מחירי הדירות יירדו, הצריכה ברשתות המזון תיפגע: התחזיות של מידרוג ל-2023

בחברת הדירוג מעריכים כי סביבת הריבית הגבוהה, מספר שיא של התחלות בנייה ושחיקת כוח הקנייה תומכים בהתמתנות הביקוש לדירות חדשות • תחום המשרדים צפוי להיפגע מהמשבר בהייטק, וההאטה תשפיע לרעה על רשתות המזון וחברות הקניונים

התחזיות של מידרוג ל־2023 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
התחזיות של מידרוג ל־2023 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שנת 2023 העומדת בפתח מהווה אתגר לא פשוט לחזאים הכלכליים. השנה שחלפה הייתה הכול מלבד שגרתית בתמונת המאקרו העולמית - שנה שבה נרשם מפנה חד בסביבת הריבית, שעלתה בניסיון לבלום את התפרצות האינפלציה, גרמה למפולת בבורסות והובילה את המשקיעים לזנוח את המניות לטובת אפיקי השקעה סולידיים יותר.

כמה עולה לגור בשכונות הטובות ביותר בישראל | ניתוח
דוח חדש בארה"ב: שוק הנדל"ן מתקרב לרמות המשבר של 2008
מחירי הדירות עלו בכ-20% השנה: שר השיכון המיועד "לא מכיר משבר"  

עוד בזירת המאקרו, פרצה מלחמה בין רוסיה לאוקראינה שהובילה למשבר חריף במחירי האנרגיה, במיוחד באירופה. המשק הישראלי הצליח אומנם לרשום ביצועים טובים יחסית בסביבה מאתגרת זו, אך עם זאת, כשהגשם יורד, בסופו של דבר כולם נרטבים.

העלאות הריבית לצד הירידות החדות בשווקים צפויות למתן את הפעילות בענפי המשק השונים גם בארץ. על רקע זה הכינו בחברת מידרוג תחזית לכמה מענפי הפעילות הבולטים בכלכלה הישראלית ב־2023.

לפי התחזית, רשתות המזון הגדולות רושמות שחיקה ברווחיותן בחודשים האחרונים, כששתיים מהגדולות בהן, שופרסל ויינות ביתן, יצאו בתוכניות התייעלות אגרסיביות שכללו פיטורי עובדים וסגירת סניפים. במידרוג מציינים כי ענף קמעונאות המזון "חוה אתגרים משמעותיים בדמות התייקרות חומרי גלם והתשומות, עלייה באינפלציה ו'חזרה לשגרה' לאחר שנות הקורונה". המגמה מצביעה לדבריהם על "המשך צמיחה שלילית במכירות חנויות זהות, וזאת בהמשך למגמת הקיטון בצמיחת חנויות זהות בשנת 2021, לאחר שבשנת 2020 החברות הציגו שיעורי צמיחה משמעותיים בעקבות המגיפה".

החברות הציבוריות הגדולות בענף הציגו במחצית הראשונה של 2022, צמיחה שלילית בשיעורים של כ־2.5% עד כ־5.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מגמה נוספת היא המשך התבססות זרוע המכירות המקוונות, "בעקבות שינוי בהרגלי הצריכה של הציבור פוסט הקורונה, המתרחש בענפים רבים אחרים".

שנת 2023, מעריכים במידרוג, צפויה להיות "שנה מאתגרת, בהמשך לעליית המחירים שמתרחשת לאחרונה, כשברקע בחינת מאזן הכוחות בין הרשתות לבין יצרניות ויבואניות המזון, תוך בחינת כוחן של הראשונות למתן התייקרויות אלה".

לדברי הכלכלנים, "לקצב האינפלציה יש השפעה על רשתות המזון, מאחר שעליית מחירים עלולה לפגוע בביקושים. כל אלה, יחד עם חשש להאטה במשק, עלולים להקטין את הצריכה".

מגורים: ירידת מחירי הנדל"ן תשחק את רווחי הקבלנים

לאחר שנים של עליות במחירי הדירות בישראל, מעריכים במידרוג כי השנה ייתכן שינוי במגמה. "תנאי השוק תומכים בירידה במחירי הדיור, לאחר עלייה משמעותית של כ־20% ב־12 החודשים האחרונים", הם כותבים.

עוד לדבריהם, "סביבת הריבית הגבוהה, יחד עם מספר שיא של התחלות בנייה בשנתיים האחרונות, כמו גם שחיקת כוח הקנייה, תומכים בהתמתנות הביקושים לדירות חדשות ובלחצי מחיר בצד הרוכשים. במהלך החודשים האחרונים של השנה הנוכחית זוהתה ירידה בהיקף המשכנתאות החדשות שניתנו על־ידי הבנקים, ואנו צופים כי מגמה זו תימשך גם בשנה החדשה".

המגמה שבמידרוג מזהים מאז פברואר 2022, מלמדת לתפיסתם על "האטה בהיקף עסקאות המכירה של דירות חדשות בשוק החופשי. זו תימשך בטווח הקצר בשל העלייה החדה בשיעור הריבית, שעשויה להתבטא בירידה במחירי המכירה, לאחר שאלה נסקו בחדות בשלוש השנים האחרונות".

