המפקח על הבנקים פורש במפתיע אחרי קדנציה קצרה במיוחד

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, ביקש מנגיד בנק ישראל לסיים את תפקידו במהלך יוני 2023, בתום קדנציה של כשלוש שנים • שני קודמיו בתפקיד, חדוה בר ודודו זקן, כיהנו במשך כחמש שנים

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, ביקש מנגיד בנק ישראל לסיים את תפקידו במהלך יוני 2023, בתום קדנציה קצרה של כשלוש שנים בלבד. זאת בעוד שני קודמיו בתפקיד, חדוה בר ודודו זקן, כיהנו במשך כמעט חמש שנים. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, קיבל את בקשתו של אבידן והקים ועדת איתור למינוי מחליף או מחליפה שבראשה יעמוד המשנה לנגיד, אנדרו אביר.

ריבית גם על העו"ש? המהלך הבא של סמוטריץ' מול הבנקים
בנק ישראל מודאג: במקרה של מפולת בבורסה, יציבות המוסדיים עלולה להיפגע
המפקח על הבנקים: "יש ערך להחזקה של גוף מוסדי בחברת כרטיסי אשראי"

אבידן נכנס לתפקידו במאי 2020, בשיאה של מגפת הקורונה. הוא למעשה חזר מפרישה כשהוחלט למנותו לתפקיד כבר במרץ, אך לאחר עיכובים נכנס ללשכת המפקח חודשיים לאחר מכן.

לפני כן שימש אבידן במגוון רחב של תפקידים במערכת הבנקאות במשך למעלה מ-30 שנה. הוא החל את דרכו ככלכלן ובנקאי עסקים בבנק לאומי, ולאחר מכן כיהן כקצין אשראי בבנק לאומי ניו יורק וכמנהל עסקאות בכיר בפועלים שוקי הון. לאחר מכן מילא מגוון רחב של תפקידים בקבוצת דיסקונט.

אבידן שימש כעוזרו האישי של יו"ר דירקטוריון בנק דיסקונט, כמנהל אגף שלוחות חו"ל, כסגן ראש החטיבה העסקית, ובמשך שש שנים שימש כסמנכ"ל ומנהל הסיכונים הראשי של הבנק. לאחר מכן שימש כסמנכ"ל בכיר ומנהל חטיבת חברות-בנות, ובמסגרת זו כיהן כיו"ר בנק מרכנתיל דיסקונט וכדירקטור בחברות קבוצת דיסקונט, בכ.א.ל ו-IDBNY. במרץ 2019 פרש מתפקידיו בהנהלה והחל לכהן במספר תפקידי דירקטור בקבוצת דיסקונט, בחברת מידרוג ובחברת שב"א.

אבידן הודה לנגיד על מה שהגדיר כזכות גדולה להוביל את הפיקוח על המערכת הבנקאית בשנים האחרונות. "אני מסיים בקרוב שלוש שנים של עבודה בעצימות גבוהה, המלווה באתגרים רבים ומגוונים לצד תחושת סיפוק משמעותית מהיקף העשייה. הפיקוח על הבנקים הוביל לתהליך שינוי משמעותי במערכת הבנקאית לטובת ציבור הלקוחות והמשק, ואין לי ספק ששינוי זה ימשיך להתעצם בעתיד. את תפקיד המפקח על הבנקים לקחתי על עצמי לאחר שכבר יצאתי לפנסיה, מתוך תחושת שליחות ורצון להקדיש מספר שנים לטובת עשייה ציבורית וחברתית משמעותית, שתגיע בעוד מספר חודשים לסיומה".

בסביבת המפקח מדגישים כי אין כל קשר בין הודעת הפרישה של אבידן לבין הסיטואציה הפוליטית והמצב הנוכחי. בסביבתו של אבידן אומרים כי המפקח הודיע על פרישתו מתפקיד המפקח על הבנקים בעוד מספר חודשים על רקע מיצוי מקצועי גרידא לאחר שלוש שנות עבודה אינטנסיביות ומתוך רצון לנוכחות, איזון ומיצוי חייו הפרטיים כאבא וכסבא, לאחר ששב מפנסיה לטובת כהונה כמפקח, והוא בגיל 63; וכי אין בפרישתו כל אמירה פוליטית או קשר למצב הנוכחי.

ליווה הקמת בנק חדש וחייב את הבנקים בפרסום ריביות

במהלך כהונתו של אבידן הוא ליווה את הקמתו של בנק דיגיטלי חדש, וואן זירו, לראשונה אחרי יותר מ-40 שנה, וכן ליווה מתן רישיון לבנק דיגיטלי נוסף, אש של ניר צוק. זאת במטרה להעצים את התחרות במערכת הבנקאית; בתקופה זו גם השלים בנק ישראל הפעלת מערכת לניוד חשבונות בנק בקליק, המאפשרת מעבר נוח ללקוחות הבוחרים לעבור בנק וחיזוק כוחם התחרותי של לקוחות המערכת הבנקאית.

פעולות נוספות בשנים האחרונות בהן היה מעורב אבידן כוללות לראשונה חובת פרסום של שיעורי הריבית הממוצעת ברמת בנק, שנגבית בגין האשראי ומשולמת עבור הפיקדונות במטרה לחזק את יכולות ההשוואה ואת כוח המיקוח של הציבור. זאת לצד הסרת חסמים בפני שימוש במערכות בענן שיאפשרו למערכת הבנקאית פעילות יעילה, גמישה וחדשנית וקידום רפורמת הבנקאות הפתוחה שמאפשרת שיתוף מידע עם גורמים נוספים ומינוף המידע השייך ללקוח לטובת הלקוח, אם כי זאת עדיין נמצאת בחיתוליה לעומת מקומות כמו ארה"ב ואנגליה.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודה לאבידן על העבודה המשותפת. "יאיר נכנס לתפקיד בעיצומה של תקופה מאתגרת מאוד למשק ולישראל כולה. אחרי קריירה ארוכת-שנים ורבת-הישגים בשוק הפרטי, קראנו לו לדגל - והוא התייצב. במסגרת תקופת העבודה המשותפת שלנו, יאיר הוביל והוציא לפועל שורה ארוכה מאוד של רפורמות, ועשינו לא מעט שינויים ושיפורים במערכת הבנקאית והפיננסית. אני מאחל לו מכל הלב הצלחה בהמשך הדרך, וסמוך ובטוח שהפיקוח על הבנקים, על עובדיו המקצועיים והמנוסים, ימשיך להוביל בתחומי הבנקאות והפיננסים השונים והחשובים שהוא אמון עליהם".