רפורמה משפטית, טובה ככל שתהיה, לא שווה קרע בעם

בגלל מורכבותה ועומקה, יישום הרפורמה המשפטית בזמן כה קצר וללא דיון מעמיק יגרום לזעזוע חסר תקדים עם תוצאות הרסניות לכלכלה

הפגנה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: כדיה לוי
הפגנה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: כדיה לוי

הכותב הוא יו"ר קליל תעשיות ויו"ר עמותת "אנו עושים שינוי"

שטף מכתבי המומחים, המשפטנים, הכלכלנים, נושאי תפקיד בכירים בעבר ובהווה, לצד קבוצות משמעותיות בעשייה שהתאגדו להביע את דעתן, כמו מלואימניקים, טייסים, הייטקיסטים ועוד, אל מול הביטול הגורף מצד מובילי הרפורמה המשפטית, עלול להוביל להעמקת הקרע בעם. יש הסכמה רחבה לביצוע רפורמה במערכת המשפט. הוויכוח מתרכז ברובו על הדרך. 

הפשרה תגיע כשיוזמי הרפורמה יפנימו את מחירה הכבד | ד"ר נחמן שי, דעה
מובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית מעלים שלב: קוראים לשביתת ענק ביום שני
בכירים במשק: הגיע הזמן להידברות ופשרה בנוגע לרפורמה המשפטית 
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט
מגעים אינטנסיביים לפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית: אלה ההסכמות המסתמנות

במקום לעודד שיח כדי למצוא נוסחה מאוזנת, הצדדים מקצינים. צד אחד מאיים שהרפורמה תעבור גם בלי תמיכה רחבה, והצד השני מאיים בדחייה על הסף ובאזהרה על מלחמת אחים המתקרבת. לאן הגענו?

אני מבין את אלה הרואים את הרפורמה כקיצונית וחפוזה. זה לא במקרה שתהליכי עומק עושים באיטיות ובזהירות. אם רוצים לבחון ולשקול, אין קיצורי דרך. להעביר רפורמות משמעותיות פחות לוקח שנים של דיונים ודיוקים. וכאן, רפורמה שהיא לב-ליבה של הדמוקרטיה, הממשלה רוצה להעביר בזמן קצר, מבלי לתת די זמן לנתח ולהבין את השלכותיה שעשויות להיות מרחיקות לכת ובלתי הפיכות בתחומים רבים.

סיכונים משמעותיים

קבלת ההחלטות מהירה וחד-צדדית מתפרשת על-ידי מתנגדי הרפורמה כחוסר כנות שנובע מאינטרסים חבויים של מובילי הרפורמה. דרך חפוזה טומנת בחובה סיכונים שעלולים להיות בלתי הפיכים.

ברוב המוחלט של המקרים, הדרך מכתיבה גם את התוצאה הסופית: "איכות התהליך משפיעה על איכות התוצאה". לא פעם בוועדות חקירה, לפני שניגשים לתוכן ולאיכות ההחלטות, בודקים קודם את הדרך ואת האופן בהם התקבלו ההחלטות. עד כדי כך חשובה הדרך.

אחדות העם היא ערך חשוב, שאנו נוטים לזלזל בו. אם רוצים להעביר רפורמה מבלי לקרוע את העם, הסכמה רחבה היא הכרחית. הטיעון שיש צורך ברפורמה בגלל שהאמון הציבורי במערכת המשפט ירד ל-42%, וזו סיבה מספיקה כדי לערוך רפורמה על-ידי הממשלה (25%), הכנסת (21%) או המפלגות (14%) שמקבלות אמון ציבורי נמוך בהרבה - הוא תמוה.

ליבוי השיח משני צידי המתרס מעמיקים את הקרע בעם, שנמצא במצב שברירי. הקרע בעם הוא האיום האמיתי והמסוכן ביותר. כדאי שנשקיע את האנרגיה הציבורית בלדחוק בפוליטיקאים להוביל מהלך של שינוי מדיניות תוך מתן זמן לשקול עניינית את מרכיביה באמצעות הסכמה רחבה.

רפורמה, טובה ככל שתהיה, בגלל מורכבותה ועומקה - יישומה בטווח קצר יגרום לזעזוע חסר תקדים עם תוצאות הרסניות לכלכלה. הטיב לתאר זאת כלכלן מהאוניברסיטה תל אביב, ד"ר דייבי דשטניק: "כלכלה רגישה לזעזועים חדים, משקיעים מעדיפים יציבות". ונתן דוגמה: "גם כשהנגיד יודע שרק העלאת ריבית של 5% היא פתרון טוב למלחמה באינפלציה, הוא יעשה זאת בהדרגה ויעלה טיפין-טיפין". קל וחומר לגבי הרפורמה, שצריכה להיות מיושמת בהדרגה.

הבסיס לקיומנו

אחדות העם היא הבסיס לקיומנו. מכיוון שאני מאמין שלפוליטיקאים מימין ומשמאל חשובה עתידה וחוסנה של מדינת ישראל. אני מצפה מהם לאחריות אישית ולהשקיע יותר באחדות העם. אף פוליטקאי לא קיבל מנדט להרוס את המדינה.

הזמן פועל לרעתנו. אני קורא מכאן לראש הממשלה ולמקדמי הרפורמה להזמין את מתנגדי הרפורמה לקיים דיון כן ופתוח בהקדם על האופן והדרך לקידום הרפורמה באמצעות הסכמה רחבה. רק כך יוכלו להוכיח את כנות כוונתם ויזכו למנוע קרע בעם ולהביא לשיפור מערכת המשפט.