איך עלולים הפיטורים ההמוניים בטוויטר להשפיע גם על ההייטק הישראלי

אילון מאסק, האיש העשיר בתבל, קיצץ כמחצית מעובדי טוויטר ביום אחד ושינה בבת אחת את הסטנדרט המקובל לפיטורים בענף • וגם: מדוע שיא המשבר בהייטק צפוי רק באמצע שנה הבאה? • השבוע שהיה בהייטק ומדע

טוויטר ואילון מאסק. קיצץ כמחצית מעובדי טוויטר ביום אחד / צילום: Reuters, Dado Ruvic
טוויטר ואילון מאסק. קיצץ כמחצית מעובדי טוויטר ביום אחד / צילום: Reuters, Dado Ruvic

אילון מאסק, האיש העשיר בתבל, התגלה בשבוע האחרון בתור גרסה מוקצנת במיוחד של מונטגומרי ברנז, הבוס הקפיטליסט חסר הלב של תחנת הכוח הגרעינית בסדרה משפחת סימפסון. רגע אחרי שהשלים את רכישת טוויטר, מאסק מיהר לפטר את הנהלת החברה כולל המנכ"ל ולהדיח את הדירקטוריון, אך זה מסתבר היה רק מתאבן לפני המנה העיקרית שהגיעה ביום שישי האחרון וכללה פיטורי כמחצית מ-7,500 עובדי החברה, לפי הערכות.

קשה להיזכר במהלך פיטורים בחברת טכנולוגיה שנעשה בצורה כל כך ברוטלית ואכזרית כמו זה שהוביל מאסק בטוויטר. במרץ 2020, בתחילת מגפת הקורונה, ספג סטארט-אפ התיירות העסקית טריפאקשנס, שמובילים שני יזמים ישראלים החיים בארה"ב, אריאל כהן ואילן טוויג, ביקורת חריפה לאחר שמאות עובדים בחברה פוטרו בשיחות ועידה בזום. אבל זה נראה כעת כמו מהלך מתחשב והומני בהשוואה למה שהתרחש בטוויטר.

רבים מעובדי טוויטר בכלל לא קיבלו הודעה רשמית על כך שהם נמנים על המפוטרים. הם פשוט גילו זאת לאחר שננעלו מחוץ למחשבים שלהם או כשלא יכלו להיכנס עוד לתוכנות הארגונים. לפחות במקרה אחד עובד נחסם מהמערכות במהלך שיחת עבודה בווידיאו עם עמיתיו. הקולגות ראו אותו נעלם ולא שב לשיחה. חלק מהעובדים באירופה קיבלו הודעות על פיטוריהם באמצע הלילה.

הפיטורים בטוויטר חוצי חברה, אך נראה שמאסק ואנשיו, במהלך שמיסטר ברנז מהסימפסונים היה בוודאי גאה בו, פגעו במיוחד במחלקות שנועדו לעשות טוב בעולם. כך למשל צוות זכויות האדם של טוויטר, שאמור בין השאר להגן על משתמשים שנמצאים בסיכון ברחבי העולם כמו פעילים חברתיים ועיתונאים, קוצץ בשלמותו. גם צוות הנגישות, זה שהופך את הרשת החברתית לנוחה לשימוש לבעלי מוגבלויות, נחתך עמוקות.

כל זה יצר אווירת כאוס מוחלטת בחברה, שרק הוחרפה לאחר שמאסק פיטר את כל, או לפחות רוב, עובדי צוות התקשורת של טוויטר. הכאוס הזה התפשט בחברה ימים לפני בחירות האמצע בארה"ב, כאשר טוויטר זקוקה במיוחד למערכות בקרה אל מול כל מי שמנסים להפיץ דיסאינפורמציה ולהשפיע על הבחירות.

למאסק כמובן יש את ההסברים שלו למהלך האכזרי: הוא טוען שהחברה מדממת הפסד של 4 מיליון דולר כל יום לאור נטישת מפרסמים רחבה ושכל המפוטרים יזכו בשלושה חודשי שכר נוספים. בכל זאת מסתמן שבשלב הזה המרוויחים הגדולים ממה שקורה בטוויטר הם מיליארדרים כדוגמת מארק צוקרברג מפייסבוק או ג'ף בזוס מאמזון, שנראים פתאום אנושיים יחסית למאסק.

טוויטר היא אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות היחידות בעולם שאינה מחזיקה מרכז פיתוח בישראל ולכן למהלך של מאסק אין לכאורה השפעה ישירה על ההייטק הישראלי. אבל השפעות עקיפות בהחלט יכולות להיות למהלך ואלו עלולות להגיע גם לכאן.

לפני כמה חודשים, כאשר גל הפיטורים הנוכחי בהייטק הישראלי היה רק בתחילתו, הזכירו לא פעם באוזני המנכ"לים המפטרים בסטארט-אפים ישראלים את שמו של מאסק. אם היזם מספר אחת בעולם מפטר, אז כנראה שגם אנחנו צריכים, שמעתי מאותם מנכ"לים, שהתייחסו לפיטורי מאות עובדים בחברת הרכב החשמלי טסלה של מאסק ביוני השנה.

