ירידה של עשרות אלפי שקלים במשכנתה הממוצעת בספטמבר

לנוכח המצב הכלכלי הבעייתי והעלאות הריבית, רוב רוכשי הדירות לקחו משכנתאות שנמוכות בעשרות אלפי שקלים ממה שלקחו לפני מספר חודשים • החריגים היו זוכי הדירות בתוכנית "מחיר למשתכן"

משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock
משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock

ירידה של עשרות אלפי שקלים במשכנתאות הממוצעות שנלקחו בחודש שעבר בקרב כל מרכיבי שוק הנדל"ן למגורים, למעט מגזר אחד: רוכשי הדירות המוזלות במסגרת מחיר למשתכן. בספטמבר הם שברו את שיא המשכנתאות הממוצעות שהם לקחו לרמה הגבוהה ביותר אי-פעם. על-פי הנתונים הנמוכים, ייתכן כי רבים החליטו בסופו של דבר שלא לרכוש דירה - כך עולה מנתוני המשכנתאות של בנק ישראל שפורסמו היום (ה'). 

ההתקררות בשוק הדיור: היקפי המשכנתאות בספטמבר בשפל של שנה
מתקשים בהחזרי המשכנתה בגלל עליית הריבית? זה מה שאתם צריכים לדעת
הריבית זינקה בפעם החמישית ברציפות: בכמה התייקר החזר המשכנתה הממוצע?
איך עוקפים את מגבלת ה־40% במשכנתה וממה כדאי להיזהר 

אחד מהנתונים הבולטים ביותר הוא מספר הלווים שלקחו הלוואות בחודש שעבר. זה הגיע ל-7,886 - אחד הנמוכים ביותר שנרשמו בשנים האחרונות. ראש השנה, שחל בסוף החודש, מסביר חלק מהכמות הנמוכה הזו של הלווים, אך נראה כי ההסבר המלא נעוץ בהעלאות הריבית התכופות והגדולות שבוצעו על-ידי בנק ישראל בחודשים האחרונים, והכורח של רוכשי דירות רבים לבחון מחדש את יכולותיהם ואת הדירות שהם יכולים לרכוש.

בשוק כזה נראה כי המשקיעים מאבדים עניין במהירות: מספר הלווים בספטמבר (863) היה הנמוך ביותר מאז יוני 2020. מספר הלווים בשוק החופשי שאינם משקיעים (5,883) היה הנמוך ביותר מאז חגי תשרי של 2021, אבל כפי שהדגשנו קודם, חגי תשרי ב-2022 חלו בסוף ספטמבר, כך שראש השנה יכול לספק רק חלק קטן מהתשובה לשאלה מדוע ירד מספר הלווים באופן כה תלול.

המשכנתה הממוצעת שנלקחה בספטמבר הגיעה ל-976 אלף שקל. מדובר בסכום הנמוך בכ-6% ו-66 אלף שקל מהמשכנתה הממוצעת שנלקחה ביולי השנה, שהייתה השיא. בכך שבה המשכנתה הממוצעת לרמה של חודש מרץ האחרון. 

הדילמה של זוכי ההגרלות 

מגזר הרוכשים שהפחית את המשכנתאות שלו במידה הניכרת ביותר היו רוכשי הדירות בשוק החופשי, שאינם משקיעים. אלה לקחו בחודש שעבר משכנתה של מעט יותר ממיליון שקל, כ-76 אלף שקל פחות ממה שלקחו בחודש יולי; המשקיעים הפחיתו את המשכנתאות שלהם ל-898 אלף שקל בממוצע, כ-45 אלף שקל פחות מהשיא של יולי, ואולם מי שחרגו בצורה בוטה מהדפוס הזה היו דווקא רוכשי הדירות המוזלות במסגרת הגרלות "מחיר למשתכן". אלה לקחו משכנתה ממוצעת של 977 אלף שקל ושברו שיא של גובה משכנתה.

הדילמה הגדולה שבפניה עומדים זוכי ההגרלות היא במה לבחור: בהנחות שמציעה התוכנית או בריבית של בנק ישראל. ההגרלות בהן זכו התקיימו לרוב לפני 3-4 שנים, ומאז ההנחות עלו בעשרות אחוזים מעבר לאלה שהוצעו בעת ההגרלות, וזאת בגלל עליות המחירים האחרונות; מצד שני ניצבים המצב הכלכלי והעלאות הריבית, שיקשו עליהם מאוד להחזיר את המשכנתאות הגבוהות שלהן יזדקקו כדי לממש את הזכיות שלהם. אז האם לקחת את ההנחה והסיכון שכלול בה, או לוותר? שאלה לא פשוטה.

מספר ההלוואות שנלקחו במסגרת "מחיר למשתכן" היו הנמוכות ביותר לפחות מאז 2019 (שמאז בנק ישראל החל לעקוב בנפרד אחרי לווים אלה) והגיעו ל-777 בלבד. לכך ייתכנו שלושה הסברים: הראשון - שחלק מהזוכים בהגרלות נמצאו כמנועים מלקחת משכנתה בתנאי הריבית החדשים, או שהגיעו בעצמם למסקנה כי לא יוכלו לעמוד בה; ההסבר השני לעניין - מספר הדירות של מחיר למשתכן קטן והולך, ועל-פי הכלכלנית הראשית, מספר העסקאות שמבוצעות במסגרת התוכנית מצטמק. הסבר שלישי הוא כמובן שילוב של שני ההסברים הראשונים.