האקונומיסט: הריצה להעלאת ריבית לא שברה את האינפלציה

שמונה בנקים מרכזיים ברחבי העולם החלו להדק את המשק כבר לפני שנה ויותר כדי לרסן את עליות המחירים • מחקר חדש של ה"אקונומיסט" שבחן מה קרה לאינפלציה במדינות ההן מגלה - החריצות לא בהכרח השתלמה • לאן הולכת הכלכלה העולמית? 4 מחקרים מסמנים את הכיוון, פרויקט מיוחד

צ'ילה. המדינות שמיהרו להעלות ריבית לא הצליחו לעצור את האינפלציה / צילום: Associated Press, Esteban Felix
צ'ילה. המדינות שמיהרו להעלות ריבית לא הצליחו לעצור את האינפלציה / צילום: Associated Press, Esteban Felix

מחקר חדש של ה"אקונומיסט" שבחן מה קרה לאינפלציה במדינות שהקדימו את מרבית העולם בהעלאת ריבית מגלה - החריצות לא בהכרח השתלמה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

בניגוד לבנק ישראל, שהמתין עם העלאת הריבית עד שהפד האמריקאי החל לפעול בנושא לפני כחצי שנה, שמונה בנקים מרכזיים מרחבי הגלובוס החלו להדק את המשק כבר לפני שנה ויותר כדי לרסן את עליות המחירים. כך למשל, ביולי 2021, בשעה שקובעי הריבית בארה"ב ובאירופה עוד התייחסו בביטול לסיכון מפני משבר אינפלציוני, בבנק המרכזי של צ'ילה הצביעו פה אחד על העלאת הריבית מ־0.5% ל־0.75%. מאז הבנק העלה שוב ושוב את הריבית עד ל־11.25%. מה קרה בפועל? בספטמבר עמדה האינפלציה השנתית בצ'ילה על כ־14%. קצב אינפלציית הליבה הואץ ל־11%.

מבקרים רבים טוענים כי אילולא ההמתנה של הפד, הבנק המרכזי האירופי ואחרים בהעלאת ריבית במהלך 2021, העולם לא היה נאבק היום באינפלציה. הניסיון של צ'ילה, ומדינות אחרות שהתהדקו באופן מוקדם ואגרסיבי, מטיל ספק בטיעון הזה.

התכווצות לצד אינפלציה

קבוצת המדינות שבחן האקונומיסט כוללת את ברזיל, הונגריה, ניו זילנד, נורבגיה, דרום קוריאה, פרו ופולין. החבורה יוצאת הדופן כונתה היקלנדיה ("Hikelandia"). ב־12 החודשים שעד אוקטובר 2022, הכלכלה החציונית בהיקלנדיה העלתה את הריבית בכ־6%. גם אם הפד יעלה את הריבית ב־0.75 בתחילת נובמבר, עליית הריבית המצטברת של ארה"ב בשנה האחרונה עדיין לא תהיה קרובה לזו של היקלנדיה.

כצפוי, הידוק הברגים המוניטריים האט את הכלכלה של היקלנדיה. תחום הדיור ירד במהירות כאשר ריבית המשכנתאות עלתה. מחירי הדירות יורדים בניו זילנד. תנופת הדיור של דרום קוריאה הסתיימה.

באמצעות נתוני בנק גולדמן זאקס, נמצא שכלכלת היקלנדיה נחלשת ביחס לממוצע העולמי. האינפלציה, לעומת זאת, נותרה עיקשת: בספטמבר עמדה אינפלציית הליבה (ללא מדדים תנודתיים כמו אנרגיה ומזון) בכלכלת היקלנדיה על 9.5%, עלייה של 3.5% לעומת מרץ. גרוע מכך, נראה שהפער בינה לבין אינפלציית הליבה העולמית מתרחב.

 
  

מאופטימיות לפסימיות

הקשיים של היקלנדיה מעלים שלוש מסקנות אפשריות: הראשונה, כרגע פשוט לא ריאלי לצפות לירידה באינפלציה. אפשרות שנייה היא שקובעי המדיניות, כולל אלה בהיקלנדיה, לא היו אמיצים מספיק - אולי הבנקים המרכזיים היו צריכים להעלות ריבית בצורה אגרסיבית יותר.

האפשרות השלישית היא המדאיגה ביותר: ייתכן שקשה יותר לעצור את האינפלציה מכפי שניתן היה לחזות לפני שנה. על אפשרות כזו רמז דוח שפירסם הקיץ הבנק להסדרים בינלאומיים, שחברים בו בנקים מרכזיים מהעולם.