אפקט הריבית: היקפי המשכנתאות באוקטובר הגיעו לשפל של יותר משנתיים

מאז חודש מאי האחרון, היקפי המשכנתאות שלקח הציבור ירדו מדי חודש - תופעה שלא זכורה שנים • המגמה החדשה הזו היא תוצר ישיר של העלאות ריבית בנק ישראל

משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock
משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock

שפל בהיקף המשכנתאות מאז היציאה מסגר הקורונה הראשון. בחודש שעבר, אוקטובר 2022, נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.089 מיליארד שקל - ההיקף החודשי הנמוך ביותר שנלקח מאז יוני 2020. אומנם בחודש אוקטובר חלו רוב חגי תשרי (למעט ראש השנה), ואולם עדיין מדובר בהיקף נמוך במיוחד של משכנתאות, שנמוך ב-15% מהיקף המשכנתאות שנלקחו בחגי תשרי של 2021 - כך עולה מנתוני בנק ישראל.

כך הפכו רוכשי הדירות היקרות לחלק הגדול של נוטלי המשכנתה 
● שיעור המשכנתאות המסוכנות זינק בתוך שנה ל־45% מסך ההלוואות לדיור
איך עוקפים את מגבלת ה־40% במשכנתה וממה כדאי להיזהר
ירידה של עשרות אלפי שקלים במשכנתה הממוצעת בספטמבר 
ההתקררות בשוק הדיור: היקפי המשכנתאות בספטמבר בשפל של שנה

שוק הנדל"ן ממשיך להצטנן במהירות, ונתוני המשכנתאות הם הראשונים לבשר את המגמה. מאז חודש מאי האחרון, היקפי המשכנתאות שלקח הציבור ירדו מדי חודש, תופעה שלא זכורה שנים, גם בתקופות של חגים. המגמה החדשה הזו היא תוצר ישיר של העלאות ריבית בנק ישראל, וניתן להקיש מהנתונים שאין קשר בינה לבין הגדלת היצע הדירות, כפי שבכירים בממשלה מנסים להציג זאת באחרונה.

עם זאת, יש לזכור כי לפחות עד למדד מחירי הדירות האחרון - מחירי הדירות המשיכו לעלות בקצב מהיר מאוד. זאת, משום שרבים אומנם נטשו את שוק הדירות, ואולם אלה שהחליטו להישאר בו ולרכוש נכסים - תרמו לעליות המחירים.