יבוא רכב | ניתוח

מנוע הצמיחה הבא שמסתתר בדוחות של שתי יבואניות הרכב הגדולות

המניות של דלק רכב וקרסו מוטורס, שתי יבואניות הרכב הגדולות בארץ, צנחו מתחילת 2023 • אבל בדוחות שפרסמו מסתתר פוטנציאל שעשוי לשנות את התמונה: האחזקה של דלק רכב בחברת הבינה המלאכותית, היילו, בעלת יתרון טכנולוגי, והזיכיון של קרסו על צ'רי שרחוק מניצול

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן
איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

שתי יבואניות הרכב הגדולות שנסחרות בבורסה הישראלית, דלק רכב וקרסו מוטורס, הן חלון הראווה של שוק יבוא הרכב בארץ. שתי החברות סיימו את 2022 עם רווחי שיא, כאשר את הרבעון הראשון השנה סיימה דלק רכב עם רווח נקי של כ־270 מיליון שקל, עלייה של 14% לעומת הרבעון המקביל. זאת, בעוד שקרסו רשמה ברבעון רווח נקי 89.1 מיליון שקל, ירידה של כ־29% לעומת הרבעון המקביל, בעיקר בשל הוצאות מיתוג ושיווק חריגות.

החשמלית הספורטיבית מסין שמאיימת על המותגים היוקרתיים  
יצרניות הרכב פותחות הזדמנויות השקעה מגוונות בסקטור הניידות החשמלית
המלאי מתרוקן, והיבואנים נמנעים ממבצעים חדשים: סימני האטה בשוק הרכב

שתי החברות גם ידועות בשוק ההון בזכות חלוקת הדיבידנדים הנדיבה שלהן והן הרחיבו בעתיד את פעילותן מעבר לתחומים המסורתיים של שוק הרכב. שתיהן גם ספגו השנה לא מעט חבטות בשוק ההון, כאשר מניית דלק רכב  צנחה בכ־30% מתחילת השנה ואילו מניית קרסו מוטורס  ירדה ב־17%. אבל בין השורות של הדוחות התקופתיים שלהן מסתתרים גם כמה מוקדי ערך נסתרים, שטומנים בחובם פוטנציאל להצפת ערך מעניינת בשנים הקרובות.

 

דלק רכב: היתרון של היילו

דלק רכב היא כבר לא האימפריה בענף, כפי שהייתה בעבר. ברבעון הראשון של השנה היא החזיקה בנתח של כ־7.7% ממסירות הרכב החדש, לעומת כ־25% ב־2009, ודורגה במקום השביעי בין קבוצות יבוא הרכב בישראל. עם זאת, בין השורות בדוח של דלק רכב מסתתר פורטפוליו מעניין של השקעות הון סיכון בחברות אוטו־טק בישראל, שאותו החלה לבנות בעשור הקודם, כאשר הענף היה בשיא. אחת החברות שנמצאת בו, היילו (HAILO), מסתירה פוטנציאל מרתק להצפת ערך.

שחר שמש מנכ''ל דלק מוטורס אורח במתחם VIP של MINI בנשף המסורתי של דלית רצ'סטר בהאנגר 11 / צילום: רפי דלויה
 שחר שמש מנכ''ל דלק מוטורס אורח במתחם VIP של MINI בנשף המסורתי של דלית רצ'סטר בהאנגר 11 / צילום: רפי דלויה

חברת היילו, שהוקמה ב־2017 על ידי יוצאי יחידת הפיתוח של חיל המודיעין, עוסקת בפיתוח וייצור של מעבדים ייחודיים להאצת יישומי בינה מלאכותית (AI) במכשירי קצה. המעבדים, כפי שמציינים בהיילו, "מאפשרים למכשירים חכמים לבצע משימות של למידה עמוקה, כגון זיהוי אובייקטים בזמן אמת, תוך מזעור של צריכת כוח, ממדים ועלות". החברה פיתחה שני דורות של מעבדים - היילו 8 והיילו 15 - והיא נהנית מיתרון טכנולוגי משמעותי בפלח. כפי שכתב אחת מלקוחותיה בקוריאה, "השבב החדש של היילו מציג ביצועים טובים פי שישה מאלה של מנועי AI מקבילים שקיימים בשוק".

היילו היא כבר מזמן לא רק חברת אוטו־טק. היא אומנם עדיין פועלת לשילוב המעבדים שלה במערכות בטיחות מתקדמות לרכב (ADAS), שהוא תחום הפעילות העיקרי של מובילאיי ומקיימת שיתופי פעולה בנושא עם ספקיות טיר1, אך פועלת במקביל בענפים רבים אחרים, ביניהם: אבטחה חזותית, ציוד תעשייתי מתקדם, קמעונאות, ערים חכמות ועוד, שבהם יש לה חוזי אספקה פעילים ומשמעותיים.