המנכ"לים הישראלים נמצאים במצב לא פשוט של חוסר ודאות בימים אלו. לרבים מהם עדיין יש בחשבון הבנק עשרות או אפילו מאות מיליוני דולרים שגייסו בתקופת השפע של השנתיים האחרונות ולכן החברות שלהן אינן נמצאות בסכנה מיידית. מאידך, המנכ"לים רואים את השמיים סביבם מתקדרים וחוששים שהם צריכים לנהוג ביתר זהירות ולקצץ בעלויות כדי להאריך את היכולת שלהם לשרוד בלי הזרמת מזומנים נוספת. אפילו יותר מכך, המנכ"לים חוששים לוותר על השווי החלומי שקיבלו הסטארט-אפים בשנות השיא ולכן מעדיפים להרחיק את מועד גיוס הכסף החיצוני הבא שלהם ככל האפשר. לכן הם פונים לפיטורים.

אבל בכל הנוגע לקביעת היקף הפיטורים, אין נוסחת קסם כלשהי וכל מנהל צריך להגדיר זאת בעצמו. בדרך כלל המנכ"לים ישתדלו שלא לחרוג יותר מידי מהיקף הפיטורים המקובל בשוק, פיטורי משהו כמו 10%-20% מהעובדים, כדי לא להיראות נואשים מידי. עכשיו, כשהיזם מספר אחת בעולם מרשה לעצמו לקצץ ביום אחד חצי חברה, במהלך שכל העולם צופה בו, נראה שהסטנדרטים בענף ביחס למה מקובל ורצוי משתנים בבת אחת. מנכ"לים שהתלבטו האם לפטר 100 או 200 עובדים למשל, יכולים לבחור עכשיו בתסריט המחמיר יותר, כי הרי מאסק פיטר חצי חברה. כך בעצם מאסק מתיר את דמם של כל עובדי ההייטק באשר הם.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל הירשמו כאן

1. השולפות המהירות מתרחקות מישראל

קרנות הגידור שהסתערו על חברות ההייטק בישראל בתקופת הקורונה ספגו לאחרונה הפסדים כבדים, ומתמודדות עם שורת עזיבות בכירים. גורם בענף: "אין הצדקה להשקעות מהירות כמו אלה שנעשו כאן בשנתיים האחרונות, כעת אנו חוזרים למצב שבו השוק נשלט ע"י המשקיעים הישראלים"

2. אילון מאסק מתחיל לפטר

מזכר פנימי שהופץ בקרב עובדי טוויטר הודיע: תקבלו מייל עדכון אם פוטרתם או לא עד השעה 9:00 (שעון מקומי). עדיין לא ברור כמה עובדים יפוטרו מהרשת החברתית שאילון מאסק רכש בשבוע שעבר, אך המיליארדר אמר בעבר כי התכנון שלו להתייעלות טוויטר הוא לקצץ את 7,500 העובדים בחצי.

3. ענקיות הטק מאבדות את הצמיחה

גוגל ואפל רווחיות, אבל לא השכילו לפתח מנועי צמיחה חדשים. אמזון, שזינקה בתקופת הקורונה, מצמצמת מחסנים לוגיסטיים ומציגה תחזית פסימית לרבעון הבא. הקיצוצים של אינטל השיבו את אמון המשקיעים. צוקרברג מהמר על השקעות במטאוורס וסופג ביקורת. סיכום הדוחות של ענקיות הטק

4. דוחות שליליים, סימן חיובי

זעזועים רבים נרשמו בוול סטריט בשבוע החולף הודות לדוחות חברות הטכנולוגיה, כשבין השאר מטא מחקה רבע משוויה, גוגל צללה ביותר מ-9%, וגם מיקרוסופט ואמזון צנחו. הדולר התחזק, הביקושים ירדו, והוצאות הפרסום נחתכו. האם הנגיד ג'רום פאוול יכול להיות מרוצה?

5. הכשרות לא רלוונטיות

העובדים שחסרים לתעשיית ההייטק הם אנשי טכנולוגיה בוגרי האוניברסיטאות המובילות, אבל המדינה לא קוראת את המפה וממשיכה בתוכניות הכשרה לא רלוונטיות

6. שיא המשבר עוד לפנינו

בשולחן עגול שעסק בהשקעות בטכנולוגיה, שנערך בשבוע שעבר במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, הסכימו הדוברים כי המשבר בטכנולוגיה טרם הגיע לתחתית, ומחכים לנו חודשים של התרחבות מעגלי הפיטורים וקיצוץ ברמות השווי החלומיות שקיבלו החברות אשתקד

7. להאיץ את קטר ההייטק

כדי לעמוד ביעדים להגדלת שיעור המועסקים בהייטק, המליצו מיטב המומחים שהשתתפו בשולחן העגול להשקיע במערכי הכשרה בכל המגזרים, ולהכניס את מקצועות התכנות לתוכנית הלימודים כבר ביסודי. וגם: ההמלצה לסייע לעסקים קטנים בהגנה ממתקפות סייבר. מנכ"ל סיסקו ישראל אורן שגיא: "חסרה תוכנית ייעודית לחייל המשוחרר ישירות להייטק הישראלי"

8. יושבות על גדר השכירויות

עוד מוקדם לדבר על מגמה שלילית של ממש, אך בהשפעת המשבר בהייטק כבר כעת אפשר לחוש בקצב עסקאות איטי יותר בשוק המשרדים, בריבוי שכירויות משנה - ואפילו לראות משרדים ריקים פה ושם. "כל העסקאות נעצרות, גם כאלו שהיו בקנה"