ריבית גם על העו"ש? המהלך הבא של סמוטריץ' מול הבנקים

שר האוצר מתכנן לחייב את הבנקים לשלם ללקוחות ריבית גם על יתרות הזכות בעו"ש ולא רק על הפיקדונות • זאת בעת שהריבית על המינוס כבר מגיעה לשיעור דו-ספרתי • יתרת הכספים של הציבור בעו"ש עומדת על יותר מ-500 מיליארד שקל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, ראובן זבולון
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, ראובן זבולון

יותר מחצי טריליון השקלים שמחזיק הציבור הישראלי בחשבונות העו"ש שלו, עליהם לא מעניקים הבנקים ריבית, משמשים אותם כבסיס חינמי למתן הלוואות לאזרחים ולעסקים. כעת נראה שבמשרד האוצר מתכוונים לייקר עבור הבנקים את מקורות המימון שהציבור מעניק להם. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' מתכננן לחייב את הבנקים לשלם ריבית על יתרות העו"ש החיוביות. 

● "מי שיש לו 100 אלף שקל בעו"ש, מפסיד הכנסה של 4,000 שקל בשנה" 
● מנהלי ההשקעות בישראל פסימיים, אלה הנתונים שהם מתעלמים מהם

באוצר היו שמחים לראות את ההוראות הנרקמות כחלק מחוק ההסדרים, אולם החוק יעלה לאישור בכנסת כבר בעוד שבוע וחצי, ולכן פרק הזמן הקצר שעומד לרשות האוצר אינו מספיק. לכן הוא ככל הנראה יקודם בחודשים הקרובים כחקיקה רגילה, וזאת במסגרת שורה רחבה של צעדים שבוחנים באוצר כדי להגביר את התחרות במערכת הפיננסית.

את התחרות הזו אפשר היה לראות בחודשים האחרונים בעקבות העלאת הריבית של בנק ישראל. תחילה, מיהרו הבנקים להעלות את הריבית על ההלוואות ועל המינוס, כאשר הריבית על האוברדראפט כבר חצתה עבור רוב פלחי האוכלוסייה את הרף של 10%. במקביל, הם התעכבו זמן ארוך עם גלגול העלאות הריבית גם לפידקונות, בעיקר אלו קצרי הטווח בהם מוחזק רוב כספו של הציבור.

לאט-לאט, ולאחר ביקורת ציבורית, פרלמנטרית ותקשורתית החלו הבנקים להעלות את הריביות על הפיקדונות, וזו הפכה לזירה תחרותית. נכון לחודש דצמבר, עלתה הריבית הממוצעת לפיקדונות של עד שלושה חודשים בריבית קבועה מ-1.39% ל-1.54%.

הריבית לטווחים של שנה עד שנתיים היא כיום הריבית האטרקטיבית יותר - ממוצע של 3.35% לעומת 3.04% בנובמבר. הריבית לתקופה של עד שנה ושל בין שנה לשנתיים זהה כעת ועומדת על 3.32%, עלייה מינורית של 0.07% ו-0.06% בהתאמה.

בהתייחס לריבית של עד שלושה חודשים, שהיא הכי קרובה למה שיציעו ככל הנראה הבנקים על העו"ש אם יחויבו בכך, נראה כי הריבית על העו"ש תעמוד על הרף המינימלי של בין 0.1% ל-0.5%. המשמעות היא עלות של בין 500 מיליון שקל ל-2.5 מיליארד שקל עבור הבנקים מדי שנה.