הכלכלן זוכה הנובל מסביר למה התריע על הרפורמה המשפטית בפני מקרון

ז'אן טירול, זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2014, הביע בפני נשיא צרפת עמנואל מקרון את חששותיו מהמהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה החדשה בישראל, ערב ביקורו של נתניהו במדינה • לדברי טירול, "כל ניסיון לקטב או להחליש את בית המשפט העליון הוא איום על המדינה עצמה, כמו גם על העולם"

ז'אן טירול / צילום: Associated Press, Fred Scheiber
ז'אן טירול / צילום: Associated Press, Fred Scheiber

ערב ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בצרפת בסוף השבוע, פנו שורה של כלכלנים צרפתים לנשיא הרפובליקה, עמנואל מקרון, והביעו בפניו את חששותיהם מהמהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה החדשה בישראל - כך פרסמה עמית תומר הבוקר (א') בגלי צה"ל. 

בין הפונים למקרון היה גם הכלכלן הנודע ז'אן טירול, זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2014 על מחקריו בתחום הרגולציה והתחרותיות. טירול, המרצה באוניברסיטת טולוז, גם מונה על-ידי נשיא צרפת לעמוד בראש ועדה שדנה באתגרים האסטרטגיים הגדולים העומדים בפני צרפת, והגישה לפני שנתיים דוח מפורט בנושא. 

המשנה ליועמ"שית בוועדת החוקה: הרפורמה תותיר את המדינה חלשה
בכירים במשק: הגיע הזמן להידברות ופשרה בנוגע לרפורמה המשפטית
מדד הפחד: איך הרפורמה המשפטית תשפיע על הכלכלה, ומה אפשר ללמוד מהעולם
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט

"חשש מיוחד לעתיד הדמוקרטיות הליברליות"

טירול, שנמצא כרגע בנסיעה, תיאר לגלובס בקצרה את חששותיו ברקע הפנייה למקרון בשבוע שעבר: "מוסדות דמוקרטיים מבטיחים זכויות שוות למיעוטים, כולל למיעוטים הפוליטיים, ומונעים עוולות של נבחרי הציבור, כמו שחיתות, הפרות פרטיות והטיית בחירות. לא יכולה להיות דמוקרטיה אמיתית בלי רשות שופטת שמחייבת את הממשלה לציית לחוקה. ובעוד שממשלות בעלות נטיות לא-ליברליות תמיד ניסו לכרסם בכוח הנגד של הרשות השופטת, לאחרונה יש חשש מיוחד לעתידן של הדמוקרטיות הליברליות. ממשלות שנבחרו באופן חוקי, כולל באירופה, מנסות לבסס את כוחן על-ידי החלשת סמכות בתי המשפט ומינוי אידאולוגים לכס המשפט. 

"קיומה של זרוע שופטת עצמאית יהיה אפילו עוד יותר חשוב ביום המחר. טכנולוגיות חדשות כמו בינה מלאכותית וזיהוי פנים מאפשרות למדינה להשיג שליטה חברתית במחיר נמוך מאוד. הם יוכלו להשתמש במערכות דירוג חברתי (כמו אלה שמעוצבות בסין), לזהות יריבים פוליטיים ותומכים של ארגונים בלתי מזדהים ולהפוך אותם למצורעים חברתית או מושא לדיכוי אלים. בית המשפט העליון יהיה המעוז האחרון נגד שליטה כזו, ברוח אלדוס האקסלי או ג'ורג' אורוול (מחברי הדיסטופיות עולם חדש מופלא ו-1984, א"פ). כל ניסיון לקטב אותו או להחליש את כוחו הוא איום על המדינה עצמה, כמו גם על העולם באופן כללי יותר. השיקולים האלה תקפים לישראל, כמו לכל מדינה אחרת".

טירול, אגב, אינו הכלכלן הבינלאומי היחידי שהתבטא בנושא. הכלכלן זוכה הנובל אריק מסקין מהרווארד, שהיה אגב שותפו של טירול לחלק ממחקריו, הצטרף למכתב הכלכלנים הישראליים שהתריעו מהשלכות יוזמות החקיקה של הממשלה החדשה. ואילו בסוף השבוע הצטרף לחותמים גם הכלכלן פרופ' נוריאל רוביני, שהתפרסם בזכות מחקריו על משברים פיננסיים ואזהרותיו טרם המשבר הפיננסי של 2008.