טוויטר | ניתוח

"פייק ניוז על סטרואידים": סמל המהפכה של אילון מאסק בטוויטר חטף מכה אנושה. מה השלב הבא?

טוויטר כבר לא מאפשרת למשתמשים לרכוש וי כחול, לאחר שבימים האחרונים גל של חשבונות מזויפים התחזו לפוליטיקאים, לחברות, למפורסמים ולארגונים גדולים • פרופ' קרין נהון: "זה עלול לחסל את הפלטפורמה" • פרופ' ענת אלון-בק: "מאסק חייב להביא מבוגר אחראי, מנכ"ל חיצוני שינהל את האירוע; זה גדול עליו - יש פה ענייני ביטחון לאומי"

אילון מאסק. "זה גדול עליו" / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
אילון מאסק. "זה גדול עליו" / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

אילון מאסק ממשיך להסתבך, וזה עולה לו יותר מ-44 מיליארד דולר: הרשת החברתית טוויטר כבר לא מאפשרת למשתמשים לרכוש וי כחול תמורת 8 דולר בחודש. הסיבה לכך: בימים האחרונים, גל של חשבונות מזויפים קיבלו וי כחול לאחר ששילמו כסף, והתחזו לפוליטיקאים, לחברות, למפורסמים ולארגונים גדולים. טוויטר ניסתה להילחם בכך, אך ללא הצלחה, וחברות שונות נפגעו קשות. 

כך הפך מאסק לתמרור אזהרה למנהלים ולעובדים 
מאסק מזהיר מפני פשיטת רגל, בכירים בטוויטר מתפטרים והרגולטור האמריקאי תוקף: "אף מנכ"ל אינו מעל החוק" 
מאסק מטלטל את טוויטר: הפיטורים, האזהרה והפיילוט החדש 
כאוס, עצבים ובלבול: כך נראה השבוע הראשון של אילון מאסק בטוויטר
"תמשיכו ללכלך עליי, אבל תשלמו 8 דולר": אילון מאסק מפטר, חוטף אש ועונה למבקרים

כך לדוגמה - חברת התרופות אלי לילי, שחשבון פיקטיבי עם וי כחול פרסם ביום חמישי בשמה: "אנחנו נרגשים להודיע כי האינסולין חינם מעכשיו". כתוצאה מכך מניית החברה ירדה בכ-4.5%, ירידה של יותר מ-10 מיליארד דולר בשווי השוק, וההתנצלות וההתנערות הגיעה לאחר מכן.

גם חברת לוקהיד מרטין חטפה זיוף - חשבון מזויף צייץ בשמה שהחברה תעצור את מכירת הנשק למדינות כמו ערב הסעודית וישראל עד לחקירה נוספת בנושאי זכויות האדם. הפוסט הזה עלה לחברה מיליארדים כשהמניה ירדה ב-5%. 

"אפקט מצנן כלפי חופש הביטוי" 

מותגים ודמויות רבות נאלצו להתמודד עם זיופים, מה שגרם לרשת החברתית לעצור את האפשרות הזו ולנסות להשתלט על המידע המוטעה והפייק ניוז. אילון מאסק חרט על דגלו להגביר את חופש הביטוי ברשת החברתית, אך לפי פרופ' קרין נהון, ראשת חטיבת הדאטה, ממשל ודמוקרטיה באוניברסיטת רייכמן, ישנן סתירות פנימיות קשות בדבריו.

"אילון מאסק טוען שהוא בעד חופש הביטוי, והרכישה של טוויטר נועדה כדי להחזיר את חופש הביטוי לציבור. אבל מי שעוקב אחריו רואה שיש סתירות פנימיות, בין התדמית שהוא מנסה לתת לציבור לבין מה שקורה בפועל. ובשאלה הזו - התשובה היא לא, הוא לא תורם לחופש הביטוי", מסבירה פרופ' נהון בשיחה עם גלובס, ומוסיפה: "מאסק דיבר על כך שהוא רוצה למחוק את כל החשבונות המזויפים, ולמען החידוד, אלה גם חשבונות אנונימיים, כשזה לדוגמה מישהו שלא רוצה להזדהות. אבל מהלך כזה הוא אנטי חופש ביטוי, כי גם להם מותר להתבטא. בנוסף, מאסק ידוע בכך שהוא צנזור מאוד גדול על ביקורת נגדו. אז למעשה, אפשר להבין כי חופש הביטוי עליו הוא מדבר זה חופש ביטוי בסגנון אילון מאסק". 

קרין נהון פרופ' / צילום: שלומי יוסף
 קרין נהון פרופ' / צילום: שלומי יוסף

לעניין הוי הכחול, זה עניין של אותנטיות שנפגע. "לכאורה חשבונות עם וי כחול הם אנשים שאנחנו מאמינים להם שהם אותנטיים. אבל לאחר המהלך של מאסק, אי-אפשר לסמוך על שום דבר. אם בעבר ראינו וי כחול ליד חשבונות מוסדיים כמו GOV או NSA, ידענו שזה אמיתי. אבל עכשיו זה מטיל ספק בזה", אומרת פרופ' נהון.

לדבריה, זה מסוכן במיוחד: "ברגע שאי-אפשר לסמוך על שום דבר, זה יכול להפריע לפעילות התקינה של מדינות. חלק מההודעות הכי חשובות של משטרה נעשית בטוויטר. ולא כל בן אדם יודע לזהות מי זה מי, וזה יכול לייצר אפקט מצנן כלפי חופש הביטוי".