תאיים על מובילאיי?

בהיילו מקפידים לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך, אך בענף מעריכים כי היא נמצאת על סף זכייה בחוזים לשילוב השבבים שלה בדגמי רכב עתידיים, ואולי אף כבר קטפה כמה מהזכיות בפועל. זהו ללא ספק ניסיון נועז של חברה קטנה להשיג דריסת רגל בשוק הגלובלי הענק של שבבים למערכות ADAS, שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה, ונשלט על ידי ענקיות כמו מובילאיי הישראלית, קוואלקום, אנבידיה ועוד. בענף מעריכים כי השבבים של החברה משתבצים היטב במהפכת ה־ChatGPT, שעתידה להביא את יישומי ה־AI להרבה מכשירי קצה בשנים הבאות.

הגיוס האחרון שביצעה החברה, היה בשנת 2021 ובו גייסה כ־136 מיליון דולר על פי שווי של למעלה ממיליארד דולר והפכה בכך ליוניקורן. מאז היא כאמור הרחיבה משמעותית את מעגל הלקוחות ושותפי הייצור שלה הן בתעשיית הרכב והן בענפים נוספים.

המניות שוות יותר מהחברה

תחום הבינה המלאכותית, בו פועלת היילו, הפך בחודשים האחרונים לתחום לוהט עבור משקיעי שוק ההון העולמי. המניות של חברות הפועלות בתחום זינקו בעשרות ומאות אחוזים, וענקיות IT, שעוד אין להן דריסת רגל בפלח הצומח, רודפות עם פנקסי צ'קים פתוחים אחרי חברות שפועלות בענף לצורך מיזוג ורכישה.

מכיוון שלהיילו יש יתרון טכנולוגי, חוזי אספקה והכנסות, ניתן להעריך כי בתרחיש של הנפקת החברה או רכישתה, היא עשויה לקבל הערכת שווי גבוהה פי כמה מזו שקיבלה ב־2021. למעשה, בענף מעריכים כי אם בועת ה־AI תמשיך להתנפח בקצב הנוכחי, גם שווי דו־ספרתי במיליארדי דולרים אינו בלתי אפשרי. בהיילו אומנם טוענים שכרגע אין כוונות להנפיק או לבצע אקזיט, כפי שאומר אור דנון לגלובס, מייסד־שותף ומנכ"ל בחברה: "בטווח הקרוב אנחנו מתכוונים להמשיך לגייס הון ממשקיעים". אולם, באותה נשימה הוא מציין כי, "אנחנו מתכוונים גם לנצל את המומנטום בשוק לצמיחה ולהתרחבות - הן מבחינת המכירות והלקוחות, והן מבחינת מגוון המוצרים".

כך, שלא מן הנמנע שבתרחיש של הנפקה או רכישה שווי האחזקות של דלק רכב בהיילו, שעומד כיום על כ־12%, עשוי להיות גבוה מכל שווי השוק הנוכחי שלה - המוערך בכ־2.79 מיליארד שקל לאחר ירידה של 30% במנייתה מתחילת השנה.

היילו הישראלית בחזית מהפכת ה-AI במכשירי קצה

חברת היילו (HAILO) פועלת באחד מתחומי ה-AI החמים ביותר בקרב המשקיעים כיום אבל בינתיים הנפקה לא נמצאת על הפרק. אור דנון מייסד משותף ומנכ"ל היילו מסביר מדוע.

"כמובן שיש מחשבות על הנפקה, אך בטווח הקרוב אנחנו מתכוונים להמשיך לגייס הון ממשקיעים ולנצל את המומנטום בשוק לצמיחה והתרחבות, הן מבחינת המכירות והלקוחות והן מבחינת מגוון המוצרים", אומר לגלובס דנון. היילו שעוסקת בפיתוח וייצור של מעבדים ייחודיים להאצת יישומי בינה מלאכותית (AI) במכשירי קצה. 

מתי והאם נתחיל לראות מערכות ADAS עם צ'יפים של היילו והאם יש בכלל לחברה יכולת להשיג דריסת רגל משמעותית  בשוק שנשלט על ידי ענקים כמו מובילאיי?
"היילו משתפת פעולה עם מספר חברות Tier1 באסיה ובאירופה המפתחות מערכות ADAS. בזכות ארכיטקטורת המעבדים הייחודית שלנו, הביצועים הגבוהים שהמעבדים של היילו נותנים במעטפת הספק והעלות, הם אטרקטיביים מאוד גם מול החברות הגדולות בתחום, והשוק צמא לשחקנים נוספים וחדשניים".

