פדרל ריזרב | פרשנות

הדוחות החלשים של ענקיות הטכנולוגיה עשויים להיות סימן חיובי עבור הפד

זעזועים רבים נרשמו בוול סטריט בשבוע החולף הודות לדוחות חברות הטכנולוגיה, כשבין השאר מטא מחקה רבע משוויה, גוגל צללה ביותר מ-9%, וגם מיקרוסופט ואמזון צנחו • הדולר התחזק, הביקושים ירדו, והוצאות הפרסום נחתכו. האם הנגיד ג'רום פאוול יכול להיות מרוצה?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz

חמש העלאות ריבית רצופות כבר בוצעו בארה"ב מחודש מרץ, אז החל הפדרל ריזרב במאבקו באינפלציה המשתוללת. שלוש ההעלאות האחרונות היו בשיעור חד של 0.75%, והעלאה נוספת כזו צפויה גם ביום רביעי הקרוב, בעוד פקידי הפד מאוכזבים מהמשך טיפוס האינפלציה על פי מדד המחירים המועדף עליהם (PCE Core) שפורסם ביום שישי.

המלחמה באינפלציה: האם התרופה של הפד האמריקאי תהרוג את החולה?
האקונומיסט: הריצה להעלאת ריבית לא שברה את האינפלציה
הנגיד אמיר ירון: "אנחנו לא באי של רובינזון קרוזו. גם ישראל תיכנס לתהליך האטה"

יש מי שהתעודדו מנתוני התמ"ג שהראו צמיחה חזקה של 2.6% בכלכלת ארה"ב ברבעון השלישי, לאחר שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית. יחד עם זאת, אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, "זה לא מעיד על שיפור בכלכלה. הצמיחה בצריכה הפרטית תרמה פחות מאשר ברבעון הקודם, ותרומת ההשקעות התכווצה".

עוד מוסיף זבז'ינסקי כי ההרעה בדוחות ובתחזיות החברות, במיוחד של חברות הטכנולוגיה הגדולות שתוצאותיהן משקפות ביקושים ברמה מאקרו כלכלית, "מעידה על האטה בפעילות הכלכלית".

ואכן, בשבוע שלפני הודעת הריבית נרשמו זעזועים רבים בוול סטריט בתגובה לדוחות הכספיים של ענקיות הטק. הרווח של מטא צנח, ומנייתה  מחקה כמעט רבע משוויה בערב אחד, יותר מ-80 מיליארד דולר. אלפאבית (גוגל)  פספסה את התחזיות, הראתה ששוק הפרסום הצומח לא חסין, וצנחה בכ-9%; ועוד ירידות חדות רשמו מיקרוסופט  שנפגעה מהדולר החזק והציגה את הצמיחה הרבעונית החלשה ביותר זה חמש שנים, ואמזון  שפרסמה תחזית עגומה לרבעון הנוכחי, על אף עונת החגים החזקה. אפילו בדוחות אפל , שבסך-הכול עקפה את התחזיות (וזינקה ב-7.5% בתגובה), ניכרה השפעת המצב הכלכלי, ומכירות האייפונים לא עמדו כלל בציפיות.

לא רק ענקיות הטק בסירה הזו. כמעט רבע מחברות ה-S&P 500 שדיווחו עד כה החמיצו את התחזיות, נתון גבוה מהממוצע. כעת ימתינו בכירי הפד לתוצאות הרבעון של קמעונאיות הענק, בהן וולמארט וטרגט שצפויות לדווח באמצע נובמבר, ויקוו לראות האטה גם בדוחותיהן.

הדוחות המאכזבים של החברות הם אמנם חדשות רעות עבורן ועבור המשקיעים, אך אלה עשויות להיות חדשות מעולות לכלכלה ולפד, שכן הם מוכיחים כי העלאות הריבית הצליחו להשיג את מטרתן והחלו בצינון הביקושים. הנגיד האמריקאי ג'רום פאוול אמר כי הצעדים של הפד "יכאיבו קצת" למשקי הבית ולעסקים, ונראה שהכאב מתחיל להגיע.