המטאוורס משנה את עולם העבודה: 5 מקצועות שעומדים לזנק בשנים הקרובות

שמאי שיעריך את שווי הנכס שקניתם ב–NFT, מפקח שיבדוק שהבוטים הפיננסיים עומדים בדרישות הרגולטור והאקרים שיפרצו לבנק - מיוזמתו • הנכסים הדיגיטליים שלנו הולכים ומתרבים, וגם שוק העבודה צפוי להשתנות בהתאם • אבל זה לא אומר שבני האדם יצאו מהתמונה: מומחים בתעשייה משרטטים את המשרות הפיננסיות שיידרשו בעולם החדש

הכירו את המקצועות הפיננסיים של העתיד / צילום: Shutterstock
הכירו את המקצועות הפיננסיים של העתיד / צילום: Shutterstock

אמ;לק

מפרטי אמנות ועד קרקע וירטואלית - בשנים האחרונות הרכוש בעולם הופך ליותר ויותר מקוון, ויש מי שצופה שהמגמה הזו רק הולכת להתגבר. מה זה אומר על מקצועות השוק הפיננסי? האם עוד יהיה צורך ביועץ משכנתאות ושמאי מקרקעין? מומחים בתעשייה מספקים הצצה למשרות הנחשקות של העתיד

ביטקוין, אתריום, NFT, מטאוורס- עוד ועוד מושגים כלכליים חדשים נכנסים לחיינו בשנים האחרונות ומשנים את כללי המשחק. וכשהכסף והרכוש הופכים ליותר מקוונים ודיגיטליים, גם המקצועות הפיננסיים מוכרחים להדביק את הקצב. אז מה צופן שוק העבודה הפיננסי החדש? מומחים בתעשייה מספקים הצצה לכמה מהמשרות הנחשקות של העתיד.

1. האקר בשירות הבנק

בדרך כלל תפקיד המאבטחים בבנק הוא להרתיע את הרעים. אבל מה לגבי מאבטחים שנשכרו כדי לפרוץ לבנק? מוסדות פיננסיים גדולים כבר מזמן מעסיקים חברות שתפקידם לפרוץ למערכות שלהם ולהפיק דוחות על נקודות התורפה, תהליך שנקרא בדיקת חדירות, מספר שון מויר, מייסד חברת אבטחת המידע Atredis Partners, שמספקת שירותים כאלה. השינוי הגדול שמתרחש בשנים האחרונות הוא שמוסדות פיננסיים מעסיקים האקרים פנימיים כדי לבצע חדירות כאלו באופן מתמשך וכך לבחון תדיר את המערכות שלהם. "אנשים הבינו שלא מספיק לעשות בדיקה אחת בשנה. כשאתה כל הזמן כותב קוד חדש וכל הזמן מוסיף תשתיות, אתה חייב תהליך מתמשך של בדיקות כאלו", אומר מויר.

לדברי מויר, שמעסיק האקרים כאלו כבר למעלה מ-20 שנה, תמיד היה קשה למצוא אנשים מוכשרים בתחום, וכעת הביקוש למשרות האלו רק הולך וגובר. האם אנחנו זקוקים ליותר האקרים? "אני לא כל כך אוהב להשתמש דווקא במילה הזו, אבל כן", הוא אומר.

2. שמאי NFT

העובדה שהחיים שלנו נודדים למרחבים הדיגיטליים כבר בלתי ניתנת לשינוי, ואחת המשמעויות לכך היא שרובנו נתחיל לרכוש יותר ויותר נכסים וירטואליים, כך סבור קן טימסיט, מנהל רשת הבלוקצ'יין Cronos. במקביל, הוא צופה תהליך שאותו הוא מכנה "הפיננסיאליזציה של הכל" - כלומר, כל דבר בעל קניין רוחני יכול להפוך לנכס דיגיטלי ייחודי עליו ניתן לתבוע בעלות - מוזיקה, משחקים, אפילו סניקרס. רק בשנה שעברה, אספנים הוציאו מיליארדי דולרים על מסחר באמנות דיגיטלית ופרטי אספנים אחרים, שרובים נמכרו ב־NFT.

עכשיו רק נותר לשאול - איך למעשה קובעים את ערך הנכסים הווירטואליים האלה? אה, זה פשוט - מתקשרים לשמאי NFT. מוסדות פיננסיים יצטרכו להעסיק אנשי מקצוע ממגוון רחב של תחומים בתעשייה בכדי להבין איך להעריך נכון פריטי אספנות דיגיטליים. "מומחים מכל תחומי החיים יעזרו לדייק את המודלים האלה", צופה טימסיט.