אור דנון, מייסד משותף ומנכ''ל היילו / צילום: Hailo
 אור דנון, מייסד משותף ומנכ''ל היילו / צילום: Hailo

איך מתכתבת מהפכת ChatGPT עם החזון והמוצרים של היילו והאם היא צפויה לתת לחברה תנופה?
"כיום אנחנו רואים רק את קצה הקרחון בכל מה שקשור ל-ChatGPT ו-Generative AI באופן כללי. היום מרכז המסה של הפעילות מתרחש בענן, אבל ללא ספק ככל שיגדלו האפליקציות ויתרחב השימוש, נראה את ה-Generative AI מגיע גם למכשירי קצה כפי שקרה בכל מהפכות המחשוב שהיו עד היום. אנחנו כבר רואים ניצנים של פעילות הן בתחום המחקר והן ביישום בפועל של אפליקציות שמשלבות בין תפיסה חזותית לבין הבנת משימה מורכבת, המתאפשרת בזכות מודלים דוגמת ChatGPT. היתרונות של הרצת מודלים כאלו בקצה כוללים שמירה על פרטיות המשתמש ובטחון מידע, האפשרות להריץ את המודלים באזורים מרוחקים או ללא חיבור לרשת, והאפשרות לנתח מידע בזמן אמת ללא שיהוי".

מדוע נבחרה קוריאה כבסיס להתרחבות של החברה והאם ניתן ללמוד מכך על שת"פ אסטרטגי מהותי עם חברות ענק מקומיות? כמו למשל סמסונג שנחושה בדעתה להדביק פיגור משמעותי שלה בזירת ה-AI.
"היילו פתחה לאחרונה משרד בקוריאה, שמתווסף למשרדים של החברה ביפן, טייוואן, אירופה וארה"ב. בנוסף ליצרנית המצלמות Truen, שתהיה מהחברות הראשונות בעולם שמטמיעות את השבב החדש של היילו למצלמות - היילו-15, אנו עובדים עם מספר גדול של חברות בקוריאה, ביניהן גם חברות ענק מקומיות ובינלאומיות בתעשיות שונות ומגוונות. השוק בקוריאה מאופיין בהיקף פעילות גדול לצד חדשנות ונועזות טכנולוגית וככזה מתאים במיוחד למוצרים חדשניים בתחום ה-AI".

קרסו מוטורס: ממשנית לענקית

קרסו מוטורס, שממתגת את עצמה כיום תחת השם "פריזבי", הפכה בשנים האחרונות משחקנית קו שני בשוק הרכב הישראלי לענקית, ששולחת זרועות לכל תחום. על פי המצגת למשקיעים שפרסמה החברה בסוף מאי, היא החזיקה ברבעון הראשון נתח של כ־9.9% משוק הרכב הפרטי בישראל והיא מייבאת ומשווקת כרגע את המספר הגדול ביותר של מותגי רכב פרטי ומסחרי בענף. זאת, לצד בעלות על חברת הליסינג השנייה בגודלה בשוק (על פי נתוני קרסו), שלה תרומה משמעותית לרווחיות הקבוצה.

החברה גם בנתה בהדרגה פורטפוליו מרשים מאוד של מותגי צמ"ה מהמובילים בשוק ויש לה השקעה אסטרטגיות בחברת מטרו, שהיא מהשחקניות הבולטות בשוק הרכב הדו־גלגלי ויבואנית של רכב חשמלי סיני בהתהוות.

והפרחים לצ'רי

לחלק לא מבוטל מהזינוק בנתח השוק של קרסו אחראי המותג הסיני צ'רי, שמכר בחמשת החודשים הראשונים של השנה מעל 7,100 כלי רכב, כולם עם מנועי בנזין. זאת, במקביל להצלחה מרשימה בחדירה לפלח מכוניות "המשפחות הגדולות" בציי הרכב בזכות מכוניות קרוס־אובר בתמחור אגרסיבי.

קרסו ממשיכה לפעול באופן אקטיבי להשגת מותגים נוספים, ועד כה היא דיווחה על מגעים לקבלת זיכיון היבוא של XPENG, ואף החלה לייבא את רכבי המותג EVEASY של JMC הסינית. במקביל, היא מנהלת מגעים עם מותגים סינים נוספים, חלקם משוק הפרימיום.

אלא שהזיכיון של צ'רי מסתמן בתור "מכרה זהב" שהפוטנציאל העתידי שלו עוד רחוק ממימוש. בשבוע שעבר פרסמה העיתונות בסין כי צ'רי נערכת להשיק באירופה מותג פרימיום חדש ונפרד, שיכלול דגמי פרמיום קרוס־אובר עם מנועי בנזין ופלאג־אין. זאת, לצד דגמים חשמליים ראשונים שיתחילו להיכנס לשוק עוד השנה.

אם צ'רי תשמור על מדיניות התמחור האגרסיבי שהפגינה עד כה גם במותג החדש, קרסו עשויה להציב את עצמה בצמרת של יבואניות הרכב בארץ ולשבור את תקרת הזכוכית "העממית" של הפלח בו היא מתחרה.