סמוטריץ' שוחח עם ראשי הבנקים על תקציב המדינה והרפורמה המשפטית

עיקר השיחה בין שר האוצר וראשי הבנקים עסקה ברפורמות בחוק ההסדרים שנוגעות לענף הבנקאות • השר ביקש להרגיע את חששות הבנקאים סביב תקציב המדינה הקרוב ואמר: "אנחנו נביא תקציב אחראי, מוטה צמיחה" • אורי לוין, מנכ"ל בנק דיסקונט, אמר בפגישה כי יש סימנים של תחילת משבר, בהם היחלשות השקל וחולשת שוק המניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בשיחה עם מנהלי הבנקים, היום / צילום: משרד האוצר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בשיחה עם מנהלי הבנקים, היום / צילום: משרד האוצר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים היום (ג') דיון עם ראשי הבנקים בישראל, שביקשו לזמן את הפגישה כדי לשוחח עם השר על הרפורמות בחוק ההסדרים שנוגעות לענף הבנקאות. לקראת סוף הדיון זלגה השיחה גם אל הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה ונתמכת על-ידי שר האוצר, חרף אזהרות הבנקאים והכלכלנים. 

למעלה מ-150 מנהלים בכירים לגלובס: "תומכים בהידברות ובהסכמות רחבות על בסיס המתווה של נשיא המדינה יצחק הרצוג" 
לאחר האמירה הבעייתית: עו"ד דוד חודק מתפטר ממשרד גרוס ושות' ומאשים את שותפיו בבגידה | בלעדי

בסביבתו של סמוטריץ' ציינו כי "התקיים שיח מאוד ענייני של כמה דקות סביב הרפורמה המשפטית. היה מי שהביע את דעתו, וגם השר הביע את דעתו, אבל הייתה פגישה מצוינת". בתחילת השבוע הודיע בכירי הבנקים הגדולים כי הם תומכים ביוזמת נשיא המדינה להידברות והגעה להסכמה רחבה סביב הרפורמה במערכת המשפט.

עיקר הפגישה עסקה בתוכניות האוצר לשנת התקציב הקרובה, כמו הקמת ועדה לקידום התחרות במערכת הפיננסית, שתבחן כיצד להסיר חסמים בפני כניסת שחקנים חדשים לתחום ולשנות את מבנה הרגולציה. בפגישה נכח גם המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, שהודיע באחרונה על פרישתו מהתפקיד.

לפי ההודעה שהוציא סמוטריץ' בתום הפגישה, "עלו בה לדיון הסוגיות הכלכליות שעל הפרק. ראשי הבנקים הציגו תמונת מצב עדכנית, וכן נידונו מגמות בשוק הנדל"ן".

סמוטריץ' ביקש להרגיע את חששות הבנקאים סביב תקציב המדינה הקרוב, ואמר: "אנחנו נביא תקציב אחראי, מוטה צמיחה, שיכלול רפורמות רבות. לא נפרוץ את מסגרות התקציב, ולא יהיו כספיים קואליציוניים בהיקפים חריגים". זאת, בהמשך לאמירה של סמוטריץ' מאתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה השרים השונים יצטרכו להתפשר בדרישות התקציביות.

"הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות כיום למען הציבור בישראל זה להוריד את האינפלציה", אמר סמוטריץ'. "כלכלה זה עולם של ציפיות, והמטרה של כולנו היא להרגיע את השיח במדינה. החברה הישראלית חזקה, מדינת ישראל תעבור את המשבר הזה. הכלכלה הישראלית חזקה, תסתכלו גם בהשוואה לכלכלות אחרות. נתוני המאקרו של כלכלת ישראל יוצאים מן הכלל, לא רק לפי התחזיות שלנו, אלא גם של קרן המטבע והמוסדות הבינלאומיים, וגם בהשוואה למדינות אחרות. בעולם של אי-יציבות, מדינת ישראל צריכה להיות אי של יציבות". 

סימנים של תחילת משבר

אורי לוין, מנכל בנק דיסקונט, אמר בפגישה כי יש סימנים של תחילת משבר, בהם היחלשות השקל, עליית פרמיית הסיכון של ישראל וחולשת שוק המניות. לפי לוין, קצב התפתחות המשבר אינו ידוע, אך חשוב לייצר מסלול של פתרון ופשרה במהירות האפשרית.

עוד נכחו בפגישה, שהוגדרה כ"מפגש היכרות": מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות משה לארי, יו"ר בנק מזרחי טפחות משה וידמן, מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין, יו"ר בנק דיסקונט שאול קוברינסקי, מנכ"לית הבנק הבינלאומי סמדר ברבר-צדיק, יו"ר הבנק הבינלאומי רון לבקוביץ', מנכ"ל בנק ירושלים יאיר קפלן, מנכ"ל בנק HSBC ישראל מייקל ישראל ומנכ"ל איגוד הבנקים איתן מדמון.