יעקב לוקסנבורג: "המילה 'נזילות' הייתה כמעט עלבון והפכה למצרך יקר"

יעקב לוקסנבורג, בעל השליטה ויו"ר לפידות קפיטל, ניצל את פרסום הדוחות הכספיים של החברה להעברת מסר למשקיעים • לדבריו "בתקופה כה מאתגרת, כשהשווקים מגלים חוסר שקט קיצוני, לנזילות הקבוצה ישנה משמעות כבדת-משקל"

יעקב לוקסנבורג, יו"ר דירקטוריון לפידות קפיטל ובעל השליטה בחברה / צילום: יונתן בלום
יעקב לוקסנבורג, יו"ר דירקטוריון לפידות קפיטל ובעל השליטה בחברה / צילום: יונתן בלום

יעקב לוקסנבורג (לוקסי), יו"ר דירקטוריון לפידות קפיטל  ובעל השליטה בחברה, צירף היום (ב') מכתב מטעמו לדוחות הכספיים אותם פרסמה החברה. במכתב מציין לוקסנבורג כי "בתקופה כה מאתגרת, כשהשווקים מגלים חוסר שקט קיצוני, לנזילות הקבוצה ישנה משמעות כבדת-משקל".

לפידות קפיטל היא חברת החזקות, השולטת בין השאר ביזמית הבניה למגורים אפריקה מגורים , בקבלנית הבנייה והתשתיות דניה סיבוס , ביבואנית מכשירי הסלולר סאני  ועוד. את הרבעון השלישי סיימה לפידות קפיטל עם רווח נקי לבעלי המניות של 52 מיליון שקל, המשקף צמיחה של 80% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בתשעת החודשים הראשונים של 2022 צמח הרווח הנקי לבעלי המניות של לפידות קפיטל ב-121% ל-172 מיליון שקל. בגין רווחי הרבעון השלישי החליט הדירקטוריון בראשות לוקסנבורג על חלוקת דיבידנד של 25 מיליון שקל.

"נערכנו כראוי למצב של האטה במשק"

במכתב למשקיעים מציין לוקסנבורג כי "הגמישות והאפשרות של קבלת החלטות עסקיות שוטפות ללא כל לחץ של פרעונות מכבידים של חובות בנקאיים ואג"חים, יאפשרו לנצל הזדמנויות שייתכן ותקרנה אם עליות הריביות תמשכנה ולתקופה יותר ארוכה מהצפוי".

לדבריו, "נערכנו כראוי בקבוצה למצב של האטה במשק, ובכלל זה הקפדנו, בחברות הקבוצה, על ירידה משמעותית בהיקפי החוב והגדלת הנזילות". מהמסמך עולה כי אפריקה מגורים הקטינה את החוב בשנה האחרונה בכ-500 מיליון שקל, לדניה נזילות של כ-620 מיליון שקל ללא חוב תאגידי, סאני פרעה את סדרת האג"ח בחוב בנקאי נוח ויש לה נזילות של כ-150 מיליון שקל, ללפידות-חלץ  כ-125 מיליון שקל וללפידות (כולל חברות בנות בבעלות מלאה) נזילות של כ-300 מיליון שקל - וזאת כשלוש שנים לאחר השקעה של כ-680 מיליון שקל ברכישת אפריקה ישראל השקעות. לצד זאת, גם חילקה דיבידנד בהיקף של 130 מיליון שקל לבעלי המניות בשנתיים האחרונות.

"יתרת הנזילות הפנויה של חברות קבוצת לפידות מסתכמת בכ-1.55 מיליארד שקל, ותאפשר המשך השקעות והרחבת הפעילות בפרויקטים לתשתיות, מגורים וגם לענפים חדשים", כתב למשקיעים. "כמו כן, נכסי הנדל"ן שבמאזן לפידות ואפריקה מגורים נרכשו בתקופות עבר שבהן המחירים היו נוחים הרבה יותר ולא במהלך השנתיים האחרונות של גאות חזקה, כך שללפידות ובעיקר לאפריקה פוטנציאל ליהנות מהשבחה עתידית של מיזמים שיבשילו בשנים הקרובות".

לוקסנברג ציין שכל ענף זוכה לתקופות גאות ושפל, בין אם זה שוק ההון, שוק הנדל"ן, שוק הטכנולוגיות וכו', וכי "תפקידנו, כמנהלי השקעות, לדעת לנצל הזדמנויות ולרכוש ולצמוח בשווקים עם מחירים נוחים אבל לא להסס ולדעת למכור, לממש ולהנזיל את תיק הנכסים בשנות גאות".

עוד כתב כי "המילה 'נזילות' שהייתה לעתים קרובות כמעט עלבון במחוזותינו הפכה למצרך יקר. לכן, עם כל הניסיון הרב שהצטבר בקרב המנהלים בקבוצה, הדגש על נזילות גובר על הרצון למקסם רווחים בתקופה האחרונה.

"אנו מאמינים שבתקופה הקרובה נשכיל ונהיה ערניים די הצורך כדי לבחון ברצינות וביסודיות, במטרה למצוא את ההשקעה הבאה לטובת כל בעלי המניות של חברות הקבוצה", כתב למשקיעים, והוסיף כי הקבוצה תמשיך במדיניות הכלכלה המסורתית שלא נשענת על "מכפילי 'חלום'", אלא על מכירות, רווח נקי, תזרים מזומנים וחלוקת דיבידנדים "שלא נשענים על הגדלת אשראי, אלא תוצאה ישירה לרווחים אמיתיים של החברות".