3. מפקח על בוטים פיננסיים

וככל שאנשים יצברו עוד ועוד נכסים וירטואליים כמו NFT - הם גם יצטרכו סוג חדש של ייעוץ פיננסי, כך אומר ברטרנד פרז, מנכ"ל קרן Web3. הקרן, שנוסדה על ידי גאווין ווד, ממייסדי הבלוקצ'יין אתריום, עוסקת במיזמים הקשורים לביזור הרשת.

אבל היועץ הפיננסי הזה לא יהיה עוד מקצוע: את התפקיד הזה בוטים יכולים למלא באופן האידיאלי, הרבה יותר מבני אדם, מסביר פרז. זאת מכיוון שלאינטליגנציה מלאכותית יש הרבה יותר כלים לנטר נכסים וירטואליים ולהמליץ על פעולות מסחר.

אל דאגה, בני אדם לא יסולקו לגמרי מהתמונה: עדיין יהיה צורך באנשים שיציצו מעל הכתף של הבוטים ויוודאו שההמלצות שלהם טובות וישימות. במילים אחרות, הכירו את המקצוע החדש: מפקח על בוטים פיננסיים. "אתה תצטרך מישהו שישגיח מעל הכל, ויוודא שכל מה שכל מה שהבוטים מציעים לצרכנים תקין, והעסקאות עומד בדרישות הרגולציה", אומר פרז.

4. יועץ משכנתאות - שהוא באמת יועץ

צברתם הון, עברתם תהליך חיפוש מייגע והנה מצאתם בית שעונה על הציפיות, והחלטתם לרכוש את הנכס. כיום, מרגע שהחלטתם על הבית ועד הרגע של סיום תהליך הרכישה לוקח בערך חודשיים. אלא שהתפתחויות טכנולוגיות ושינויים ברגולציה עשויים לקצר את הזמן מחודשיים - ליומיים בלבד, כך צופה ג'רמי וקסמן, מנכ"ל חברת הנדל"ן Zillow Group.

המשמעות של קיצור ההליך יכולה לשנות לגמרי את התפקיד של יועצי משכנתאות. כיום, מפרט וקסמן, חלק ניכר מהזמן שלהם מוקדש לניירת: החזרי מס, תלושי שכר ודירוגי אשראי. אבל בלי כל המשימות האלה, יועצי המשכנתאות של העתיד יוכלו להתמקד בליבת המקצוע שלהם: ייעוץ. יהיה להם יותר זמן לעזור ללקוחות להתוות אסטרטגיה, לחפש הזדמנויות ולהתכונן כלכלית ליעדים ארוכי טווח. זה כבר קורה במידה מסוימת, הוא אומר, אבל זה עדין לא נפוץ מספיק כפי שראוי.

"כשהטכנולוגיה מייעלת דברים, היא בעצם מאפשרת לאנשים להתפנות למה שהם הכי טובים בו", אומר וקסמן. "כבר ראינו את המגמה הזו מבחינה מסוימת בתעשייה, ועכשיו נראה את התהליך ממשיך באופן שגם סוכנים ופקידי הלוואות יעלו לרמה של יועצים".

5. סמנכ"ל פינטק

מה קורה כשמחלקת השירותים הפיננסיים של חברה מקוונת כלשהי מקבלת חיים משל עצמה? כנראה שצריך להעסיק מנהל פינטק ראשי. כך למשל קרה בחברת Housecall Pro, פלטפורמה המסייעת לספקי שירות ביתיים כמו אינסטלטורים, חשמלאים וגננים לנהל את העסק.

בהתחלה, ליבת השירות הייתה סיוע בקביעת פגישות, יצירת הערכות מחיר, שליחת חשבוניות וקבלת תשלומים. אלא שעם הזמן החלק הפיננסי תפס נתח עצום מהפעילות השוטפת של החברה. הביקוש לשירותים פיננסיים גדל עד כדי כך, שהחברה החליטה להעסיק את איתן סנטוריה, יזם שייסד בעבר חברת הלוואות מקוונת וכתב ספר על קריסתה - על מנת שיעזור להטמיע בפלטפורמה מחלקה פיננסית.

כיום סנטוריה הוא סמנכ"ל הפינטק של החברה. המחלקה בראשותו מציעה ללקוחות מגוון מוצרים לניהול הצרכים הפיננסיים שלהם, לרבות תשלומים, העברות בנקאיות, חישובי שכר ועוד. לסנטוריה אין ספק שבקרוב נראה חברות נוספות עוברות תהליך זהה, וכך גם חברה שקמה סביב מוצרי ליבה שאינם בתחום הפיננסי - תצטרך להעסיק אנשים בתפקידים דומים לשלו. "אנחנו רק דוגמא אחת להתפתחות שהולך ונעשית יותר ויותר נפוצה", הוא אומר.