חיסול הפלטפורמה?

עד כמה הימים האחרונים השפיעו רבות? במהלך הראיון, פרופ' נהון רצתה לדבר על ציוץ נקודתי, אך כשחיפשה אותו, למעשה קיבלה חשבון מזויף המתחזה למאסק, במקום לקבל את החשבון האמיתי שלו.

"המצב הנוכחי מציב את טוויטר בסכנה מאוד גדולה. זה כואב לי לראשונה, כי הפלטפורמה של טוויטר היא הכי משפיעה מבחינת קביעת סדר יום ציבורי. הפיד מכוון אקטיביזם, והוא כולל מובילי דעת קהל. החשש שלי שהוא מחסל את הפלטפורמה בצורה שהכרנו אותה", כך היא מתארת.

פרופ' נהון מצביעה על כך שמפרסמים מצביעים ברגליים בימים האחרונים, "ובצדק. אילון מאסק יכול לדבר מהיום ועד מחר על החברות ומהמפרסמים, אבל משתמשים זה ההון האנושי. זה מה שמייצר את הכוח. כללי האכיפה שלא יאכפו ובאגים שיהיו במערכת כתוצאה מפיטורי הענק (כמחצית מעובדי החברה שמנו 7,500 איש, נ.ט) - כל אלה יכולים להרתיע את המשתמשים". כאמור, חברות רבות הודיעו כי הן משהות את הפעילות שלהן בטוויטר, עד שיובהר לאן הרשת החברתית פונה. 

"פייק ניוז על סטרואידים; המשתמשים מאבדים אמון" 

פרופ' ענת אלון-בק, מומחית למשפט תאגידי אמריקאי מאוניברסיטת קייס ווסטרן, מספרת לגלובס כי היא בעצמה, כמשתמשת, לא מצליחה לזהות מה אמיתי ברשת החברתית ומה לא.

"מה שקרה כאן בימים האחרונים זה פייק ניוז על סטרואידים. משתמשים רבים מאבדים אמון במערכת הזו. זה בדיוק הכיוון שמפרסמים לא רצו שהרשת החברתית תלך בו. ולכן, מאסק חייב לרדת מזה כרגע", היא מסבירה. 

פרופ' ענת אלון־בק, אוניברסיטת קייס ווסטרן / צילום: איל יצהר
 פרופ' ענת אלון־בק, אוניברסיטת קייס ווסטרן / צילום: איל יצהר

לדברי פרופ' אלון-בק, היא בטוחה שיהיו חקירות פדרליות על מה שקרה פה בימים האחרונים. "זה לא צחוק מה שקרה שם. היו שם דברים מאוד חמורים", היא אומרת.

לדבריה, תוכנית העבודה של מאסק צריכה להיראות ככה: "צריך לבנות את הכול מחדש, בדרך-כלל זה קורה בחברות לקראת פשיטת רגל כמו טוויטר. אז ראשית, על מאסק למנות מנכ"ל חדש, שלציבור יהיה אמון בו. שנית, צריך להחזיר את מה שאבד. הוא לא יחזיר את אלה שהוא פיטר בהנהלה הבכירה, אבל חייבים למצוא תותחים לצוותי הבכירים של הפרטיות, האבטחה והיושרה. יש פה כשלים ארגוניים חמורים שהוא חייב לטפל בהם".

השלבים הבאים יותר מסובכים, כך לדבריה: "בשלב השלישי, הוא צריך לעצור את כל העניין עם הוי הכחול במיידי, ולהתחיל לנקות את כל הבלגן שנעשה. עליו לפנות לחברות שניזוקו, להתנצל, לפרסם הודעות פומביות ולהודות בטעות. הוא יצטרך להעסיק צוות משפטי מאוד מוכשר שינקה את הבעיות כאן. ובשלב הרביעי - הוא יצטרך להתחיל לבחון מה קורה בפיננסים של החברה. הוא יצטרך קודם כל לכבות את כל השרפות שיש כאן, ורק אחר-כך לחשוב איך עושים רווח ואיך מתקדמים קדימה". 

"עניין של ביטחון לאומי" 

פרופ' אלון-בק טוענת כי מאסק צריך להודות שזה לא בשבילו, "זה גדול עליו. זה לא צעצוע, וצריך מישהו שינהל את זה כמו שצריך. הוא חייב להביא מבוגר אחראי שייקח את המושכות לידיים".

לדבריה, מה שקרה כאן בימים האחרונים מוכיח את זה. המצב של טוויטר הוא שתי אפשרויות: הראשונה - טוויטר הולכת לפשיטת רגל. השנייה - מאסק יביא מנכ"ל חיצוני שיתחיל לנהל את האירוע.

הסיכון הוא משמעותי, טוענת פרופ' אלון-בק. "הנה תרחיש אפשרי: חשבון מזויף המתחזה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן היה כותב משהו על רוסיה ופצצה גרעינית, ומניע תקרית מדינית גדולה.אלה דברים רציניים. זה יכול וזה עושה נזקים ברמה הבינלאומית. ולכן זו הסיבה שאנחנו מקבלים אינדיקציות שגם נציבות הסחר הפדרלית, הקונגרס ורשות התקשורת הפדרלית מעורבים. יש פה ענייני ביטחון לאומי, מאסק חייב להתעשת על עצמו. המצב הנוכחי קובע שהוא לא מקשיב ליועצים שלו, או שהם מפחדים להגיד לו את האמת. אבל הסיכון רב", חותמת.