מה קורה באמת בשוק הדיור? ההסבר של הכלכלנית הבכירה באוצר

נתוני הלמ"ס הצביעו על זינוק של 19% במחירי הדיור בתוך שנה אחת •  אך באגף הכלכלנית הראשית באוצר מאמינים שהנתונים מספקים רק תמונה חלקית לגבי מצב השוק • גלית בן נאים, שאחראית לסקירות של אגף הכלכלנית הראשית: "הטענה לפיה הציבור ממשיך להסתער על הדירות לא מדויקת. באוגוסט נמשכה ואף התעצמה מגמת הירידה במספר העסקאות"

תל אביב. על-פי משרד האוצר, שוק הדיור מתקרר / צילום: Shutterstock, Teo K
תל אביב. על-פי משרד האוצר, שוק הדיור מתקרר / צילום: Shutterstock, Teo K

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביום שישי האחרון הראו כי מחירי הדירות קופצים בקצב שיא של יותר מעשור עם עלייה של 19% בתוך שנה. זאת, למרות העלאות הריבית החדות בישראל ובעולם ודיווחים על ירידה בהיקף העסקאות ובאינדיקטורים נוספים המצביעים על התקררות בשוק. 

● עידן של ריבית גבוהה: איפה מחירי הדיור נוסקים, ומה קורה בלונדון?
התוכניות עוד לא הופקדו והמימון רחוק: חברות הנדל"ן שמבטיחות באוויר תוספות בנייה בשווי מאות מיליוני שקלים | בדיקת גלובס
עלייה של 19% במחירי הדיור בתוך שנה? זו לא הבשורה הכי רעה שהסתתרה בנתוני האינפלציה | אריק מירובסקי, פרשנות

כעת, במשרד האוצר מצננים את הרוחות ובטוחים שנתוני הלמ"ס אינם צריכים לספק תמונה כאילו השוק עדיין רותח. "מדד מחירי הדירות לחודשים יולי-אוגוסט שפורסם על-ידי הלמ"ס יצר הרבה כותרות, חלקן לא מדויקות, למשל: הטענה לפיה הציבור ממשיך להסתער על הדירות", ציינה גלית בן נאים, שאחראית לסקירות של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, בהתייחסות לנתוני הלמ"ס.

לדבריה, "בחודש אוגוסט נמשכה ואף התעצמה מגמת הירידה במספר העסקאות חדשות ויד שנייה, כאשר אלו הסתכמו ב-8.3 אלף דירות, רמה המשקפת ירידה חדה בשיעור של 41% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. בניכוי הרכישות במסגרת מחיר למשתכן הסתכם מספר העסקאות ב-7.8 אלף, ירידה של 38% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם". 

גלית בן נאים / צילום: איל יצהר
 גלית בן נאים / צילום: איל יצהר

"ירידה של 44% במכירת דירות חדשות"

לדברי בן נאים, בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק שלה, הירידה החדה בעסקאות לא פסחה גם על הקבלנים, כאשר סך הדירות שמכרו בחודש אוגוסט עמד על 2.9 אלף, ירידה חדה של 44% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. "אם הספרות האלה נראות לכם מוכרות, אולי זה בגלל שמדד מחירי הדירות החדשות שפרסם הלמ"ס הצביע על עלייה של 4.4% בחודשים יולי-אוגוסט. אגב, מכירות הקבלנים בחודשים יולי-אוגוסט הן הנמוכות ביותר מאז השפל שנרשם עם פרוץ מגפת הקורונה", כתבה.

בן נאים ציינה מבחינתה כי "יכולים להיות מספר הסברים לפערים בין נתוני הלמ"ס והמציאות בפועל, אבל לבטח אין זה אותו השוק של שנת 2021 שזינק בשיעורים חדים, הן במחירים והן במספר העסקאות.

"אז איך אפשר להסביר את הפער בין ההאצה בקצב עליית מחירי הדירות כפי שמשתקפת ממדד הלמ"ס לבין הירידה ההולכת ומתעצמת במספר העסקאות מאז חודש אפריל? יכולים להיות מספר הסברים, חלקם מורכבים מכדי לפרט אותם כאן, אבל לבטח אין זה אותו השוק של שנת 2021 שזינק בשיעורים חדים, הן במחירים והן במספר העסקאות".