלמה והכריז על הפיבוט האדיר של החברה: לא עוד פייסבוק, אלא מטא; לא עוד לצפות באינטרנט, אלא לחיות בתוכו. צוקרברג הכריז איך החברה מתכוונת לקחת את הטכנולוגיה המתפתחת ולהפוך אותה למיינסטרים, עם חזון שאפתני במיוחד: עד שנת 2030, כמיליארד משתמשים יהיו בתוך המטא-וורס, העולמות הווירטואליים שיהוו היורשים של האינטרנט.

● המטאוורס משנה את עולם העבודה: 5 מקצועות שעומדים לזנק בשנים הקרובות  | WSJ
● מארק צוקרברג איבד יותר מ-70 מיליארד דולר. גם מצבה של מטא לא טוב

בתחילת אירוע ההשקה, מטא המשיכה לפתח את החזון שלה וחשפה את משקפי המציאות המדומה החדשים שלה, Quest Pro. בנוסף הציגה החברה יכולות משופרות בבינה מלאכותית בעולמות הווירטואלים ושיתופי פעולה מעניינים. צוקרברג ציין שהרבה מהטכנולוגיות שיאיצו את המטא-וורס מתחילות להתפתח. לדבריו, "יש הרבה יותר אנשים במציאות מדומה מאי פעם, יותר יוצרים שבונים עולמות, יותר מפתחים שבונים אפליקציות, יותר מותגים שמייצרים מוצרים למטא-וורס ויותר חברות שנכנסות לתוך המטא-וורס. זה סימן שהעתיד הוא לא כזה רחוק מאיתנו". עם זאת, המציאות רחוקה מהדמיון.

בשלב הראשון: גיימינג ומציאות מדומה חברתית, בשלב השני: עבודה ועסקים

צוקרברג מבקש להראות שמטא נמצאת בכיוון הנכון. לפי נתונים שמטא הציגה באירוע, קהילת המציאות המדומה מתפתחת בקצב מואץ: מכירות של משחקים ויישומים ב-Meta Quest Store, הגיעו ליותר מ-1.5 מיליארד דולר, יותר מ-33 אפליקציות כבר הגיעו לרווח נקי של יותר מ-10 מיליון דולר, ומספר היישומים שהרוויחו יותר מ-5 מיליון דולר הוכפל תוך שנה בלבד (כ-55 אפליקציות מתוך 400).

בחברה ציינו שמטא הקימה אקוסיסטם מובהק, תעשיית הגיימינג לדבריהם פורחת במציאות המדומה, המשקפיים של מטא נמכרות המון בתקופות החגים, ולפי החברה, האקוסיסטם של מטא צומח הכי מהר במציאות המדומה.

מבחינת מטא, השלב הבא יהיה תחום העבודה והעסקים. מטא מעוניינת שיזמים וחברות יראו הזדמנות עסקית משמעותית במטא-וורס. לכן, החברה השיקה באירוע שלה את Meta Quest Pro, קסדת המציאות מדומה חדשה. מדובר במשקפיים עם שני מסכי LCD ברזולוציית 1800X1920, עם 12GB זיכרון הרצה, ושטח אחסון של 256GB. המשקפיים החדשים מצוידים במעבד Snapdragon XR2 Plus של חברת קוואלקום.

בין ההכרזות שהיו סביב המשקפיים החדשים - יכולות חדשות ל-Presence Platform, שיפור משמעותי לדבריהם בבינה מלאכותית - כך שאווטארים יוכלו לחקות הבעות פנים מלאות בזמן אמת, בעזרת החיישנים הפנימיים שבקסדה החדשה.

הרעיון הוא שהמכשיר החדש, שיעלה 1,500 דולר, לא יהיה מיועד לאלו שרוצים לשחק, אלא לעסקים ולעולם העבודה. כשבמטא מבינים ששם נמצא הכסף הגדול ומנסים להתמקד בכך שחברות שונות יקנו לעובדים שלהם את המשקפיים, וכך יוכלו לעבוד בצורה טובה יותר יחד. לדוגמה, מטא השיקה מרחב חדש בשם Magic Room, שלטענתה ישפר משמעותית את שיתוף הפעולה בין צוותים היברידיים.

במטא רואים במטא-וורס את עתיד המחשוב. אז אם יש מחשב שמעלה את היעילות של העובד, ומשפר את שיתוף הפעולה שלו עם צוותים אחרים - חברות לא יוכלות להתכחש למגמה הזו, גם אם המוצר יעלה 1,500 דולרים. לטענת החברה, במונחים של חברות צומחות ומתפתחות ציוד ווירטואלי צריך להיות חלק מהתקציב הבסיסי של המחשוב, כמו רכישת כל ציוד מחשבי אחר שמיועד לשפר את הביצועים.

התעלמות מהצרות הכלכליות הקשות של החברה

צוקרברג פתח את האירוע בכך שהעתיד שבו המטא-וורס יהיה בכל בית לא רחוק, והנתונים הרבים שמטא הציגה במהלך האירוע אמורים לתת תחושה שיש כסף רב שמתגלגל בתוך המטא-וורס. אבל עדיין מדובר במוצר שנועד רק לחתך מסוים באוכלוסייה. אלו שיכולים להרשות לעצמם לרכוש משקפי מציאות מדומה ב-1,500 דולר.

