ההתקררות בשוק הדיור: היקפי המשכנתאות בספטמבר בשפל של שנה

בחודש ספטמבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.7 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל • נתוני המשכנתאות הם האינדיקציה הראשונה שמופיעה לגבי מצב השוק בספטמבר, ועל פי הערכות היקף העסקאות צפוי להמשיך ולרדת גם החודש

משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock, Serhii Krot
משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock, Serhii Krot

הנתונים החלשים של מספרי עסקאות הנדל"ן, שפורסמו על ידי הלמ"ס והכלכלנית הראשית באוצר בחודש אוגוסט, צפויים לרדת אף יותר בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2022, וסימן ראשון לבאות הגיע בצורת נתוני המשכנתאות שנלקחו בספטמבר, אותם פרסם בנק ישראל. בחודש שעבר סך היקפן הגיע ל-7.7 מיליארד שקל. מדובר בהיקף הנמוך ביותר מאז חגי תשרי של השנה שעברה, ואולם השנה ראש השנה נחגג בסוף ספטמבר, כך שהנתון מעיד על ירידה אמיתית בנפח המשכנתאות שנלקחו.

חידת הנדל"ן: האינדיקטורים מצביעים על התקררות, אך המחירים שוברים שיאים
שפל של 3 שנים ברכישות דירות חדשות. איזו עיר חזרה להוביל בעסקאות?  
עסקה כזו עוד לא הייתה בתל אביב: משפחת אירני משלמת 145 מיליון שקל על פנטהאוז במגדל שלום | בלעדי
מתקשים בהחזרי המשכנתה בגלל עליית הריבית? זה מה שאתם צריכים לדעת
הריבית זינקה בפעם החמישית ברציפות: בכמה התייקר החזר המשכנתה הממוצע? 

בנק ישראל לא פירט את המשכנתאות שנלקחו על ידי המגזרים השונים (משקיעים, רוכשי דירות במחיר למשתכן ורוכשי דירות בשוק החופשי שאינם משקיעים), אך מאז חודש מרץ השנה, שבו נרשם שיא בלקיחת משכנתאות של יותר מ-13 מיליארד שקל, היקפי המשכנתאות נמצאים בסימן ירידה. השיא של חודש מרץ נקבע כתוצאה מכך שרוכשים רצו להקדים את העלאת הריבית שהחלה בחודש שלאחר מכן.

כאמור, נתוני המשכנתאות הם האינדיקציה הראשונה שמופיעה לגבי מצב השוק. גם בחודש אוגוסט כמות המשכנתאות שנלקחה הגיעה ל-9.6 מיליארד שקל, שנחשבים להיקף נמוך יחסית למה שנלקח בשנה החולפת. הפרסומים של הלמ"ס והכלכלנית הראשית אכן איששו את הנתון, שעה שהראו כי בחודש זה חלה ירידה של כמעט מחצית ברכישת דירות חדשות ושל כ-40% ברכישת דירות בכלל.

על נתוני החודש שעבר כתבה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל בהחלטת העלאת הריבית האחרונה שלה כי "מחירי הדירות עלו ב-12 החודשים האחרונים בשיעור של 17.9%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. לצד זאת, חברי הוועדה ציינו את מספר היתרי והתחלות הבנייה שעלו ברביעים האחרונים ונמצאים ברמה גבוהה מאוד. עם זאת, סיומי הבנייה נותרו נמוכים עד כה, על רקע התארכות משך הבנייה. מספר העסקאות ממשיך לרדת, והיקף המשכנתאות שניטלו באוגוסט הצטמצם ועמד על 9.6 מיליארדי שקל, אך עודנו גבוה ביחס לשנים קודמות".

גם 7.7 מיליארד שקל שנלקחו כמשכנתאות בחודש שעבר נחשבים להיקף גבוה, שכן עד לקורונה היקפי המשכנתאות החודשיים נעו בדרך כלל בין 5 ל-7 מיליארד שקל לחודש.