כך הפך מאסק לתמרור אזהרה למנהלים ולעובדים

נראה כי התהליך שמתרחש בטוויטר הוא כרוניקה ידועה מראש של התעמרות בעובדים • ג'ים קנטרל, שעבד עם מאסק בימיה הראשונים של SpaceX סיפר: לעבוד עם מאסק זה כאילו לעבוד עם שני אנשים שונים: אילון הטוב ואילון הרע, ולא תמיד ברור מי יגיע באותו היום • פרויקט מיוחד

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu

המעסיקים הטובים ביותר בישראל
 המעסיקים הטובים ביותר בישראל

רבות דובר בשבועיים האחרונים על המהלכים המשמעותיים שביצע הבעלים החדש של טוויטר, אילון מאסק. פיטורי כמחצית מעובדי הרשת החברתית, שינויים במודל העסקי ביחס לוי הכחול ועוד. בין כל הדיווחים הללו עוברת כחוט השני תדמיתו של מאסק כמעסיק. עובדים לשעבר בטוויטר דיווחו, בין השאר, כיצד הם קיבלו את הבשורה שהם יפוטרו: מחסימת המערכות בלי שום הודעה ועד הודעות לא ברורות. לצד זאת, מאסק השית משימות על צוותי טוויטר, כמו שירות המנויים בתשלום על וי כחול. כשפורסמו הפרטים, מאסק הציב "דד־ליין" לעובדים ואמר כי יש להם כשבוע להחיל את השינויים, אחרת הם יפוטרו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אולם, נראה כי התהליך שמתרחש בטוויטר הוא כרוניקה ידועה מראש של התעמרות בעובדים. Glassdoor הוא אתר אמריקאי שבו עובדים בהווה ובעבר סוקרים חברות ומנכ"לים. כמנכ"ל SpaceX, אילון מאסק תפס את המקום השמיני בשנת 2017. מתחתיו הופיעו, למשל, מארק צוקרברג (פייסבוק), סונדאר פיצ'אי (גוגל) וסאטיה נאדלה (מיקרוסופט). שנה לאחר מכן, הוא צנח עד למקום 49, ושלושת המנכ"לים האחרים היו הרבה מעליו. בדירוגים הבאים (2019 ו־2021) הוא כבר לא הופיע.

בכל הנוגע לבחינת כדאיות מקומות העבודה, הדירוג מתבצע לפי חברות. מבחינת החברות של מאסק, טסלה לא הופיעה כלל ברשימת 100 החברות שכדאי לעבוד בהן. לעומת זאת, SpaceX הבליחה בשלוש שנים עוקבות: בשנת 2017 תפסה את המקום ה־40, בשנת 2018 ירדה במעט אל המקום ה־50, ובשנת 2019 עלתה למקום ה־48. מאז, גם היא לא מופיעה ברשימות.

עובדים לשעבר שעבדו עם מאסק סיפרו כי הוא בוס ממוקד עם חזון ברור. השנה דווח כי הוא חייב את עובדי חברת טסלה להגיע לעבוד מהמשרדים לפחות 40 שעות בשבוע, ואם הם לא יופיעו - ההנחה תהיה שהם התפטרו.

קרל מדלוק, אחד העובדים לשעבר בטסלה, סיפר בפודקאסט "The Iced Coffee Hour" כי הוא לעתים רחוקות מתרועע עם אנשי הצוות שלו. מאסק, לדבריו, מפטר את אלו שלא תואמים את החזון או האסטרטגיה שלו. אדרבה, לא מתווכחים עם מאסק, ואם הוא קבע כיוון או פעולה - חובה ללכת לפי זה. מול זאת, אותו עובד סיפר כי מאסק בחור טוב, חכם להפליא, איש משפחה קרוב ואבא טוב.

ג'ים קנטרל, עובד אחר שעבד עם מאסק בימיה הראשונים של SpaceX סיפר ב־Insider כי לעבוד עם מאסק זה כאילו לעבוד עם שני אנשים שונים: אילון הטוב ואילון הרע, ולא תמיד ברור מי יגיע באותו היום. לדברי אותו עובד, אילון הטוב הוא מצחיק, מקסים, בא לעבוד על הרעיונות הגדולים וחייבים ליטול חלק בזה. מנגד, אילון הרע היה צועק, מתוסכל ושום דבר לא מספיק טוב בשבילו.

קנטרל הוסיף כי מאסק מבריק ונחוש, אך ציין שהוא היה צריך לשנות את מי שהוא כדי לעבוד בחברה.