בניסיון להפוך את החזון לנגיש יותר, מטא מעוניינת לשלב את המטא-וורס באפליקציות המרכזיות של החברה (פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ). באירוע, צוקרברג דיבר על שילוב קטעי וידיאו של אווטארים מהמטא-וורס ברילס באינסטגרם ובשיחות וידיאו במסנג'ר ובוואטסאפ בעזרת האווטארים במקום עם מצלמה דולקת. אבל לצערו של צוקרברג, המשקיעים כבר לא ששים להאמין לחלומות רחוקים שכאלו. בשנה האחרונה, מניית פייסבוק נחתכה בכ-60%. מבחינת שווי השוק, בחודש ספטמבר בשנה שעברה פייסבוק הגיעה לשיא השווי שלה - 1.07 טריליון דולר.

כיום שווי השוק הנוכחי של החברה עומד על 345.45 מיליארד דולר. מטא רוצים להציג את מצב המנייה כחבלי לידה, אך מומחים רבים לא מאמינים בכך, ותוהים אם זו תחילת הסוף עבור ענקית הטכנולוגיה.

שיתוף הפעולה המפתיע עם מיקרוסופט, והתחרות הקשה מול אפל

במסגרת אירוע ההשקה של פייסבוק, מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה עלה לשידור והכריז על שיתוף פעולה מפתיע עם צוקרברג: כלי הפרודוקטיביות של מיקרוסופט ישתלבו בתוך מוצרי ה-Quest של Meta ובחוויות העבודה החדשניות. לפי החברה, " Microsoft Teams, Microsoft Windows 365 והאפליקציות של Microsoft 365 יהיו זמינים ב-Meta Quest; יהיה ניתן להשתמש באינטגרציות בין Microsoft Teams לבין ה-Workrooms של מטא; האווטארים של מטא יהיו זמינים ב- Teams; וכן Microsoft Intune ו-Azure Active Directory ייתמכו על ידי Quest". בנוסף, נאדלה הודיע שגרסת הבטא של Xbox Cloud Gaming תגיע גם היא בקרוב ל-Meta Quest Store.

למעשה, במהלך הזה מיקרוסופט מציגה הבעת אמון מעניינת במיוחד במטא, למרות ההיסטוריה של החברה עם השקעה בחטיבות דומות. מיקרוסופט שעבדה רבות על ה-Microsoft HoloLens, הראתה אתמול שהיא מתגייסת לצד מטא בניסיון להגשים את החזון.

במקביל, צוקרברג לא וויתר על הזדמנות לעקוץ את היריבה אפל. בשנה וחצי האחרונות מטא התמודדה עם מאבק קשה נגד אפל ושינויי הפרטיות הקיצוניים שעשתה, שלטענת הרשת החברתית פגע אנושות בהכנסות שלה.

לדברי צוקרברג, המתחרות התמקדו בבניית התשתית והפלטפורמה כדי לכלוא את הצרכנים במערכת הפעלה מסוימת בניסיון לשלוט על המשתמשים. "בכל דור של מחשוב, היה אקוסיסטם פתוח ואקוסיסטם סגור, היו ווינדוס ומק, ואז אנדרואיד ו-iOS. אקוסיסטם סגור מתמקד בשליטה הדוקה ואינטגרציה כדי ליצור חוויות ייחודיות ולכלוא", כך אמר. צוקרברג למעשה ממשיך את הביקורת נגד אפל וגוגל בצורה שהן מנהלות את חנויות האפליקציות שלהן. אפל לא מאפשרת להתקין אפליקציות אלא בעזרת האפסטור, מה שמחייב את החברות לוותר על עמלה של עד 30% מההכנסות ומהמכירות.

אפל לא השיקה עדיין משקפיים בעצמה או אישרה שקיים פרויקט כזה בכלל, אבל הדיווחים והשמועות מצביעים שיצרנית האייפון בדרך למכשיר שכזה. ומהלך כזה מאוד מלחיץ את מטא, שכן התחרות עם אפל לא תסייע לה.

המשתמשים ברחבי העולם לא סומכים על החברה 

פייסבוק חוותה בשנה האחרונה וחצי מהלומות קשות. פרסום המסמכים הפנימיים על ידי פרנסיס האוגן, התקלה הענקית שהשביתה את שירותיה למספר שעות ובאופן כללי - חוסר אמון משמעותי בה. המשתמשים ברחבי העולם לא סומכים על החברה ורבים רואים במטא-וורס טכנולוגיה דמיונית שעדיין לא בשלה להגיע, ולכן זמנה עוד רחוק.

צוקרברג ובכירי החברה מבינים את זה, אז הם עושים הכל כדי להראות את השינוי שעברה מטא ולזכות בחזרה באהדת הציבור. צוקרברג מבין שכדי לגרום לציבור להתאהב בחזון של החברה, הוא זקוק לשותפות דרך משמעותיות, גם לחיזוק הליגטמיות של המיזם וגם כדי להוריד מעט את הנטל הכלכלי של הפיתוח. צוקרברג מבין שבשביל שהמטא-וורס יצליח הוא חייב להיות חלום משותף של תעשייה, ולא רק של בחור אחד מהרווארד.