עסקה כזו עוד לא הייתה בתל אביב: משפחת אירני משלמת 145 מיליון שקל על פנטהאוז במגדל שלום

רוני ויפעת אירני, בעלי קבוצת אירני שמחזיקה ברשת פקטורי 54, רכשו פנטהאוז בן שלוש קומות שמשתרע על שטח בהיקף 1,200 מ"ר במגדל הוותיק • מדובר בעסקה השלישית בגובהה שבוצעה בשנים האחרונות בארץ

מגדל שלום בתל אביב. בעיגול: רוני אירני / צילום: תמר מצפי, סיימון אלמלם
מגדל שלום בתל אביב. בעיגול: רוני אירני / צילום: תמר מצפי, סיימון אלמלם

רוני ויפעת אירני, בעלי קבוצת אירני שמחזיקה ברשת פקטורי 54, חתומים על הנכס שמסעיר את משרד האוצר. בני הזוג אירני רכשו פנטהאוז בשטח 1,200 מ"ר, כולל מרפסת, במגדל שלום מאיר בתל אביב בתמורה לכ-145 מיליון שקל. 

● שפל של 3 שנים ברכישות דירות חדשות. איזו עיר חזרה להוביל בעסקאות? 
מה קורה באמת בשוק הדיור? ההסבר של הכלכלנית הבכירה באוצר

בנוסף, הזוג אירני ישלמו גם מס רכישה לא מבוטל עבור העסקה. אם יש להם דירות נוספות, מדובר על מס רכישה בסך 14.4 מיליון שקל. אם לזוג אין דירות נוספות, הם יוכלו לקבל הנחה של כמה מאות אלפי שקלים בודדים על אחת מ־2 הדירות שרכשו.

מדובר בשתי דירות הנמצאות בקומה 32 וגם בקומות 33־34, לפי נוסח הטאבו. העסקה נחתמה בשני שלבים, ב־15 וב־22 לאוגוסט האחרון, ונרשמה בטאבו על שמו של רוני אירני ועל שם בת זוגו יפעת. לדברי מקורות המעורים בפרטי הנכס, "מדובר על פנטהאוז ייחודי שלא ניתן להסתיר ממנו את הים לעולם", דבר שלכאורה מצדיק את המחיר.

זו העסקה השלישית בגובהה שבוצעה בשנים האחרונות בישראל. שתי העסקאות היקרות ביותר אי־פעם שבוצעו על בתי מגורים בישראל נעשו על־ידי אנשים שאינם מתגוררים בישראל דרך קבע במהלך 2020: במסגרת העסקה היקרה יותר רכש שלדון אדלסון את בית השגריר האמריקאי ברחוב גלי התכלת בהרצליה פיתוח ב־230 מיליון שקל.

את העסקה השנייה ביצע האוליגרך רומן אברמוביץ, שרכש וילה ב־226 מיליון שקל, אף היא בהרצליה פיתוח. בנוסף, איש העסקים טדי שגיא רכש לפני 12 שנים את הווילה של איש העסקים זכי רכיב, אף היא ברחוב גלי תכלת בהרצליה פיתוח, ב־145 מיליון שקל.

במשרד האוצר רמזו על העסקה

רמז על העסקה החריגה הזו נודע בעקבות פוסט שפרסמה גלית בן נאים, שאחראית לסקירות של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, בחשבון הפייסבוק שלה במוצאי שבת, ובו ציינה: "עוד משהו שקצת קשה להסביר, זו עסקה מאד מסוימת שבוצעה בחודש אוגוסט, מהעסקאות היקרות ביותר בשוק הדיור המקומי אי־פעם, כאשר אפילו מחיר של 'עד מאה ועשרים' (מיליון שקל) לא מספיק גבוה בשבילה. היכן נרכשה הדירה? בעיר שכיכבה השבוע במחקר של UBS במדד אחר, של פוטנציאל גבוה לקיומה של בועה".

מגדל שלום מאיר הוא בניין גדול בעל עירוב שימושים, שנחשב לגורד השחקים הראשון בתל אביב ובישראל ומתנוסס לגובה של כ־129 מטרים. בעת חנוכתו המגדל היה המבנה הגבוה ביותר באסיה. הבניין נחנך בשנת 1965 בקצה רחוב הרצל, במקומו של המבנה הישן של הגימנסיה העברית "הרצליה" שנהרס.

ממשרדו של רוני אירני נמסר בתגובה: "איננו נוהגים להתייחס לנושאים פרטיים של המשפחה".