ירידת מחירי הדיור היא בבחינת חדשות שליליות ליזמי הנדל"ן. במידרוג מציינים כי אלה "נהנו מנגישות למקורות מימון מגוונים וזולים יחסית, שנתמכו בשיעורי הריבית הנמוכים. בעקבות העלאות הריבית בחודשים האחרונים, התייקר האשראי לחברות הנדל"ן בשיעור של כ-3.15%. התייקרות מקורות המימון מובילה לפגיעה ברווחיות, ולאורך זמן עלולה להוביל לקשיי נזילות אצל יזמים קטנים ו/או ממונפים. עם זאת, יש לציין כי יזמים רבים זכו לרשום רווחיות גבוהה מהרגיל בשנה החולפת, ולצידה תזרימי מזומנים חיוביים שימתנו את ההשפעה השלילית בטווח הקצר", להערכתם.

נדל"ן מסחרי: מגמת הקניות באינטרנט תתחזק

תחום הנדל"ן המניב למסחר בישראל, הכולל את הקניונים ומרכזי הקניות הפתוחים, עבר טלטלות משמעותיות בשנים האחרונות. במידרוג מציינים כי "לאחר זינוק חד ברכישת מוצרים בתקופה מגיפת הקורונה, העדפות הצרכנים הוסטו בשנה האחרונה לכיוון צריכת שירותי פנאי, בילוי ונופש, לצד חזרה של הצרכנים לקניות פיזיות בקניונים ובחו"ל. מגמות אלה הובילו להאטה במכירות המקוונות יחסית לתקופת הקורונה".

עם זאת, צופים שם כי מגמת הרכישות המקוונות צפויה להמשיך ולהתחזק לאורך זמן בהשוואה לרמתן טרום הקורונה, על חשבון רכישות פיזיות בקניונים ובמרכזי המסחר. כמו כן, "האינפלציה הגבוהה שוחקת את כוח הקנייה של הצרכנים בפרט ברמות ההכנסה הנמוכה. ההיצע העצום והשיפור המתמיד של חוויית הקנייה באינטרנט דורשים ממרכזי הקניות להתמקד בתמהיל השוכרים, לצפות את התמורות בהעדפות הצרכנים ולייצר חוויה צרכנית כוללת על־מנת לשמור על קהל הצרכנים".

במידרוג סבורים כי "אחת המגמות שצפויה ללוות את הענף בשנים הקרובות היא גידול בבנייה של פרויקטים המדגישים עירוב שימושים בין מרכזים מסחריים, מגורים, פנאי ותעסוקה".

הפוטנציאל להאטה כלכלית עולמית בשנה הקרובה, מציינים במידרוג, "מהווה איום על סקטור הנדל"ן המניב למשרדים בישראל בטווח הקצר־הבינוני, לאור חשיפתו לענף ההייטק שתרם בחדות לצמיחת הביקושים ולעליית דמי השכירות בשנה־שנתיים האחרונות, בעיקר בריכוזי ההייטק הבולטים באזור תל־אביב".

ענף ההייטק, מציינים שם, "מאופיין במחזוריות חדה והוא חשוף מאוד להאטה עולמית בשוקי ההון. קיומם של חוזי שכירות ארוכי־טווח בענף המשרדים מהווה גורם ממתן בפני ירידה חדה בביקושים, אולם זו תיתן אותותיה בלחצי מחיר ובירידה בדמי השכירות".

להערכת מידרוג, "ככל שהסבירות למיתון עולמי תעלה והאינפלציה תיחלש, הדבר עלול להוביל גם לירידות מסוימות בשווי הנכסים בסקטור המשרדים".

אנרגיה מתחדשת: הרגולציה ועליית הריבית יפגעו בצמיחה

פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר השנה הובילה לעלייה חדה במחירי האנרגיה בעולם ולמחסור בגז. במהלך דצמבר פרסמה סוכנות האנרגיה הבינלאומית תחזית, לפיה ענף האנרגיות המתחדשות צפוי לצמוח ב־70% ביחס לצפי הסוכנות משנת 2021. מנגד המליץ האיחוד האירופי בספטמבר לנקוט צעדים להפחתת מחירי החשמל, לרבות קביעת מחירי תקרה להכנסות חברות האנרגיה המתחדשת.

במידרוג מציינים כי "הפגיעה בתחזית ההכנסות תלויה במספר משתנים אזוריים, ובהם מחיר התקרה בפועל שיקבע בכל מדינה, קיומן של מגבלות רגולטוריות קודמות ומידת השינוי בתקרת ההכנסות במדינות אלה והמידה שבה ייצור החשמל במדינה מבוסס על דלקים פוסיליים".

עוד מעריכים שם כי עליות הריבית "צפויות להגביל את הגמישות הפיננסית של חברות האנרגיה המתחדשות, את כדאיות הפרויקטים בהם הן טרם קיבעו ריביות ואת יכולתן לממן פרויקטים חדשים, דבר אשר עשוי למתן את קצב הצמיחה המהיר שלהן.

"לצד האמור, נציין כי מגמת העלייה באינפלציה צפויה להערכתנו לתמוך ברבות מחברות האנרגיה המתחדשות, בעיקר בחברות שבהן ההכנסות צמודות מדד בעוד שההוצאות, ברובן או בחלקן, אינן צמודות", אומרים במידרוג.