בכירים במשק: הגיע הזמן להידברות ופשרה בנוגע לרפורמה המשפטית

מעל 50 בכירים במשק הישראלי, ביניהם יו"ר ומנכ"ל קבוצת ביג, מנכ"ל קבוצת פוקס ויו"ר דירקטוריון קבוצת בריל שיזם את הקריאה, התייחסו לראשונה לרפורמה שמתכננת הממשלה במערכת המשפט, והזהירו כי היא "מביאה להרחבת הפילוג בעם" • "פיתחו בהידברות והביאו לכך שהתיקונים שיבוצעו, יבוצעו בהסכמה רחבה כדי למנוע קרע בעם"

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס. בין החותמים על המכתב / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס. בין החותמים על המכתב / צילום: דימה טליאנסקי

בהתייחסות ראשונה של בכירי המשק הישראלי, המחזיקים ברשתות ובחברות מהגדולות בישראל, למהפכה במערכת המשפט, הם מזהירים כי "המהפכה המשפטית המסתמנת עלולה להביא לפגיעה חמורה בכלכלה".

מדד הפחד: איך הרפורמה המשפטית תשפיע על הכלכלה, ומה אפשר ללמוד מהעולם 
נביא הזעם שחזה את משבר 2008 מצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית
"אנחנו רגע לפני משבר חוקתי או ערב כינון חוקה": ראיון עם ד"ר מיכה גודמן
ג'יי.פי מורגן: דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת בעקבות הרפורמה המשפטית 
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט 

למעלה מ-50 יושבי-ראש ומנהלי מהחברות הגדולות בישראל חתמו על מכתב המתריע כי המהפכה המשפטית המסתמנת תביא להרחבת הפילוג בעם ועשויה להביא לפגיעה חמורה בכלכלת ישראל, ומפצירים להגיע להידברות ולפשרה.

על המכתב - שנשלח הבוקר (א') לנשיא המדינה יצחק הרצוג, לראש הממשלה בנימין נתניהו, לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ילו"ר הכנסת אמיר אוחנה וליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד - חתומים בין היתר איתן בר-זאב וחי גאליס, יו"ר ומנכ"ל קבוצת ביג; צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה; הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס; רונן נמני, מנכ"ל קפה קפה; אבי אדרי, בעלי סינמה סיטי; אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים; סרג' דרעי, מנכ"ל רנואר; יריב שפע, יו"ר ארומה ישראל; ענת בוגנר, מנכ"לית דלתא ישראל; אודי שמאי, מנכ"ל פיצה האט; יפעת ברכה דה לרנה, מנכ"לית רשת ליה לונדון; ושחר תורג'מן, יו"ר דירקטוריון קבוצת בריל, שיזם את הקריאה. 

התארגנות א-פוליטית

"אנו עוקבים בדאגה רבה אחרי ההתפתחויות בזירה הציבורית ובקרע ההולך ונפער בין החלקים השונים בעם", נכתב במכתב, בו מודגש כי מדובר בהתארגנות א-פוליטית, הכוללת מצביעים מכלל המפלגות בישראל. "אנו ישראלים גאים, 'רקמה אנושית אחת' שהצביעה לכלל המפלגות בישראל. אנו, המהווים את אחד מעמודי השידרה של הכלכלה הישראלית, מכבדים כמובן את הכרעת הבוחר, ויחד עם זאת בטוחים שבמדינה דמוקרטית צריך להקשיב האחד לשני.

"ניתן לתקן את מערכת המשפט, אשר כמו כל גוף אינה מושלמת, אך אסור לשפוך את התינוק עם המים. חלק גדול מהישגה של ישראל באים כתוצאה מהיותה מדינה דמוקרטית, עם איזון בין רשויות השלטון ואמונה גם של האזרחים וגם של העולם שאנו מדינת חוק. המהפכה המשפטית המסתמנת, בדרך שבה היא מתקדמת, מביאה להרחבת הפילוג בעם ועשויה להביא לפגיעה חמורה בכלכלת ישראל".

במכתב קוראים הבכירים להידברות, ומציינים כי כפי שהם כאנשי עסקים נושאים ונותנים על-מנת להגיע לעמק השווה, הם בטוחים שגם למנהיגי הציבור יש את היכולת להגיע לפשרה. "אנחנו אוהבים את ישראל ואוהבים את הישראלים ובטוחים שניתן למצוא את דרך המלך, את הגשר שבין התפיסות השונות.

"ההשלכות של היעדר הידברות עשויות להיות הרות- גורל לעתידינו בכלל ולעתיד הכלכלה הישראלית בפרט. אנו, בכירות ובכירים במגזר העסקי, קוראים לכם - הפגינו מנהיגות, פיתחו בהידברות והביאו לכך שהתיקונים שיבוצעו, יבוצעו בהסכמה רחבה כדי למנוע קרע בעם".